Hela spelplanen är riggad till fackets fördel. 

Så beskriver Företagarnas vd Benjamin Dousa läget i TV4 tisdagsmorgonen 27 februari, apropå Teslastrejken som då pågått i exakt fyra månader. 

Han vill begränsa utrymmet för fackliga sympatiåtgärder. Och han är inte ensam.

Sympatiåtgärder

Innebär att andra företag än det som facket i grunden är i konflikt med dras in. Det är ett viktigt vapen för facket i strejken mot Tesla, ett resursstarkt företag som försökt runda konfliktåtgärder som riktats direkt mot dem på olika sätt.

Politiker och arbetsgivarrepresentanter har upprepade gånger ifrågasatt konflikträtten sedan strejken bröt ut i oktober. 

Dagen efter tv-sändningen skrattar Jonas åt det som sagts. 

– Vi har inte kunnat stoppa Tesla på fyra månader. Hur är facket för starkt? 

Vill att facket tuffar till sig

Jonas heter egentligen något annat, liksom kollegan Michael. Till skillnad från sin arbetskamrat Jãnis Kuzma vill de inte synas med namn och bild, men alla tre berättar om strejktiden. 

De känner inte igen sig i att facket skulle ha ett övertag. Snarare tycker de att IF Metall ska tuffa till sig. 

– Om vi fortsätter som nu gör det Teslas jobb svårare, men det stoppar dem inte. Varför gör vi inte som miljöaktivister och blockerar ingången? frågar sig Jonas. 

Jãnis Kuzma säger att en konflikt måste få vara en konflikt, att IF Metall varit väl vänliga. 

Jãnis Kuzma.
Jãnis Kuzma: ”Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress.”

Drama om registreringsskyltar

Nu känns dagarna mest som väntan. 

Men så har det inte varit hela tiden.

I november bränner det till när Postnord slutar dela ut Teslas post. Seko och ST har stoppat utdelningen för att stötta IF Metalls krav på att Tesla ska skriva kollektivavtal. 

Registreringsskyltar till nya bilar kommer inte fram. 

Plötsligt kommenterar Teslas ägare, Elon Musk, konflikten. ”Det här är galenskap” skriver han på X, tidigare Twitter som han nu äger. 

Tesla stämmer Postnord och Transportstyrelsen. Hävdar att de utsatts för en diskriminerande attack utan stöd i lagen. 

”Träffat en nerv”

Nu kan man tänka sig att bilmekanikerna skulle kunna känna viss hopplöshet: Elon Musk, en av världens rikaste personer, kommer inte ge sig. 

Men de blir i stället glada. 

– Jag tänkte att nu har vi träffat en nerv, säger Michael. 

Jonas drar slutsatsen ”this is it”, nu måste Tesla förhandla. 

Men snart går luften ur. 

Tesla lyckas beställa registreringsskyltar direkt hem till bilägarna. Tingsrättstvisterna, i mars ännu inte avgjorda, tappar i betydelse. 

Jãnis Kuzma.
Jãnis Kuzma kör själv Tesla och gillar bilen.

Ny anläggning mitt i strejken

På samma sätt kör företaget bilar över Öresundsbron när hamnarbetarna slutar lossa Teslor. Kör avfall själva när sophämtningen stoppas. Och de ersätter dem som lagt ned arbetet med andra som gör jobbet, så kallade strejkbrytare. 

Sedan Saltsjöbadsavtalet slöts mellan fack och arbetsgivare 1938 är strejkbryteri inget man normalt ägnat sig åt i Sverige. Men ett nästan hundraårigt svenskt handslag utan uppbackning i lagboken tycks inte bekymra Tesla. 

Den 5 december öppnar de rent av en ny anläggning i Jönköping. 

Även om de strejkande i Malmö vill öka trycket är de övertygade om att tillvaron redan nu är besvärlig för Tesla. Kompetens har försvunnit i och med strejken. Kringtjänster som städning och leveranser fungerar inte. 

– De vill låtsas att det är business as usual. Men det är inte sant, säger Jonas.

Till svars för vad frun skrivit

För Jãnis Kuzma ställs konflikten på sin spets igen i december. 

Hans fru har under hösten skrivit kritiskt på X om Tesla. 

Företaget ringer honom. Någon från HR vill prata om vad hans fru skriver. Saker han säger att han ens inte läst. 

Jãnis Kuzma och hans fru blir skakade. Men han tycker att det visar vad konflikten också handlar om; det ska vara reglerat hur arbetsgivare kan bete sig mot sina anställda. I Sverige görs det i kollektivavtal. 

”En armé av jurister”

Han berättar att Tesla i samtalet hänvisar till sekretssregler i hans anställningsavtal. 

I december kan Arbetet berätta att företagets avtal med anställda har varit upp till 70 sidor långa. Dagens Nyheter uppger senare att avtalen har omfattande skrivningar om just sekretess. 

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson säger till TT att han förstår att folk är livrädda att Elon Musk ska ”stämma skiten ur dem”. 

– Det är världens rikaste man med en armé av jurister i ena änden och en vanlig bilmekaniker i andra. Helt bisarrt och det är tamejfan för jävligt, fortsätter han. 

Ingen av killarna i Malmö har 70­-sidiga avtal. Men de har skrivit under mycket text, utan att läsa det finstilta. 

– Jag kunde aldrig föreställa mig att de kunde använda det emot en, säger Jãnis Kuzma. 

”Kämpar för kunderna också”

Han är trött på att känna sig miss­tänkliggjord. Han säger att kritiker, ”Teslas fan­boys”, sprider att de strej­kande är emot företagets bilar, den gröna omställningen och kunderna. 

Jãnis Kuzma kör själv Tesla. Han säger att konflikten inte handlar om bilen, utan om ledningen.

– Och kunderna behöver förstå att vi kämpar för dem också. Vi vill ha en arbetsmiljö där man kan jobba fullt ut med bilarna, utan stress, säger han.  

Det handlar konflikten om

  • Efter att länge försökt få till ett kollektivavtal med Tesla inledde IF Metall strejk den 27 oktober förra året.
  • För facket är det här en viktig fajt dels för villkoren på Teslas verkstäder, men också för den svenska modellens trovärdighet. Om ett företag slipper avtal blir det svårare att kräva det av andra.
  • Tesla har inte heller tecknat kollektivavtal på andra håll i världen och ägaren Elon Musk sa i höstas att facklig organisering på företaget vore ett misslyckande.

Försämrad arbetsmiljö

Alla tre har trivts på företaget, men säger att tonen hårdnade 2023. Chefer byttes ut. Folk fick sparken på dagen, andra valde att sluta. Tidsramarna beskrivs som omöjliga för den som vill göra ett bra jobb. 

Men Michael säger att han skulle ha strejkat även om han varit nöjd för egen del. 

– Hundra procent. Jag tycker att alla ska ha kollektivavtal. 

Nu är Jonas trygg i att han tog rätt beslut, men han tvekade  in i det sista inför att strejka. Och flera kollegor i Malmö har fortsatt jobba, liksom ungefär två av tre berörda arbetare i hela landet. 

– En trasig familj, säger Jãnis Kuzma när han står strejkvakt utanför Tesla och en grupp män i arbetskläder puttar förbi en trasig bil. 

Tidigare har chefer talat om de an­ställda som just en familj. 

I så fall ett familjeliv som sliter. Sedan förmiddagens intervju har Jãnis Kuzma varit hos läkaren för att kolla rusning­arna hjärtat gör. Han är övertygad om att det är stressrelaterat. 

Jãnis Kuzma.
Jãnis Kuzma tar ett vinterbad på Ribersborgsstranden.

Hämtar ork i havet

Senare samma eftermiddag går han i snålblåsten ut på brygga fyra på Ribersborgsstranden. Strax står han i Öresunds fyra–femgradiga vatten. 

Andas djupt. Försvinner med huvudet under ytan. 

Han gör ofta detta medan strejk­dagarna kommer och går. Säger att baden ger en kick och påminner om att man klarar mycket. 

Frågan är om stranden hinner fyllas med solbadare, och kanske tömmas igen, innan konflikten är över. 

Och om det finns något kollektiv­avtal vid den grå horisonten. Michael tror det. 

– Vi måste bara fortsätta göra grejer som gör deras tillvaro svårare och i slutänden tror jag vi lyckas. 

Jãnis Kuzma doppar huvudet under ett bad.

Tesla: ”Likvärdiga villkor”

Tesla svarar Arbetet skriftligt men utan att besvara konkreta frågor om bland annat att Jãnis Kuzma kontaktats om vad hans fru skrivit.  

Företaget skriver att de erbjuder ”likvärdiga eller bättre avtal” än kollektivavtalets. De skriver att Tesla under sin 20-­åriga historia har ställts inför många utmaningar, men alltid lyckats tack vare sitt ”unika förhållningssätt till problemlösning”. 

Sympatiåtgärder under strejken

Detta har olika förbund stoppat med sympatiåtgärder under Teslakonflikten

IF Metall: Arbete med Teslabilar på andra verkstäder än Teslas egna. Produktion av delar till Teslas krockskydd.

Byggnads: Servicearbeten och byggnationer i Teslas verkstäder.

Elektrikerförbundet: Service och reparationer av elanläggningar vid Teslas verkstäder eller laddstationer.

ST: Leverans av post och paket via Postnord.

Fastighets: Allt arbete relaterat till Teslas anläggningar i Huddinge, Segeltorp, Umeå och Upplands Väsby.

Hamnarbetarförbundet: Hantering av Teslas bilas i Sveriges hamnar.

Kommunal: Hämtning av hushållsavfall hos Tesla i Mölndal och Örebro.

Målarna: Jobb på Teslabilar på 109 lackverkstäder.

Transport: Lastning och lossning av Teslabilar i hamnarna, samt hantering av avfall på Teslas verkstäder.

Seko: Posthantering samt arbeten med Teslas samtliga laddstationer.

Utländska fack: Norska, finska och danska fack har stoppat hanteringen av Teslabilar i sina hamnar.