Finns det något viktigare än att du ska komma hem från ditt arbete med livet i behåll? I skrivande stund har 41 personer mist livet i en arbetsrelaterad olycka hittills i år. Det är 41 liv för många.  

Inom loppet av bara ett par år skedde det som absolut inte får hända på statliga bolaget Green Cargo vid hela tre tillfällen. Tre män som borde haft många år framför sig förlorade sina liv.  

Arbetet granskar denna vecka olyckorna på bolaget. 

Vid två av dödsolyckorna stod tågpersonal på det så kallade fotsteget. En platta i änden på en tågvagn, som används när tågsätt ska flyttas runt. Flera av de Arbetet har talat med har ­påpekat att jobbet är mycket farligt. 

En av de omkomna hade berättat för sin bror om hur han flera gånger tvingats hoppa av fotsteget för att undvika en olycka. Trots dåliga leder och knän. Nu hann han inte.

Samma sak drabbade Nisse, en 60-årig familjefar. Liksom Per Myrberg som kom i kläm mellan tågvagnar på ban­gården i Borlänge. 

Arbetsmiljöverket är kritiska

Vid en rad tillfällen har tillbuden på just Green Cargo varit så allvarliga att tågpersonal tycks ha klarat sig undan med blotta förskräckelsen. Arbetsmiljöverket har efter inspektion kritiserat Green Cargo för farorna och bristande riskanalys.  

I sammanhanget är det värt att påminna att det statliga bolaget är ­Sveriges största aktör inom järnvägsgods. Det torde finnas gott om ­resurser att se till att de anställdas arbetsmiljö är säker.   

”Man ska förebygga olyckor genom att ligga steget före i stället för att lära sig av olyckor. För det kostar liv, det kostade livet på vår Nisse”, ­skriver de anhöriga till Arbetet.

Som jag önskar att Green Cargo, liksom landets övriga arbetsgivare, verkligen tar till sig dessa ord. 

Lista: Dödsolyckor på jobbet 2022