Registreringsskyltar, som är nödvändiga för att få ut nya bilar i trafik, slutade levereras till Tesla den vanliga vägen i november förra året då fackförbunden Seko och ST satte postutdelning till företaget i blockad. 

Elon Musk kallade det galenskap. Företaget försökte få blockaden hävd via domstol. Strejkande Teslaanställda i Malmö trodde att bolaget skulle tvingas till förhandlingsbordet i det läget.

– Jag tänkte att nu har vi träffat en nerv, sa en av dem till Arbetet tidigare i år.

Men luften gick ur när bolaget började beställa ersättningsskyltar, egentligen till för när en skylt gått förlorad, direkt till bilägarna. 

Nu verkar företaget ha hittat ytterligare ett sätt att ta kraften ur postblockaden, vilket Sveriges Radio var först att berätta om. Skyltar skickas till en adress på Östermalm i Stockholm.

På adressen, som går till ett annat företag som arbetar med bilar, har Tesla registrerat en filial. 

Registrerad precis innan strejken

Möjligheten att registrera filialer hos Transportstyrelsen brukar användas av företag som har bilar på olika orter och inte vill att myndigheten skickar all post om dem till huvudkontoret.

Precis innan IF Metalls strejk inleddes i höstas registrerade Tesla ett nytt filialnummer i Göteborg. I november adressändrades den filialen till en c/o-adress hos firman i centrala Stockholm. 

Filialadressen går alltså inte till en av Teslas egna arbetsplatser. Och i varslen från facken står att post inte ska levereras just till företagets ”samtliga arbetsplatser”.

Henrik Ishihara på Postnords presstjänst bekräftar att bolaget gör bedömningen att blockaden inte omfattar sådana filialadresser.

– I det fall Tesla sätter upp en filial så skulle vi inte betrakta det som en arbetsplats och därmed skulle vi dela ut försändelser till den adressen, säger han. 

Bilarna ute i trafik

Han vill inte bekräfta att det också har skett.

Men på Transportstyrelsen säger presschefen Mikael Andersson att Tesla har beställt registreringsskyltar till filialen.

Stickprov i Transportstyrelsen register tyder också på att de inte stoppats av blockaden, utan nått fram till adressen. Bilarna har bytt ägare, ställts på, fått fordonsskatten betald och trafikförsäkring utfärdad.

–  Allt det är indikationer på att bilen används i trafiken, säger Mikael Andersson.

På Seko svarar kommunikationschefen Jonas Pettersson att man tittar på frågan när Arbetet frågar hur facket ser på situationen. I både deras och ST:s varsel från november står att utvidgning av konfliktåtgärder kommer att vidtas om stridsåtgärderna åsidosätts.

Arbetet har sökt firman som c/o-adressen till Teslafilialen går till, men inte fått svar på hur det kommer sig att skyltarna skickas dit.

Lyssna på Arbetets podd Från Golvet