– Det är inte ovanligt exempelvis i USA att strejker pågår i ett halvår, eller ett år till och med. Och det här är ett amerikanskt bolag, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä på dagen fem månader efter att strejken på Tesla började.

Han säger att facket och företaget pratar och träffas, men vill inte gå in på när.

Förra veckan sa Teslas Sverigechef Jens Stark, i en sällsynt intervju i Dagens Industri, att företaget har mandat lokalt i Sverige att besluta om att skriva kollektivavtal. Enligt Veli-Pekka Säikkälä är det en förändring jämfört med tidigare.

– När konflikten började sa de att det här var ett beslut på koncernnivå och inget de kunde ta själva.

Han välkomnar att man nu säger sig ha mandat, men vill inte kommentera om det gett samtalen ny fart.

”Vill bestämma själva”

Och att företaget i Sverige har mandat betyder inte att den svenska ledningen har något intresse för avtal. Jens Stark säger till Dagens Industri att det passar Tesla bättre att inte ha kollektivavtal och att det inte finns ”något som helst tryck internt” på att införa det.

 – Det är väldigt konstigt när en tredjedel av serviceteknikerna som det handlar om är i strejk och har varit det i fem månader, säger Veli-Pekka Säikkälä om påståendet att tryck saknas.

Elon Musk och en Tesla i ett kollagefoto.

Teslakonflikten

Tesla rundar fackets blockad – får ut skyltar via filial på Östermalm

Löner & Avtal

Han har bilden att Tesla håller emot bland annat av rädsla för ökat medbestämmande.

– Jag tror att man tycker att om det ska vara löneökningar vill man själv bestämma när, hur mycket och till vem. När man har kollektivavtal träffar vi överenskommelser om sådant. Det gillar de inte. 

Frustration i strejkleden

Veli-Pekka Säikkälä säger också att det finns kostnader för företaget i avtalet.

– De har ju sämre villkor än kollektivavtalet, vad de än säger, hävdar han och hänvisar bland annat till försäkringar.

Själva har Tesla påstått att deras avtal är bättre eller likvärdiga.

Arbetet träffade nyligen strejkande i Malmö som uttryckte frustration över väntan och gärna ville se mer kraft från facket sida.

– Det förstår jag, det är lång tid. Men vi har ett regelverk att förhålla oss till, säger Veli-Pekka Säikkälä.

Vill inte intervjuas

Jens Stark säger i Dagens Industri att företaget lyckats hålla i gång sälj-, leverans- och serivceorganisationerna som vanligt. 

– Jag vet inte om det är buisness as usual när man i stället för att laga bilar får sortera sopor och i stället för att få in en båt med 1 200 bilar får köra dem från Tyskland med trailer.  Så det är klart att det här är besvärande, säger Veli-Pekka Säikkälä om sin bild av hur konfliktåtgärderna bitit.

Arbetet har upprepade gånger bett om intervju med Tesla, som inte ställer upp utan hänvisar till Jens Starks uttalanden i Dagens Industri.