Så lurar Tesla facket – tusentals regskyltar skickas till hemliga adresser
Tesla har tagit emot tusentals registreringsskyltar på hemliga adresser. I minst fyra månader har de varit helt okända för facket. Med spårsändare och via en villa i södra Stockholm kan Arbetet avslöja hur den snart ettåriga strejken rundas.
Fem små runda glänsande plastsändare läggs i varsitt vadderat kuvert, adresserade till Tesla.
När sändarna, så kallade airtags, befrias från skyddsplasten ger de ifrån sig ett lågt pip. De är redo att spåra. I mobilen kan sedan Arbetets reporter följa vart breven tar vägen, efter att de lagts på Postnords gula brevlådor.
Hur väl fungerar egentligen postblockaden mot Tesla? Arbetet ska snart göra en oväntad upptäckt.
Ettårig strejk
Den 27 oktober har Teslastrejken pågått i ett år. Den kommer gå till historien som en av de längsta någonsin. Bilderna av vem som vinner eller förlorar krockar. Är det business as usual för Tesla eller lider Elon Musks svenska gren TM Sweden av långsamma, inre blödningar?
Klart är i alla fall att målet – ett kollektivavtal för de anställda – hittills inte har nåtts. I stället kan året liknas vid en katt- och råttalek där Tesla ständigt hittat nya sätt att runda IF Metalls strejk och andra förbunds sympatiåtgärder. Strejkbrytare har flugits in. Byggjobb har gjorts trots blockad. Listan är lång (se faktaruta).
Strejkande teknikern Jason DeLawyer gillar inte att Tesla, som han beskriver det, gör allt de kan för att runda blockader och anställer strejkbrytare.
– Jag är besviken på Tesla. Jag är besviken på deras chefer, både i Sverige och i USA. Och jag är besviken över de som faktiskt går dit och jobbar när vi strejkar, säger han.
Men med postblockaden har signalerna från facket varit tydliga. När Seko och ST först blockerade all postgång till Tesla – och därmed möjligheten att få ut registreringsskyltar den vanliga vägen – rundade företaget blockaden, bland annat genom en filialadress på Östermalm. Men facket satte stopp även för den.
– De gör verkligen allt de kan för att hitta vägar för att runda våra sympatiåtgärder, som genom att skicka registreringsskyltar till anlitade filialer. Ingen av dessa vägar går särskilt bra för dem, skriver Sekos ordförande Gabriella Lavecchia i ett mejl till Arbetet den 17 september och tillägger att konfliktåtgärden har fungerat.
Ungefär samtidigt säger IF Metalls biträdande avtalssekreterare Simon Petersson att Postnords leveranser till Tesla nu är ”fullt blockerade”. Det de inte vet då, men snart ska upptäcka, är att Tesla registrerat en ny filialadress. Något tidningen Dagens Arbete berättar om först.
Filialadressen har det kryptiska namnet Mailbox 3001 och leder till en postbox på Kungsholmen. Arbetet har redan lagt ett brev adresserat dit på lådan. Och nu följer vi hur brevet far genom Stockholm.
Breven landar
Ett annat kuvert har vi adresserat till den av facket redan blockerade filialadressen på Östermalm. De övriga försöker vi skicka till tre ytterligare blockerade adresser: huvudkontoret i Stockholm, till ett arbetsställe i Göteborg och ett annat i Malmö.
Till de vanliga adresserna verkar blockaden fungera. Efter några dagar och ett par mellanlandningar har de tre kuvert som gick till huvudkontoret, Malmö och Göteborg landat på Postnords olika centraler i respektive stad. Och där lär de bli kvar tills blockaden hävs.
De andra två breven ligger still på postcentraler på olika håll i Stockholm. Men snart ska något hända.
Sopor försvinner nattetid
Före strejken, alltså för mer än ett år sedan, tog sig Teslas bilar in i landet via svenska hamnar och fraktades sedan vidare ut i landet. Avfallsbilar hämtade upp företagets sopor. Och elektriker kopplade på nya ”superchargers”, alltså snabbladdare ute på vägarna.
Allt det här har fackens sympatiåtgärder med IF Metall satt stopp för. I alla fall i teorin.
För i praktiken kommer bilarna in ändå, soporna försvinner nattetid och en ny superladdare utanför Gävle tas plötsligt i bruk.
”Allt rullar på som vanligt”, sammanfattar Tibor Blomhäll med den amerikanskklingande titeln ”president” för Tesla Club Sweden, som kallar sig en oberoende bilklubb för bilägare och entusiaster. Enligt honom tar det inte längre tid än vanligt att få bilen lagad.
”Tesla har även öppnat två nya verkstäder och utökat sin flotta av servicebilar som kör hem till oss och lagar småfel på våra bilar utan att vi behöver åka till verkstad.”
”Business as usual”
Enligt Tibor Blomhäll är den enda påverkan en del ”spökstationer” som finns i landet, alltså superladdare som ännu inte fått el i sig till följd av blockaden. Att det finns en strömlös spökstation i exempelvis Ljungby bekräftas av personen som svarar när Arbetets reporter ringer Teslas supportnummer.
Men när vi frågar om det, trots strejken, går att ladda bilen och få service om man till exempel ska åka norrut får vi till svar att personen inte märkt av några ”betydande problem” eller klagomål på det.
– Det är business as usual, säger en supportmedarbetare.
Kanske är det business som vanligt även med postgången? Nu har nämligen ett av våra brev landat hos postboxföretaget på Kungsholmen.
”Dyr process”
Om bilägarna verkar nöjda kanske ett annat mått på konfliktens styrka är om de har blivit fler eller färre?
Enligt Transport som lagt blockad på Teslabilar till svenska hamnar fraktar elbilsbjässen bilar via Öresundsbron, något som enligt facket är ”en relativt dyr och tidskrävande process”.
Teslaklubbens Tibor Blomhälls bild är tvärtemot att en stor del av bilarna redan innan kom till Sverige på långtradare från Berlin. Även om vissa bilar från USA och Kina skeppats till hamnarna.
Krockande bilder. Men på något vis kommer bilarna fram. Nyregistreringarna av Teslabilar har visserligen minskat med drygt elva procent mellan januari och augusti i år. Men för elbilar i stort är motsvarande siffra minus 21 procent, enligt branschorganisationen Mobility Sweden. Tesla har alltså sålt bättre än övriga elbilsbranschen.
IF Metall: ”På hugget”
Enligt IF Metalls biträdande avtalssekreterare Simon Petersson används utländska åkare för att ta bilarna in i Sverige.
– Det optimala vore om man kunde sätta ett sådant åkeri i blockad. Men möjligheten till sympatiåtgärder ute i Europa ser väldigt olika ut mot i Sverige.
Han fick nyligen se en bild på en svenskregistrerad lastbil som kör Teslabilar och säger att IF Metall då är ”på hugget” direkt och utreder vidare.
Frågan är om de behöver vara på hugget även med posten.
En liten prick på mobilen är på väg mot Östermalm.
”Tar in företag utan kollektivavtal”
”Lite underrättelseverksamhet”, kallar IF Metalls Simon Petersson det facken håller på med för att inte missa Teslas rundningar. De har hört om att någon forslar bort avfall nattetid.
Då har de kontrat med strejkvakter även om natten, berättar han. Transport bekräftar att Tesla försökt runda deras avfallsblockad men vill inte kommentera hur de hanterar det.
Allt verkar bli krångligare för Tesla men ändå flyta på. Ombudsmannen Stefan Leiding på IF Metall i Stockholm berättar till exempel att små lackeringsfirmor gör att Tesla kan runda den blockad som tidigare Målarna (nu Byggnads) lagt.
– Det är nästan som att Tesla har en systematik i det – att bara ta in företag som saknar kollektivavtal.
Och när Arbetet ringer till Teslas support och undrar om vi kan få vår Teslabil omlackerad i Stockholmsområdet så är det inga problem alls. Personen i luren kan inte garantera att alla kan ta emot vår bil men räknar sedan upp två företag som ”till hundra procent” kan hjälpa oss.
– Jag vet av andra kunder att de har tagit emot våra bilar nu.
”Kan pågå i åratal”
Frågan är hur länge strejken kan pågå.
”Jag tror tyvärr att konflikten kommer pågå länge till. I åratal framöver. Båda parter har målat in sig i ett hörn och vill inte backa”, svarar Tibor Blomhäll på bilägarklubben.
Enligt honom har den oro som bilägare kände i början av konflikten lagt sig.
”Som Teslaägare får man inga frågor om konflikten längre. Ja, de flesta gemene man jag pratat med tror faktiskt att ”den där strejken är väl slut för länge sen?”
Samtidigt ser IF Metalls Simon Petersson Teslas annonsering efter tekniker på Arbetsförmedlingens platsbank som ett tecken på desperation. Han känner till att TM Sweden kontaktar folk ute på andra verkstäder och försöker rekrytera dem.
Men hur går det ihop med Tesla-bilklubbens bild om att allt flyter på?
– Jag kan bara ge vår bild och vår bild är att vi har ökat väldigt mycket i antalet medlemmar som har gått ut i strejk.
”Tänka utanför boxen”
I mitten av september skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson i en krönika i Dagens Arbete att det är omöjligt att säga hur länge deras konflikt med Tesla kommer att pågå.
”Deras motstånd är snarast ideologiskt”, skriver hon. Därför, fortsätter hon, kommer IF Metall behöva vara uppfinningsrika och ”tänka utanför boxen”.
Kanske är en sådan tanke att facken behöver styra om mer resurser mot den där underrättelseverksamheten som Simon Petersson pratade om?
Mer än en vecka efter att den nya postboxen registrerades säger facket att de nu är medvetna om rundningen och att de funderar på åtgärder.
Men vad hände egentligen med de små plastsändarna?
De har faktiskt kommit fram, visar prickarna på Arbetets mobil.
Brevet till filialadressen på Östermalm, har nått sitt mål, trots att facken redan för fyra månader sedan blockerat just den adressen. Men när Arbetet åker dit berättar ett företag i samma hus att bolaget som tog emot posten har gått i konkurs.
Brevet till den nyregistrerade adressen hos postboxföretaget på Kungsholmen kommer också fram. Till slut landar det hos Tesla i Huddinge.
Oväntad upptäckt
Men plötsligt får vi information som ställer allt på ända. Det finns fler adresser dit registreringsskyltar skickas, adresser som hittills varit helt okända för facket.
Adresserna används när det som skickas räknas som paket. Nio eller fler skyltar är enligt Transportstyrelsen paket och skickas då i stället till paketadressen.
Tesla har just nu fyra sådana paketadresser registrerade hos Transportstyrelsen. En i Göteborg har inte använts i närtid, men till de övriga tre har det skickats skyltar de senaste två veckorna, bekräftar Transportstyrelsen.
- En adress går till ett it-företag i Trångsund i Stockholm.
- En går till ett maskinuthyrningsföretag på ett industriområde i Trelleborg.
- En går till ett bilvårdsföretag i Göteborg, bara 14 minuters biltur från en av Teslas verkstäder.
- Den sista, som inte använts, går till ett städbolag i ett kontorshus i Göteborg.
Till it-företaget i Trångsund har det gått tusentals skyltar på bara några dagar i september.
Man i röd Teslatröja
Arbetet ringer på hos villan där it-företaget ligger. En man i röd Teslatröja öppnar. Vi säger att vi har spårat leveranserna av registreringsskyltar till honom. Men han säger att han har mycket annat att göra, och vill inte svara på några frågor.
De här adresserna har varit i bruk ända sedan i våras. Och missats av facket – som lagt blockad på andra adresser.
Kanske finns en del av svaret på hur länge strejken kan pågå i en historia som Tibor Blomhäll berättar för Arbetet. Den om att Tesla vägrar acceptera vissa amerikanska delstaters förbud som hindrar biltillverkare att sälja direkt till kund.
I runt 15 år har Tesla ”envist vägrat” sälja via mellanhand. I stället får kunder åka till deras lokal och titta på bilarna men sedan beställa på nätet.
”De är vana vid långa konflikter”, skriver Tibor Blomhäll.
I en annan del av landet strejkar Stefan, som egentligen heter något annat. Han är uppgiven.
– Vi strejkar, Tesla tuffar på och i slutänden är det ingen som bryr sig. Om det inte händer något riktigt stort känns det som att de aldrig tänker teckna avtal.
Arbetet har sökt Tesla som avböjt intervju.
Så rundar Tesla fackens blockader:
Strejken. I ett år har IF Metall-medlemmar på serviceställen och verkstäder strejkat.
Så rundar Tesla: Biljätten har flugit in arbetare från andra länder. De annonserar även efter personal på Arbetsförmedlingens platsbank, något facket rasat över.
Lackering. Inga lackeringsarbeten görs på Teslabilar sedan Målarna blockerat arbetet. Nu ingår Målarna i Byggnads, som har tagit över blockaden.
Så rundar Tesla: Företaget har, enligt DA, haft planer på att öppna en egen skadeverkstad, men enligt Teslas support har det inte skett ännu. Supporten kan snabbt nämna flera bolag som gör jobbet under strejken.
Hamnfrakt: Transport och Hamnarbetarförbundet har blockerat hantering av Teslabilar i hamnar.
Så rundar Tesla: Bolaget fraktar bilar landvägen i stället, över Öresundsbron.
Post. Ingen post levereras till Tesla efter Seko och ST:s blockader på leveranser via Postnord och Citymail. Det hindrar nya registreringsskyltar från att komma fram den vägen.
Så rundar Tesla: Tidigare genom att använda sig av ersättningskyltar som beställs vid exempelvis stöld. Och genom att registrera nya filialadresser hos Transportstyrelsen och att försöka driva frågan rättsligt.
Laddstationer. Inga laddstationer får service eller reparationer, sedan Elektrikerna satt arbetet i blockad. Även Seko har blockad på Teslas laddstationer.
Så rundar Tesla: Genom att anlita bolag som gör jobbet ändå. På så vis fick de i gång sin superladdare i Gävle. Men Elektrikerna satte stopp för det genom samtal.
Byggjobb. Inga byggjobb genomförs på Teslas verkstäder efter att Byggnads stoppat sådant arbete.
Så rundar Tesla: Tesla har anlitat bolag som gör jobbet ändå ”på ett fåtal arbetsplatser”, enligt Byggnads. När facket kontaktat bolagen ska de ha avbrutit arbetet.
Avfall. Transport har blockerat all avfallshantering på Teslas verkstäder. Kommunal har också blockerat hämtning av hushållsavfall på vissa ställen.
Så rundar Tesla: Facket har sett att avfallet ändå försvinner, ibland nattetid. DN har rapporterat att Tesla hyrt en egen skåpbil för att frakta bort sopor. En strejkare beskriver hur Tesla rullar över soptunnor till grannföretaget, där de hämtas.
Besiktning. Unionen har blockerat arbete som besiktningsföretaget Dekra utför åt Tesla.
Så rundar Tesla: Har i stället anlitat Dekras konkurrent Kiwa, men i somras blockerade Unionen även dem.
Så spårade vi breven
Arbetet använde så kallade AirTags för att testa postblockaden mot Tesla. En liten plastsändare som man kan fästa vid olika föremål och sedan spåra i mobilen. Vi lade sändare i fem olika brev, adresserade till Tesla.
Tre brev skickade vi till olika arbetsställen i landet – ett till huvudkontoret i Stockholm, ett till Göteborg och ett till Malmö.
Vi postade också ett brev till en filialadress på Östermalm som Tesla använt för att runda postblockaden, men som facken nu blockerat. Det sista brevet skickade vi till en nyregistrerad filialadress som Tesla anmält hos Transportstyrelsen för att myndigheten ska kunna skicka registreringsskyltar dit.