Här kan du välja exakt vilka kakor du vill tillåta. Läs mer i vår personuppgiftspolicy.
Vi använder cookies på vår sajt för att kunna analysera statistik från er läsare. På så sätt kan vi också förbättra vårt innehåll. Läs vår personuppgiftspolicy.
Sveriges Fartygsbefälsförening tar ut befälhavare på 27 skärgårdsbåtar i Göteborg och Stockholm i strejk i morgon, tisdag. Parterna möttes i dag utan att kunna enas om ett löneavtal.
– Befälen ligger kvar på alldeles för höga krav. 10,2 procent på tre år är inga problem. Men de kräver drygt tre procentenheter mer. Det finns inga möjligheter för oss att ge dem det, säger Carl-Erik Setterberg, förhandlare för Almega Tjänsteföretagen Turism och Sjöfart, till TT.
27 båtar tas ut i strejk. Bland annat drabbas hamntrafiken i Göteborg där tusentals personer pendlar till och från arbete och skola varje dag. I Stockholm kommer bland annat alla
Djurgårdsfärjor kommer att stanna vid kajen i Stockholm. Och i Göteborg drabbas många skärgårdsbor som stadigt båtpendlar till jobb och skolor.
En 14-åring får inte köra den typen av maskin som orsakade hans död, menar åklagaren.
Muhammad var också ensam vid olyckstillfället, vilket inte är tillåtet.
Nu döms lantbrukaren, Muhammads arbetsgivare, för arbetsmiljöbrott.
Lantbrukaren döms till att betala dagsböter på 26 400 kronor. Dessutom får han en företagsbot på en miljon kronor.
Borås tingsrätt konstaterar att det är ”i hög grad sannolikt” att Muhammad inte hade dött om han hade jobbat tillsammans med någon, och inte ensam.
Dessutom konstaterar tingsrätten att lantbrukaren tog en stor risk när han lät Muhammad köra en kompaktlastare.
Lantbrukaren hade heller inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att förebygga ohälsa eller olycksfall i arbetet, enligt tingsrätten.
Förnekar brott
Lantbrukarens advokat, Johanna Wennberg, har tidigare sagt till Arbetet att han förnekar brott.
– Det som har hänt är jättesorgligt och det är han den första att skriva under på. Men vi menar att han har vidtagit de säkerhetsarrangemang och åtgärder som han har kunnat förutse i den här situationen, sa Johanna Wennberg till Arbetet i höstas.
Ovanligt fall
Att barn dör på jobbet är mycket ovanligt.
Senast någon under 18 år miste livet i en arbetsplatsolycka var 2008, visar Arbetsmiljöverkets statistik.
Samtidigt dör mellan fem och tio personer varje år inom lantbruket.
Han brukade hjälpa sin mamma att handla. Han brukade spela musik på kvällarna och cykla med sina kompisar den korta biten in till Ulricehamn.
Nu hade han fixat sitt första sommarjobb och var så glad över det. Han hade köpt ett Playstation 5.
– Han ville gärna bli polis. Det var hans dröm. Han tyckte poliserna såg stiliga ut. Han var en väldigt skötsam kille och väldigt omtyckt bland kompisarna i skolan, bland lärarna och bland andra i samhället, berättade Ziad Makrous, integrationsassistent i kyrkan som stöttade familjen efter olyckan.
De är absolut störst i en glödhet svensk försvarsindustri
Saab rusar på börsen, Bofors nyanställer och ansökningarna om att tillverka krigsmateriel ökar i ”en aldrig tidigare skådad tillströmning”. Det våras för den svenska försvarsindustrin.
Statsminister Ulf Kristersson besöker försvarsföretaget BAE Systems Bofors i Karlskoga. Bild: Henrik Montgomery/TT
Sett till invånarantalet har Sverige en av världens starkaste försvarsindustrier. Grunden lades under kalla kriget när alliansfriheten skapade ett behov av oberoende från utländska vapenleverantörer.
Länge förde branschen en tynande tillvaro. Så icke längre. Rysslands invasion av Ukraina i början av 2022 stöpte om den globala säkerhetsordningen och fick Sverige att överge neutralitetspolitiken till förmån för Nato-medlemskap.
Vad driver utvecklingen idag?
Sedan dess har Sverige blivit en storgivare till Ukraina. Mellan januari 2022 till oktober 2024 gav vi hela 0,88 procent av vår BNP, vilket i kronor mätt landar på cirka fyra miljarder. I början på året aviserade regeringen ytterligare ett stödpaket på 13,5 miljarder i vapen och materiel.
Enligt tillsynsmyndigheten ISP har kriget i Ukraina, upprustningen inom EU och de ökade säkerhetspolitiska spänningarna i världen lett till ” en aldrig tidigare skådad inströmning av krigsmaterielärenden”.
Medlemskapet i Nato har än så länge inte ökat exporten nämnvärt, även om en liten handel har skett med Turkiet och Albanien.
Hur många företag finns i försvarsindustrin?
Omkring 380 företag har tillstånd att tillverka och tillhandahålla krigsmateriel i Sverige. Cirka 80 av dessa bedriver export. Försvarsindustrins branschorganisation, Säkerhets- och försvarsföretagen SOFF organiserar mer än 95 procent av företagen.
Saab 39 Gripen. Bild: Christine Olsson/TT
Vilka är störst?
Med cirka 24 000 anställda och produktion i bland annat USA, Tyskland och Brasilien är Saab AB Sveriges överlägset största försvarskoncern. 2023 rankades företaget som den 35:e största vapentillverkaren i världen.
Förutom stridsflygplan tillverkar och underhåller Saab även militära lednings- och kontrollsystem.
De senaste åren har Saab vuxit med 5 000 anställda globalt och i februari tillkännagavs planerna på 1 000 nya tjänster i Sverige. På börsen har företaget gått urstarkt med en ökning på närmare 55 procent de senaste sex månaderna.
Så många jobbar i försvarsindustrin
28 000 svenskar arbetar inom försvarsindustrin i Sverige. Detta enligt en uppskattning från branschorganet Teknik och säkerhetsforum.
Stridsfordon från Örnsköldsvik
BAE System Hägglunds är en Öviksbaserad vapenindustri som är känd för sin produktion av stridsvagnar, däribland modellen Stridsfordon 90 som just nu används i Ukraina.
2023 omsatte Hägglunds strax över tre miljarder kronor. En siffra man räknar med kommer att fyrdubblas inom kort. Enligt vd Tommy Gustafsson Rask har arbetsstyrkan vuxit med 150 procent de senaste åren och består i dag av cirka 2 000 anställda.
Fälthaubitsar säljer
BAE Systems Bofors, som bland annat tillverkar fälthaubitsar och luftvärnskanoner, är inget undantag vad gäller tillväxten i branschen.
Enligt Karlskogaföretaget har man vuxit med 10 procent sedan 2022 och man spår en fortsatt stark tillväxt framöver. I mars förra året startades en filial i Örebro och man finns sedan tidigare även i Karlstad. Bofors har omkring 600 anställda.
Ammunitionsjätte dubblar produktion
Nammo är en norsk tillverkare av ammunition och demilitariseringstjänster. Företaget har ett svenskt dotterbolag med verksamhet i Karlskoga, Karlsborg, Lindesberg och Vingåker. Nammo anställer totalt cirka 3 500 personer, varav drygt 500 finns i Sverige. Mellan 2022 till slutet på 2024 har Nammo fördubblat sin produktion i Sverige.
Succé för Karlskogakrut
I Karlskoga huserar ett av Bofors andra ben, nämligen Eurenco Bofors som tillverkar krut, sprängämnen och militära drivmedel.
Fabriken har de senaste åren vuxit med omkring 80 anställda till cirka 400.
Signe Krantz tycker att KAJs konkurrenter i Melodifestivalen helt missat poängen.
Bild: Jessica Gow/TT och Oscar Olsson/TT
I ett sterilt labb står låtskrivarna Thomas G:son och David Lindgren Zacharias. De mäter upp milliliter av mystiska ämnen medan assistenter skriver ner testresultaten.
Sväng, melodi, dans och rytm justeras i tre decimaler och rangordnas efter vinstchanser till både Europas folk och den internationella juryn.
Ungefär så föreställer jag mig det svenska popundret, och jag älskar det. Men det är dags för lite omväxling.
“Bara Bada Bastu” är som det första andetaget efter en timme i ett 85 grader varmt rum. Mina porer är renade, min hjärna slät, mina muskler avslappnade och stressen väck. Äntligen skickar vi riktigt fånig camp till Eurovision.
Sverige valde glädjen och humorn i stället för ännu en genmodifierad perfekt låt.
John Lundvik blev jättekränkt och visade direkt att han inte förstår själva hjärtat i Melodifestivalen och Eurovision: att göra svängiga, roliga och löjliga låtar. Samt att förhindra Europa från att starta ett nytt världskrig.
Historiskt sett skulle europeiska länder hellre annektera sin granne än att gå i terapi. Popmusik är ett bättre alternativ.
Måns Zelmerlöv blev arg
Även Måns Zelmerlöw blev upprörd. Han lämnade festivalen direkt och ifrågasatte om den internationella juryn kommer att låta KAJ vinna.
Som om det vore svenska folkets uppgift att maximera vinstchanserna i Europa. Zelmerlöw hade i alla fall den goda smaken att sedan skriva att han unnar KAJ segern. Det är trots allt inte konstigt att gråta efter att ha förlorat en tävling.
Men Lundvik vill att Sverige ska skicka samma perfekta låt som alltid, istället för att ta risker. För honom representerar KAJ humor, galenskap och en Melodifestival i förändring.
“Den ligan står jag inte för, där är vi chanslösa” sade han i en intervju.
Enligt John Lundvik är problemet att “Bara Bada Bastu” är för “tiktok-vänlig” och “lätt för barn att sjunga med i”.
Men Eurovision måste få vara löjligt och överdrivet och Sverige få skicka en rolig låt ett enda år utan att hela musikindustrin kastar in handduken?
KAJ visar att vi kan släppa lös och ha roligt på scen. När vi fått lite goodwill kan vi skicka Måns, Loreen eller John Lundvik för att ro hem segern igen.
Att ett roligt bidrag vinner ett (1) år är inte första inseglet i musikindustrins undergång.
Men om det nu skulle vara så, och undegången består av tre killar – samtliga med utstrålningen “pojkvän till bisexuell kvinna” – som sjunger om hur mycket de älskar att bada bastu, låt då apokalypsen komma.
LO:s besked: Så vill vi lösa frågan om kortare arbetstid
Arbetstiden ska ner, och facken vill lösa frågan i kollektivavtal med arbetsgivarna. Det betonar LO:s ledning samtidigt som man presenterar en rapport som visar att svenskar jobbar mer än folk i grannländerna.
Veli-Pekka Säikkäla, avtalssekreterare på LO och Johan Lindholm, LO-ordförande. Bild: Staffan Julius
På 1970-talet jobbade svenskarna mindre än människor i jämförbara länder i Norden och Västeuropa.
I dag har grannarna minskat sin arbetstid och Sverige ligger nu högre än de flesta av dem. Särskilt när man mäter ”arbetade timmar per capita”.
Måttet tar hänsyn till att Sverige har hög sysselsättning, långt arbetsliv och många kvinnor i arbetskraften.
Det framgår av en delrapport från LO:s arbetstidsutredning som presenterades på torsdagen.
– Vi SKA korta arbetstiden, kommenterade LO:s ordförande Johan Lindholm med eftertryck vid presentationen.
Vill lösa i förhandlingar
Utredningens slutrapport ska presenteras den 15 maj, men redan i dag vill Johan Lindholm betona att fackens utgångspunkt är att lösa frågan i förhandlingar med arbetsgivarna.
Han är väl medveten om att Svenskt Näringsliv är stark motståndare till förkortad arbetstid, och framför allt i form av lagstiftning.
– Jag anser att vi parter har ansvar att utveckla vår svenska kollektivavtalsmodell. Vi vill testa kollektivavtalsvägen, men dörren till politiken är inte stängd, säger Johan Lindholm.
Signaler till Socialdemokraterna
I de pågående avtalsförhandlingarna för industrin har arbetsgivarna krävt att avtalad arbetstidsförkortning ska rullas tillbaka ifall Sverige får lagstiftning om saken.
Inom Socialdemokraterna finns förslag på att driva frågan politiskt.
Dagens besked från LO skickar signaler till både förhandlarna och Socialdemokraterna.
– Det är bra att alla pratar arbetstid och att frågan är på bordet även i politiken. Men vi håller på att göra det jag tror är den rätta vägen: en överenskommelse mellan parterna, säger Johan Lindholm.
Han vill i dag inte låsa sig för om förhandlingar ska ske på förbundsnivå eller centralt mellan LO/PTK och Svenskt Näringsliv.
LO-ordföranden utesluter inte att framtida avtal om förkortad arbetstid kan behöva följas upp med lagstiftning.
Han jämför med huvudavtalet mellan LO/PTK och Svenskt Näringsliv som kompletterades av ändringar i lagen om anställningsskydd.
Svenskt Näringsliv: ”Förvirrande”
Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt håller inte med LO:s rapportförfattare om att vi jobbar mycket i Sverige.
– De korrigerar inte för att enkätstudier överrapporterar antal arbetade timmar. Dessutom tittar de på arbetstid per capita, men det man måste studera är arbetstid per sysselsatt. Det blir väldigt förvirrande när deras resultat skiljer sig så starkt från våra. De borde ha resonerat mer om varför, säger Sven-Olov Daunfeldt.
Han hänvisar till Svenskt Näringslivs rapport från 2024 som visade att årsarbetstiden i Sverige hör till de kortaste i OECD.
Arbetade timmar per capita
Totalt antal timmar, befolkningen 15 till 79 år, 2023
LO:s arbetstidsutredning
LOs arbetstidsutredning ska ge förslag på hur arbetstiden i Sverige kan förkortas. Utredningen ska vara färdig senast den 15 maj för att sedan tas vidare i konkreta förslag. Delrapporten ”Sverige arbetar mycket” visar bland annat:
Vi har långa arbetsveckor: I Sverige har en majoritet av de anställda en vanlig veckoarbetstid på 40 timmar, medan det normala i Danmark är 37 timmar och Norge 37,5 timmar per vecka. I Danmark ingår ofta även lunchrasten i arbetstiden.
• I alla andra jämförbara länder har arbetstiden minskat över tid: Sedan 1970-talet har den genomsnittliga arbetstiden per sysselsatt kontinuerligt minskat i jämförelsebara länder. Sverige har inte följt samma trend. I stället har svenskars årsarbetstid till och med ökat sedan början på 1980-talet.
• Svenskar arbetar mycket även inklusive frånvaro av sjukdom, semester eller föräldraledighet: Antalet faktiskt arbetade timmar per sysselsatt är högre i Sverige än i jämförbara länder.
• Färre och längre deltider i Sverige: Totalt sett arbetar en lägre andel deltid i Sverige än i flera jämförelseländer, och svenskar som arbetar deltid har längre arbetsveckor än andra länder.
• Vi har högt deltagande på arbetsmarknaden: Svenskar har en av de högsta sysselsättningsgraderna i Europa. Särskilt kvinnor och äldres deltagande på arbetsmarknaden sticker ut.
• Svenskar har längre arbetsliv: Svenskar har ett av de längsta förväntade arbetsliven i Europa.
• Svenskar arbetar mycket per capita: I beräkningar av arbetade timmar per capita ligger Sverige högt bland jämförelseländerna.
Anställd på Ica Maxi knivhöggs till döds – man åtalas för mord
Den 26-årige man som knivhögg en anställd till döds på på Ica Maxi i Botkyrka åtalas för mord.
Bild: Jonas Ekströmer/TT
Två månader har gått sedan en 60-årig butiksanställd knivhöggs till döds på sin arbetsplats på Ica Maxi i Botkyrka.
Dådet skedde på kvällen den 7 januari, då en 26-årig man plötsligt attackerade kvinnan med kniv i butiken. Mannen greps direkt på plats av väktare, och även mordvapnet beslagtogs.
Mannen lider av en allvarlig psykisk störning, enligt den rättspsykiatriska undersökning som genomförts. Han har erkänt knivdådet, men det är fortfarande oklart varför han attackerade kvinnan.
– Min uppfattning är att hon är slumpmässigt utvald. Vad som närmare har varit hans motiv får vi se om man kan berätta om vid huvudförhandlingen. Men det förefaller ju finnas en koppling mellan dådet och hans psykiska mående, säger åklagare Angelica Runesson, till TT.
Fångades av övervakningskamera
Själva dådet fångades på butikens övervakningskamera och det finns även dna-spår som binder mannen till brottet uppger TT.
Många chockades av vansinnesdådet som skedde en vanlig tisdagskväll inne i butiken. De anställda på Ica Maxi fick omedelbart krisstöd från Ica.
De har fått samtala om det inträffade med varandra, psykologer och terapeuter.
Handels: Krisstödet har fungerat bra
Även Handels ombudsmän har varit på plats i butiken och samtalat med anställda och butiksledningen.
– Krisstödet har fungerat bra. Vi har fortsatt kontakt med arbetsgivaren och finns här för de medlemmar som behöver, säger Frida Bengtsson, ombudsman och regionalt skyddsombud på Handels Stockholmsavdelning.
Artikeln är tidigare publicerad i Handelsnytt som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.
Anders son Mattias dog på Fazerfabriken för två år sedan: ”Blivit kontaktad en enda gång”
Under 2023 slutade rekordmånga arbetsolyckor med dödlig utgång. En av dem som miste livet var Mattias Holmqvist, 35, som arbetade på Fazer i Umeå.Snart två år efter olyckan är utredningen ännu inte klar.
- Det känns fruktansvärt meningslöst alltihop, säger Mattias pappa, Anders.
Anders beskriver sin och Mattias relation som varm och säger att det blev minst ett par telefonsamtal i veckan. Samtal som ofta handlade om Mattias stora passion, musik. Bild: Privat
Sammanlagt 62 personer dog på sina arbeten under 2023, vilket är den högsta siffran sedan 2011. För deras anhöriga blir livet aldrig mer sig likt.
Anders Holmqvist berättar om när hans värld rasade samman. Det började med att en polis klev in på kvarterskliniken där han arbetar som fysioterapeut.
– Jag förstod först inte vad det handlade om. Polisen hade ringt en stund tidigare från dolt nummer och frågat mig var jag befann mig. Det hade gjort mig lite undrande, säger han till Mål och Medel.
”Det var omöjligt att förstå”
När polisen dök upp på kliniken gick allt väldigt snabbt. Anders togs åt sidan och fick veta att hans son Mattias omkommit i en arbetsplatsolycka, efter att ha fått en tippbulklastbil över sig.
Det var den 24:e april 2023. Dagen då allt förändrades.
– Plötsligt fanns han inte mer. Det var omöjligt att förstå. Det går inte att förstå. Efter två år känns det fortfarande overkligt, fortsätter Anders, som ännu inte fått de svar han behöver för att, som han säger, kunna göra bokslut.
– Det är förkastligt att en utredning som handlar om en människa som mister livet på sitt jobb har så låg prioritet, säger Anders och fortsätter:
– Under hela den här tiden har jag blivit kontaktad en enda gång. Det var ett offentligt ombud som hörde av sig strax innan jul, men det är allt. Utöver det har jag inte fått någon information alls.
Besökte minnesplats
Har du haft någon kontakt med Fazer där Mattias arbetade?
– Jag var där i samband med olyckan och besökte minnesplatsen utanför fabriken. Företaget erbjöd också samtalsstöd, men jag tackade nej.
Hur ser ditt liv ut idag?
– Det är klart att jag vill veta vad som hände den där dagen. Arbetsplatsen har gjort åtgärder för att det som hände Mattias inte ska kunna hända igen. Men det förändrar inte min situation. Jag har fyra år kvar till pension, tidigare funderade jag på att flytta till varmare breddgrader som pensionär. Nu tar jag en dag i taget.
Pratade varje vecka
Anders beskriver sin och Mattias relation som varm och säger att det blev minst ett par telefonsamtal i veckan. Samtal som ofta handlade om Mattias stora passion, musik.
– Vi träffades några gånger i månaden också. Då brukade vi gå ut och äta mat ihop, eller så lagade vi mat hemma och lyssnade på musik. Anders fortsätter:
– Nu går jag till graven i stället. Tänder ljus eller tar med mig en blomma. Det var inte så det skulle bli.
Utredning klar i maj
Enligt Christer B Jarlås, som är åklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, bör utredningen kring Mattias död vara klar i maj.
Då har det gått mer än två år sedan Mattias dog.
Artikeln är tidigare publicerad i Mål och Medel som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.
Nova, 18, drömde om att bli lastbilschaufför – dog första veckan på jobbet
18-åriga Nova Blomkvist drömde om att bli lastbilschaufför.
Efter gymnasiet fick hon jobb vid LKAB-gruvan i Kiruna.
Men redan första veckan på nya jobbet blev hon påkörd av en dumper och dog av skadorna.
Föräldrarna Jimmy och Jessica fick vänta mer än ett år på svar om vad som hände.
Jimmy och Jessica Blomkvist med den fotobok som är gjord med bilder från deras dotter Novas telefon. Nova dog i en arbetsplatsolycka på LKAB i mars förra året.Bild: Ulf Palm
Det är strax efter midnatt när Nova, 18, kliver ut ur den gigantiska dumpern vid LKAB-gruvan i Kiruna. Hon har just blivit avsläppt vid personalparkeringen av sin kollega, dumperföraren, på en grusplan för att ta rast.
I stället för att köra vidare på en gång, sitter föraren kvar och fyller i en rapport.
Innan han kör vidare har han sagt att han tittar i backspeglarna, utan att se Nova.
Ett år efter olyckan omger lätt snöfrostiga ängar det vita huset intill vägen utanför Orsa, där spår av Nova finns i varje rum.
Novas föräldrar sitter vid köksbordet och berättar om sin älskade dotter, vars namn betyder stjärna. Storasyster Mikaela, som en gång valde hennes namn, gjorde en fotobok med bilder från Novas mobiltelefon kort efter olyckan. Nu ligger den uppslagen framför föräldrarna.
Nova när hon tog studenten. Bild: Ulf Palm
Klockan 04.40, morgonen den 13 november 2023, klev Novas pappa, elektrikern Jimmy Blomkvist, som vanligt upp för att göra sig i ordning och åka till jobbet han höll på med hos Skistar i Sälen, tio mil bort.
Han var i köket när Novas mamma Jessica ropade från sovrummet. Polisen hade ringt och meddelat att deras yngsta dotter Nova råkat ut för en allvarlig arbetsplatsolycka och inte längre var i livet.
— Det var tur att jag inte hade hunnit i väg, säger Jimmy.
— Stunden är bara som ett svart hål. Jag har ingen aning vad klockan var när det ringde. Jag brukar inte svara när det är hemligt nummer och inte vid den tiden på dygnet. Men den här gången gjorde jag det, säger Jessica.
För att hedra Novas minne har Jessica och de andra i familjen gjort egna Lilla My-tatueringar.
Bild: Ulf Palm
Första jobbet efter studenten
Jobbet som maskinförare på LKAB:s industriområde i Kiruna var Novas första efter studenten från fordon och transportprogrammet i Sveg.
Hon jobbade med att köra gråberg från gruvan åt en underentreprenör åt BDX, som i sin tur är underleverantör åt LKAB. Men lastbilen gick sönder redan efter några dagar. Nova fick då åka med en dumperförare för att lära sig köra dumper i stället. Entreprenören har även andra arbetsfordon på området.
Hur elektrikern Jimmy och brevbäraren Jessica överlevt det första året utan Nova har de inget svar på.
— På något sätt går det ju, men hur är väldigt oklart. Nova hade aldrig accepterat att vi bara satt här och grinande. Man gör saker som man har planerat. Punkt. Så var hon. Och så har vi gjort, säger Jessica.
Skulle ha fyllt 20 i december
Den 18 december skulle deras stjärna med alla tatueringar, piercingar och en miljon olika hårfärger ha fyllt 20 år. Det gör juletiden extra smärtsam för familjen.
Jimmy och Jessica liknar Nova vid Lilla My i mumintrollet. Hon var liten men tuff, busig och mån om allt och alla. Hon ville göra allt, var väldigt bestämd och hade hett temperament.
Jimmy reser sig och går och hämtar Novas små skyddsskor med stålhätta som hon jämt hade på sig hemma.
— Det var en liten fröken med storlek 36 i skor som kom till Kiruna. Hon var verkligen Lilla My, säger Jessica.
Kort innan Nova åkte till Kiruna gjorde hon en Lilla My-tatuering på benet. Nu finns det Lilla Mys över allt i huset, även i ljuslyktan utanför ytterdörren. Alla i familjen, släkt och vänner har gjort likadana tatueringar som Nova för att hedra hennes minne. Jimmy sträcker fram vänstra armen och visar sin.
— Men de första tatueringarna gjorde hon när hon var 14, fast det var 18-årsgräns. Det var en stjärna bakom örat och hjärtan på handleden, säger Jessica.
Övningskörde i amerikanare
Novas storasyster bor i Alfta. Jimmy och Jessica flyttade till Orsa från hemorten Vemdalen delvis för att komma lite närmare henne. Men det var Nova som tjatade mest om att de skulle flytta. Hon hade nästan fler kompisar där än i Vemdalen.
Ända sedan Nova var liten har familjen och mormor och morfar spenderat somrarna på campingen i Orsa för att ha nära till bilträffarna. Nova körde fyrhjuling, moped och epa-traktor. Hon övningskörde i en amerikanare när hon skulle ta körkort.
— Körkortet hade hon dagen efter sin födelsedag. Hon fyllde på en söndag och körde upp på måndagen, säger Jimmy.
Han tar fram Novas körkort ur sin plånbok, där alla hennes behörigheter står uppradade, för personbil, personbil och tungt släp, tung lastbil och tung lastbil med släp.
— Det är hela alfabetet, säger Jimmy med tårfyllda ögon.
Ville bli lastbilschaufför
I gymnasiet var det givet vilket program Nova skulle välja. Hon ville bli lastbilschaufför eller anläggningsarbetare.
När Nova fick jobbet i Kiruna åkte hon dit med en kompis. De gjorde det för att de fick chansen. De ville pröva på jobbet.
— När man utbildar sig till lastbilschaufför är det lite prestige att ha klarat av att köra där uppe. Det blir en väldigt bra erfarenhet att ha med sig sedan, säger Jimmy, som är elektriker på Ovansiljans elmän.
Jimmy har i sin telefon en bild på dumpern som körde på Nova, en CAT 745. Han har hört att säkerheten har skärpts betydligt efter olyckan.
Bild: Ulf Palm.
Han har trappat upp sin arbetstid till heltid efter att ha varit sjukskriven helt och delvis.
Arbetsgivaren varit väldigt stöttande och förstående upplever Jimmy. I början arbetade han bara på firmans kontor med att bygga elcentraler i källaren. Han ville känna sig för innan han började åka ut till kunder igen efter det svåra som hänt. Men nu är han tillbaka och jobbar hos kunden Skistar i Sälen.
Pratar med psykolog
Även Jessica är tillbaka på heltid igen som brevbärare på Postnord sedan januari 2025.
Även hon tycker att hon fått bra stöd av sin chef, som läst av hennes mående dag för dag och anpassat hennes arbetsuppgifter.
Jimmy och Jessica pratar också regelbundet med en psykolog från en företagshälsa i Kiruna som Novas arbetsgivare ordnat åt dem.
— En person från BDX skickade sms och skrev att hon tänkte på oss på årsdagen nu i november, säger Novas pappa Jimmy.
Kompis ordnade bilkortege
Familjen är inte ensam om sin saknad. Bara dagar efter olyckan ordnade Novas kompis en bilkortege i Vemdalen till hennes minne. Just då hade Jimmy och Jessica svårt att ta in allt som hände.
— Men uppslutningen var jättestor. Det var allt från lastbilar till epa-traktorer i kortegen. Det var både folk härifrån Orsa, från Vemdalen och ännu högre upp ifrån som deltog, säger Jimmy.
På himlen ovanför kortegen kunde alla se ett stort ljussken avteckna sig.
— Det syntes en gång till också den kvällen, säger Jessica, som ser det som ett tecken från Nova.
Familjen tycker att de märker hennes närvaro hela tiden. Som när himlaspelet i vardagsrummet plötsligt börjar snurra, utan att någon vidrört det eller tänt ljuset.
Jimmy och Jessica flyttade till villan i Orsa delvis för Novas skull. Hon ville komma närmare bilträffarna i Dalarna. Bild: Ulf Palm
Vill ha avslut
Det har varit en liten tröst i den långa väntan på att allt det rättsliga kring olyckan ska bli klart.
Föraren av dumpern blev delgiven misstanke om vållande till annans död. Men det tog mer än ett år innan förundersökningen blev klar.
Familjen hoppades på rättegång 2025 för att få veta exakt vad som hände den där novembernatten. För att få ett avslut.
– Resten spelar ingen roll. Utgången blir ju ändå den samma. Nova kommer aldrig tillbaka, säger Jimmy.
Rättsprocessen – så gick det
Några veckor senare, den 20 december 2024 utfärdar miljöåklagaren ett strafföreläggande, som har samma verkan som en dom.
Novas arbetsgivare döms till att betala 2 miljoner kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott, innefattande vållande till annans död.
Enligt åklagaren har arbetsgivaren inte gjort en tillräcklig riskinventering och riskbedömning av arbetsmomentet för avstigning, när en passagerare kliver ur dumpern och lämnar riskområdet. Då skulle de döda vinklarna ha upptäckts.
Arbetsgivaren harinte heller gett föraren tillräcklig introduktion och sett till så att det funnits rutiner eller instruktioner för hur förare ska agera för att passagerare ska kunna stiga ur och lämna dumperns riskområde säkert.
Föraren fick villkorlig dom och 60 dagsböter för vållande till annans död.
När den allmänna pensionen inte räcker tvingas facken ta allt större ansvar för de äldres försörjning. ”Tjänstepensionen är inte längre grädden på moset. Den är skyddet mot fattigdom”, säger Folksams pensionsexpert Håkan Svärdman.
Arkivbild. Bild: Henrik Montgomery/TT
De 65-åringar som pensionerade sig i början av 2000-talet fick 61 procent av sin slutlön i allmän pension.
2022 hade den siffran krympt till 44 procent.
När den allmänna pensionen inte räcker har framför allt LO-förbunden inom industrin valt att ta saken i egna händer. I avtalsrörelse efter avtalsrörelse har de avstått från en del av sina löneökningar, för att i stället avsätta mer pengar till tjänstepensionen.
– Hade vi hade väntat på att politikerna skulle lösa problemet hade vi lämnat medlemmarna i sticket, säger Aleksandar Srndovic, ordförande för Pappers avdelning 68.
10 procent av lönen till pension
I dag får arbetare vid pappersbruk, stålverk och gruvor inbetalningar till tjänstepensionen som motsvarar uppemot 10 procent av lönen. Arbetare i verkstadsindustrin får drygt 7 procent.
För LO-förbund med lägre löner har det varit svårare att avstå lön till förmån för pension: Medlemmarna behöver varenda krona här och nu.
Men därtill har flera fack, bland dem Kommunal, varit skeptiska till att bygga ut tjänstepensionen av ideologiska skäl. Pension är statens ansvar, har de resonerat. Tjänstepensionen ska bara vara grädden på moset.
Sari Wonsell, pensionsexpert vid fackförbundet Vision, utvecklade det här synsättet i Arbetet 2018:
”Vi vill inte öka avsättningen till tjänstepensionen för att rädda en sjunkande allmän pension. Staten och politiken får inte snegla mot tjänstepensionen och tänka att den ska rädda situationen.”
”Kan vi stå för detta inför de unga?”
Den här linjen har dock visat sig svår att hålla. Fack efter fack har hakat på pensionsracet. Handels, ett förbund med relativt låga löner, avstod en del av löneökningen redan i avtalsrörelsen 2017 för att förstärka pensionen för butiksanställda och lagerarbetare.
”Kan vi avstå från att sätta av mer till pensionen? Kan vi stå för det inför dem som nu är i 20-årsåldern?” frågade sig dåvarande avtalssekreteraren i Hotell- och restaurangfacket Per Persson i Arbetet hösten 2018, varpå hans förbund följde Handels exempel.
Fastighets har på senare tid slutit avtal som gör att medlemmarna kan spara sin semesterersättning till pensionen.
Skeptikerna hakar på
Sari Wonsell, pensionsexpert vid fackförbundet Vision. Bild: Vision
Vision och Kommunal – två förbund som alltså har betonat att pension är statens ansvar, inte parternas – pekar idag med stolthet på att de har förhandlat fram kraftigt förbättrade pensioner för anställda i kommuner och regioner.
– I det nya avtalet, som gäller från 2023, har pensionsavsättningarna höjts från 4,5 procent till 6 procent, och pensionen tjänas in från första anställningsdagen, säger Sari Wonsell vid Vision.
Tjänstepensionerna står för en allt större del av de äldres försörjning. 2022 svarade tjänstepension för 29 procent av all pension som betalades ut.
Den andelen ökar stadigt. För industriarbetare som är unga i dag kan tjänstepensionen komma att stå för halva pensionen, eller ännu mer.
”Vi ligger många år efter”
Samtidigt finns stora LO-grupper som inte har avsatt mer pengar till tjänstepensionen, och fortfarande bara har den ”vanliga” tjänstepensionen för privatanställda arbetare. Hit hör bland andra Transports medlemmar (med undantag för flygtekniker) och Kommunals medlemmar hos privata arbetsgivare.
– Min bild är att Transport historiskt har haft synsättet att staten ska ta hand om pensionerna. Och det har inte rests krav på ökad pensionsavsättning på våra avtalskonferenser och avtalsråd, säger Transports avtalssekreterare Peter Winsten, som fortsätter:
– Jag tror att det på sikt hade varit bra med ökad avsättning till pensionen. Vi ligger ganska många år efter andra förbund. Men kom ihåg att de har fått betala för att bygga ut tjänstepensionen, arbetsgivarna har inte bjudit på det.
”Min bild är att Transport historiskt har haft synsättet att staten ska ta hand om pensionerna” säger Transports avtalssekreterare Peter Winsten.
Olika vägval
LO:s avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä ser de växande skillnaderna i pensionsvillkor mellan LO:s medlemmar som resultat av olika vägval.
– I processindustrin valde man tidigt att avsätta pengar till pension för att det är svårt att orka jobba till den vanliga pensionsåldern i de branscherna. Andra grupper, som undersköterskor, har i stället fler semesterdagar när de blir äldre. Det fina i vår modell är att varje förbund, varje avtalsområde kan göra sina prioriteringar.
Men Folksams pensionsexpert Håkan Svärdman ser utvecklingen som problematisk.
– De fackförbund som ökar avsättningen till tjänstepensionen gör stor nytta för medlemmarna. Problemet är att vissa yrkesgrupper inte har ekonomiska möjligheter att hänga med. Samtidigt som en växande grupp av anställda saknar tjänstepension.
Sari Wonsell ser tecken på att politikerna lutar sig tillbaka och låter utbyggda tjänstepensioner kompensera för fallande allmän pension. Alltså just det som Vision varnade för 2018.
Det här skiftet i ansvarsfördelning har redan fått full effekt, enligt Håkan Svärdman.
– Tjänstepensionen är inte längre grädden på moset. Tjänstepensionen är skyddet mot fattigdom.
Så olika är tjänstepensionerna
Tjänstepension är ett komplement till den allmänna pensionen som regleras i kollektivavtal mellan fack och arbetsgivare.
Så här blir tjänstepensionen för tre personer i olika yrken. För att visa hur pensionsvillkoren slår antas alla tre ha samma lön, 30 000 kronor i månaden. De är födda 1999, börjar jobba när de är 25 år och går i pension när de är 70 år. Avkastningen på pensionskapitalet antas vara 3 procent årligen. Beräkningen är gjord av Folksam.
Lastbilschaufför: 7 333 kronor per månad
Undersköterska: 9 777 kronor per månad
Gruvarbetare: 15 318 kronor per månad
Högst tjänstepensioner i industrin
Så här mycket betalar arbetsgivaren in till din kollektivavtalade pension i olika branscher (procent av lönen)
Transportavtalet (anställda vid åkerier och terminaler): 4,5 procent
Kommunals avtal i privat vård och omsorg: 4,5 procent
Detaljhandelsavtalet: 5,3 procent
Hotell- och restaurangavtalet: 5,3 procent
Spårtrafikavtalet (Seko): 5,8 procent
Byggavtalet (Byggnads): 6,0 procent
Kommuner och regioner (Kommunal): 6,0 procent
Teknikavtalet (IF Metall): 7,1 procent
Stålavtalet och gruvavtalet (IF Metall): 9,4 procent
Massa- och pappersindustri (Pappers): 10,1 procent
Anmärkning: Siffrorna i tabellen gäller löner under 47 625 kronor i månaden. Arbetet har slagit ihop inbetalningar till den ”vanliga” tjänstepensionen med inbetalningar till deltidspension, livsarbetstidspremie och andra förmåner. För Pappers har även arbetstidskonto räknats med (efter fem års anställning kan den anställde välja att använda kontot för att ta ut lediga dagar eller kontant lön i stället för att spara till pensionen). Det löneunderlag som de olika inbetalningarna bygger på kan se lite olika ut, varför summan är ungefärlig. Kommunals medlemmar i kommuner och regioner tjänar in avtalspension från första anställningsdagen. Privatanställda arbetare tjänar in Avtalspension SAF-LO först från 22 års ålder, medan deltidspension tjänas in utan åldersgräns.
Oron efter Northvolts konkurs: ”Hoppas att det inte blir kineserna”
Chockade och ledsna anställda tog emot beskedet om Northvolts konkurs. Nu ska konkursförvaltaren söka nya ägare. ”Vi får bara hoppas att det inte är kineserna”, säger en anställd. ”Jag känner mig förkrossad”, säger en annan.
Northvolts batterifabrik i Skellefteå efter konkursen. Bild: Jonas Westling/TT
– Jag känner mig förkrossad, säger en Northvoltanställd som Arbetet möter vid barackbyn utanför Skellefteås centrum.
Här bor arbetare som jobbar på batterifabriken. Mannen vill inte ställa upp med namn och bild.
Det var på ett informationsmöte klockan nio på onsdagsmorgonen som beskedet kom: Northvolt går i konkurs.
Många blev ledsna och chockade när företagsledningen förklarade att de inte hade ekonomi att driva verksamheten vidare.
– Det var många som grät, säger en annan anställd som också vill vara anonym.
”Hur kunde de planera så dåligt?”
Hon gick till jobbet som vanligt tidigt på morgonen, hade inte väntat sig ett konkursbesked och förstår inte hur batterijätten kan ha misslyckats så.
– Det finns så många kompetenta och begåvade människor på Northvolt. Hur kunde de planera så dåligt?
Precis som många andra har hon ett arbetstillstånd kopplat till anställningen. Nu är framtiden oviss.
Tror på batterier i framtiden
En annan anställd som Arbetet talat med tror ändå att det kommer att lösa sig.
– Några år in i framtiden tror jag att det kommer att göras batterier, eller något annat, på Northvolt, säger den anställde, som också vill vara anonym.
Vissa gick hem efter informationsmötet, medan andra gick tillbaka till arbetet, berättar han.
– Själv stämplade jag ut och for hem. Lastbilarna som vi skulle ta emot hade plötsligt fått kontraorder så de dök aldrig upp.
Produktion tills vidare
I morgon är tanken att alla ska tillbaka till jobbet och återuppta produktionen tills vidare.
– Vi bad dem mycket tydligt att fortsätta arbeta, fortsätta sälja. Vi har en stor kund som bygger lastbilar med våra produkter. Sedan är det upp till konkursförvaltaren hur det blir framåt, säger Tom Johnstone, interimsordförande på Northvolt, till Arbetet.
Uppsägningar på gång
Till konkursförvaltare utsågs på onsdagen juristen Mikael Kubu från Ackordscentralen. Han tar därmed över ansvaret för hur företaget drivs framåt.
– Vi utreder förutsättningarna för att kunna upprätthålla produktionen, säger han till TT.
Han säger också att de närmare 5 000 anställda, varav nästan 3 000 i Skellefteå, kommer att få löner via lönegarantin och sägas upp i samband med bolagets avveckling. Hur deras möjlighet att sedan börja jobba igen ser ut beror på hur mycket av verksamheten som tas över av ett nytt bolag, enligt TT.
Arbetet har pratat med Anders Aspegren, advokat och delägare på Fylgia, som varit förvaltare i andra stora konkurser, om de anställdas situation.
Han säger att de kan förvänta sig en uppsägning med rekommenderad post inom kort och att uppsägningstiden då startar tio dagar efter att brevet skickats. Uppsägningstiden styrs i den här situationen av lagen om anställningsskydd, inte av överenskommelser i avtal.
– Så har man jobbat i under två år är det bara en månads uppsägningstid, säger Anders Aspegren.
Staten betalar lön
Under uppsägningstiden står den statliga lönegarantin för lönen. Man har arbetsplikt så länge man inte fått annat besked.
Men om konkursförvaltaren vill driva verksamheten vidare i mer än en månad måste han i stället börja betala lön. Sannolikt upphör därmed eventuell verksamhet i konkursförvaltarens regi senast 12 april, enligt Anders Aspegren.
– Konkursförvaltaren kommer försöka sälja allt till någon inom en månad, säger han.
Sedan hänger de anställdas möjligheter till fortsatt jobb på chansen att återanställas av en eventuell ny ägare.
– Men det kan ju hända att verksamheten säljs och man flyttar hela verksamheten till Kina eller någon annanstans, säger Anders Aspegren.
”Hoppas det inte är kineserna”
En av de Northvoltanställda som Arbetet pratat med tror att någon, kanske i Northvoltgrundaren Peter Carlssons närhet, kommer kunna köpa verksamheten ganska billigt. Med tanke på att konkursen trollar bort miljardskulderna, som Northvolt dras med i dag, ser han det som en bra affär.
– Jag tänker att då köper någon som har varit med i bakgrunden tidigare, kanske någon av kunderna, upp detta och driver vidare. Då är de skuldfria och har en helt fungerande fabrik, säger han.
Men liksom Anders Aspegren ställer han sig frågor om var verksamheten hamnar i så fall:
– Då får vi bara hoppas att det inte är kineserna.
Lågprisflyg kan vänta
I Skellefteås utkant kommer två män gående med fulla matkassar från stormarknadsområdet. De räknar med att bo kvar i barackbyn ett tag framöver.
”Vi får se vad som händer”, säger de båda upprepade gånger. Att bli av med jobbet har de varit med om förr. Mest synd är det om de som är yngre, och de med arbetstillstånd, konstaterar de. Själva kommer de från ett EU-land.
– Vi är erfarna. Blir jag av med jobbet så tar jag ett Ryanairflyg och reser någon annanstans, säger en av dem.
Men i morgon väntar ett arbetspass på batterifabriken igen.
Det gäller för de anställda
De anställda på Northvolt kan vänta sig uppsägningar inom kort. Då gäller uppsägningstider enligt lagen om anställningsskydd, oavsett vad som tidigare sagts i avtal.
Den statliga lönegarantin betalar lönen och semesterersättning under uppsägningstiden. Den ersätter också semesterlön från det nuvarande och förra löneåret. Taket för ersättningen är 235 200 kronor.
Så länge man inte fått något annat besked har man arbetsplikt under uppsägningstiden. Så snart den plikten upphör ska man skriva in sig på Arbetsförmedlingen.
Om någon annan köper företaget har de anställda inte rätt att följa med, däremot kan de yrka på återanställningsrätt i turordning om de nya ägarna behöver anställa.
Efter mordet på LSS-boendet i Enköping frias vd:n för vårdbolaget från arbetsmiljöbrott. Nu varnar Kommunal för att domen kan vara farlig för andra som arbetar inom branschen.
– Agnes hade inte behövt förlora livet på arbetet, säger förbundsjuristen Olov Östensson.
2022 mördades Agnes Redlund på jobbet.Bild: Privat/Instagram
2022 skakades Sverige av nyheten om att 19-åriga Agnes Redlund mördats på jobbet. En man som bodde där erkände att han knivhuggit henne efter att ha hört röster som sa åt honom att skada både sig själv och andra. Han dömdes i februari 2023 till rättspsykiatrisk vård.
Åklagaren Jennie Nordin anser att även arbetsgivaren hade ett ansvar och väckte därför åtal i somras om arbetsmiljöbrott mot Serigmo Cares vd, Charlotte Högman, som hela tiden har förnekat att hon varit ansvarig för Agnes Redlunds död.
Nu frias vd:n från arbetsmiljöbrott av Uppsala tingsrätt. Slutsatsen är att det visserligen fanns brister i boendets arbetsmiljö, något som vd:n varit ansvarig för. Men om boendet hade åtgärdat bristerna hade det inte gjort att man kunnat stoppa mordet på Agnes Redlund, enligt domen.
Ett annat sätt att beskriva det på: det saknas orsakssamband mellan bristerna i arbetsmiljöarbetet och mordet på Agnes Redlund, enligt tingsrätten.
Saknades information om mannen
En viktig fråga under rättegången har varit om boendet fick tillräckligt med information om mannens mående innan han flyttade in. Enligt vd:ns advokat, Göran Smedberg, fick arbetsgivaren inte viktig information från kommunen.
Uppsala tingsrätt gör en liknande bedömning. Enligt domen hade det inte framkommit något som tyder på att vd:n Charlotte Högman borde ha befarat att mannen kunde ha utgjort en fara för andra människor innan mordet.
Men åklagaren Jennie Nordin anser att tingsrätten har gjort en felaktig bedömning.
– Jag menar att omständigheterna var tillräckligt iögonfallande för att det skulle ha ringt varningsklockor. Man borde ha satt skyddsbarrirärerna högt och sedan trappat ner efteråt om det behövdes. Man ska aldrig göra tvärtom, alltså att agera först när något händer, i stället för innan.
Det fanns information om mannens mående som arbetsgivaren hade kunnat ta del av – om de hade gjort en noggrann riskbedömning. Till exempel hade boendet kunnat begära in mer information från kommunen, enligt Jennie Nordin.
Nu planerar hon att läsa igenom domen ordentligt, innan hon fattar beslut om hon ska överklaga.
Agnes mamma: ”Ledsen och arg”
Agnes Redlunds mamma Maria Redlund säger till KA att hon först blev ledsen och arg när hon läste domen.
– Man börjar ju att tvivla på rättssystemet. Men när man har väntat på en dom i två år och tre månader ger man inte upp så lätt, säger hon.
Hon hoppas nu att domen överklagas till högre instans.
– Det kanske är meningen att det ska gå upp på en högre nivå för att man ska få till någon verklig förändring på lagar och regler. För mig är det obegripligt att det inte skulle ha funnits ett orsakssamband, säger hon.
”Farlig dom”
På Kommunal rasar förbundsjuristen Olov Östensson över domen:
– Det är både en felaktig och farlig dom. Det är en felaktig bedömning utifrån ansvaret som åligger arbetsgivaren enligt arbetsmiljölagen, men det är även en farlig bedömning och skickar signaler om hur arbetsgivare inte behöver agera när de struntar i sina skyldigheter och konsekvenserna det får, säger han och fortsätter:
– Hade man gjort en ordentlig riskbedömning, som lagen säger att man ska göra, hade arbetsgivaren förbjudit ensamarbete och låst in knivarna och Agnes hade inte förlorat livet på arbetet.
I domen skriver tingsrätten att arbetet på LSS-boendet inte kan anses ha utgjort arbete i en särskilt riskfylld verksamhet. Men Olov Östensson håller inte med. Han tycker att domen signalerar att riskbedömningar inom den här typen av arbeten är mindre viktiga än inom till exempel industrin, där man har med maskiner att göra.
– Det är störst risk att mördas på jobbet där. Det är extremt utsatt grupp, det är en extremt utsatt arbetsplats för anställda. Men den här domen är farlig för den säger att det inte är samma regler som gäller för alla arbetstagare. Man behöver inte göra en ordentlig riskbedömning inom dessa yrken.
Artikeln är tidigare publicerad i Kommunalarbetaren som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.