Du kan ”dela upp betalningen”, ”samla dina lån och spara pengar” och ”ta det på faktura”. Gradvis och smygande har vi hamnat i en vardag med starka krafter som vill få oss att tycka att lån, till allt, är normalt. Ja, till och med smart!

Finansinspektionen (FI) har gång på gång varnat för ”osund kreditgivning”. Så sent som i sin Konsumentskyddsrapport 2022 konstaterar myndigheten: ”Vi såg en förhöjd risk för att långivare beviljar lån trots att de inte har begärt in tillräcklig information om kunden för att göra goda kreditprövningar”.

Under 2023 ska FI titta närmare på hur snabblånsföretagen hanterar sina låntagare: ”De riktar sig i större utsträckning till konsumenter som har mindre marginaler, och därför har drabbats hårdast av den senaste tidens ekonomiska utveckling”.

Då hade inte vågen av räntehöjningar börjat än.

Enkelt att låna pengar

Att det är enkelt att låna pengar framkommer också med all tydlighet i Arbetets granskning av skuldfällan, där den ”wallraffande” medarbetaren Ivar Andersen konstaterar att det är enklare att få ett högkostnadslån än att boka tvättstugan.

Att utöka lånet var om möjligt ännu lättare. Men att ångra det – vilket är en laglig rättighet – skulle visa sig vara betydligt krångligare.

Överskuldsättning är ett mycket stort samhällsproblem. Hundratusentals människor är drabbade och problemet har till stor del orsakats av de företag som säljer på oss betalningslösningarna.

”Lösningar” som betyder att många, inte minst unga, kommer att få svårt att få bolån och bostad och som i alltför många fall får sin framtid förstörd.

Klarnas affärsidé

Till aktörerna räknas även Klarna, vars affärs­idé kan framstå som nästan lite hygglig. Att gratis få vänta med betalningen i 14 eller 30 dagar – vad är problemet?

Jo, för om du inte betalar i tid blir det ännu dyrare. Och kan du inte betala alls får staten, via Kronofogden, hjälpa till med att få in pengarna.

Ingen lär heller ha missat all reklam för att samla lån. Det ska bli billigare, påstår företag som Lendo, Sambla, Zmarta och Advisa. Men de talar tystare om att krediten kan sträckas ut över tid så att kostnaden visserligen kan blir lägre per månad men högre totalt.

Sveriges Konsumenter har drivit frågan

Sveriges Konsumenter har drivit frågan om överskuldsättning länge. Steg för steg kommer politiken i kapp. Ränte- och kostnadstaket för snabblån är ett sådant steg som vi medverkat till.

Regeln att direktbetalning ska vara förstahandsval vid e-handel är ett annat. 

Nu driver vi arbetet vidare i Överskuldsättningsutredningen. Resultatet presenteras i juni.

Men det är ingen hemlighet att vi vill se ett nationellt skuldregister som ett verktyg för att motverka överskuldsättning. Norge har infört det med gott resultat. 

Skuld faller även på den som lånat ut

Branschen brukar möta kritiken med att det är den enskildes ansvar, så länge långivarna håller sig inom lagens råmärken. 

Den enskilde har självfallet ett tungt ansvar. Men skulden faller även på dem som lånar ut, med hjälp av aggressiv marknadsföring och otydlig information. 

Den faller tungt på dem som lockar med lån även till den som har betalningsanmärkning. 

Den faller tungt på dem som har som affärsidé att människor inte betalar.