Vad handlar det om?

IF Metall inledde en strejk på Teslas serviceställen och verkstäder 27 oktober förra året. Syftet är att få den amerikanska elbilsjätten att teckna kollektivavtal.

Läs det senaste om Teslakonflikten här.

Vilka andra fack är med?

Tio andra fackförbund, främst inom LO, har tagit till sympatiåtgärder för att öka trycket på Tesla. Det handlar om allt från att inte hantera Teslabilar i svenska hamnar till att blockera postutdelning, städning och reparationer av företagets laddstolpar och verkstäder. Senast lade Elektrikerförbundet ett nytt varsel mot ett företag som de hävdar har utfört arbete för Tesla trots pågående blockad.

Varför säger Tesla nej till kollektivavtal?

Tesla tycks ha sagt nej till avtal av princip. Företaget har inte kollektivavtal någonstans i världen. I de flesta andra länder regleras minimilöner och villkor dock i lagen. I Sverige sker det i kollektivavtal. Först ska beskedet ha varit att det svenska bolaget inte hade mandat att skriva avtal här. Senare har företaget sagt sig ha sådant mandat, men att det passar dem bättre att vara utan avtal.

Men många företag har ju inte kollektivavtal?

Kollektivavtal är frivilligt, men facket kan vidta konfliktåtgärder för att tvinga företag att teckna avtal. Det är det som nu sker mot Tesla.

Hur slår sympatiåtgärderna mot Tesla?

Syftet är att försvåra verksamheten genom att stoppa till exempel städning, postleveranser, elarbeten och sophämtning för företagets räkning, samt att stoppa leveranser av nya Teslabilar till Sverige. Men det har kommit upprepade rapporter om att företaget hittat sätt att runda stridsåtgärderna. Bland annat har bilar körts till Sverige på lastbil när hamnarbetarna inte befattat sig med dem och Tesla har hittat flera sätt att beställa registreringsskyltar till nya bilar trots postblockaden.

I början av oktober kunde Arbetet avslöja att Tesla rundat blockaden och beställt tusentals registreringsskyltar till hemliga paketadresser runt om i landet.

Ligger arbetet helt nere på verkstäderna nu?

Nej. Många anställda har fortsatt jobba trots strejken, medan andra strejkar. Enligt siffror som Medlingsinstutet presenterade i början av året strejkade ungefär en av tre anställda som var berörda av varslet förra året. Dessutom har Tesla anlitat så kallade strejkbrytare, alltså tagit in annan arbetskraft som gjort de strejkandes jobb. Strejkbryteri är inte olagligt men har varit väldigt ovanligt i Sverige och väcker starka reaktioner inom facket.