Anna-Karin Hällmans pappa Per Myrberg miste livet i en olycka på bangården i Borlänge i november 2018.

Det är en av de dödsolyckor som Arbetet har rapporterat om i granskningen av tågbranschen och av Per Myrbergs arbetsgivare Green Cargo.

Men exakt vad som hände honom är oklart. Efter drygt fyra år är förundersökningen inte avslutad. Därmed dröjer svaren.

Anna-Karin Hällman konstaterar att saknaden efter familjens lekfulla pappa och morfar, han som snart skulle gå i pension och få ännu mer tid för barnbarnen, i vilket fall som helst är livslång.

– Alla lekar mina barn inte kommer få leka med honom gör ont.

Men att inte veta hur olyckan gick till gör det än svårare för de anhöriga att komma vidare i sorgen.

– Jag vet inte ens vad han dog av, säger dottern.

”Vill inte att det händer någon annan”

Hennes frustration över tiden som går handlar också om vikten av att snabbt gå till botten med olyckor, för att hindra att de upprepas.

– En sak vi sa i vår värsta sorg var att sådant här ska inte få hända. Inget kan påverka hur det blev för vår pappa, men vi vill inte att det händer någon annan, säger Anna-Karin Hällman.

Men medan förundersökningen har pågått har hon sett fler olyckor ske vid järnvägen. Hon säger att det är dags att uppdatera säkerheten, att man har jobbat i stort sett likadant länge.

– Vilken bransch som helst ser inte likadan ut i hundra år om den inte är perfekt, vilket den här uppenbarligen inte är eftersom folk fortfarande dör.

Överkörd vid timmerterminal

Tills nyligen var olyckan som kostade Per Myrberg livet en av två dödsolyckor från 2018 som det ännu pågick förundersökningar om. Även den andra gällde en olycka på just Green Cargo.

I januari 2018 föll en 49-årig man av en tågvagn han jobbade från och blev överkörd av den vid en timmerterminal i Bastuträsk. 

– Nog skulle det vara viktigt för oss att någon ställs till svars, sa den omkomne mannens bror till Arbetet tidigare i november.

Då närmade sig preskription av ett eventuellt arbetsmiljöbrott, det kunde ha skett i januari nästa år.

Men i förra veckan kom beskedet att åklagaren Stig Andersson lägger ned förundersökningen utan att åtala någon. 

Han har utrett Green Cargos och Trafikverkets ansvar för riskbedömningar och bristfällig snöröjning, men landat i att ingen kan hållas ansvarig i domstol.

Han säger att beslutet dröjde länge för att utredningen var komplicerad och för att han väntade in en utredning från Haverikommissionen om en liknande olycka.

Men det ska inte ta så här lång tid.

JO: Oacceptabelt att det tar fyra år

Redan 2014 slog Justiteombudsmannen fast att det är oacceptabelt att förundersökningar om olyckor där människor mist livet tar fyra år. Då hade en anhörig till två omkomna i en arbetsplatsolycka, en far och son som jobbade tillsammans, anmält just detta.

Sedan dess har Åklagarmyndigheten, Polisen och Arbetsmiljöverket slutit upp runt målsättningen att utredningar om dödsolyckor ska bli klara inom 18 månader. 

Utredningarna om de båda olyckorna på Green Cargo 2018 har tagit mer än dubbelt så lång tid. 

Jörgen Lindberg, vice chefsåklagare på Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, säger att vissa komplicerade utredningar måste få ta mer än arton månader.

– Men mellan fyra och fem år är mycket, säger han

Green Cargo-chef: Bedrövad

Även på Green Cargo väcker tiden som utredningarna har tagit frustration.

– Det gör mig bedrövad hur man kan låta den här typen av ärenden ta så lång tid, säger företagets arbetsmiljöchef Thomas Holm.

Han betonar såväl anhörigas som anställdas behov av ett avslut.

I dag, tisdag, tas en annan dödsolycka på företaget däremot upp i hovrätten. Det gäller olyckan som inträffade i Piteå 2019. 60-årige Nisse klämdes till döds när tågvagnen han stod på krockade med en lastbil. 

Tingsrätten friade företagen tidigare i år. Men nu prövar hovrätten Green Cargos och Smurfit Kappas ansvar, olyckan hände i en plankorsning på papperstillverkaren Smurfit Kappas område.