STOCKHOLM 2017-03-03 Cykelleverans av restaurangmat till kunder. Ett cykelbud frÂn Foodora. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT / Kod: 30152 ** OUT DN och Dagens Industri (‰ven arkiv) och Metro**

Foto: Lars Pehrson/TT

Cykelbudsföretaget Uber Eats vill inte teckna kollektivavtal. Det står klart efter ett möte med Transportarbetareförbundet i tisdags. De hävdar själva att de inte har några anställda att avtala om. 

Cykelbudsbranschen växer så det knakar med nya tjänster som Uber Eats, Foodora och Wolt. Där kan du snabbt få mat hemlevererad till dörren för en billig peng genom ett enkelt klick i en telefonapp. Men branschen är oreglerad och ingen av de fem stora cykelbudsföretagen på marknaden har i dag kollektivavtal.

Det försöker Transportarbetarförbundet ändra på, berättar Lars Karlsson, ombudsman på avdelning 5 på förbundet, som har varit i kontakt med alla fem bolagen. I tisdags mötte han Uber Eats.

Men mötet resulterade inte i något kollektivavtal, enligt Lars Karlsson. Företaget menar helt enkelt att de inte har några anställda. Cykelbuden som levererar maten är nämligen anställda av olika egenanställningsföretag, företag som anställer frilansare och sedan sköter deras fakturering.

– Vi tycker att det är lite konstigt, med tanke på att Uber Eats är uppdragsgivaren och sköter betalningen. Det här är en utmaning för oss också. Det här är något som inte stämmer överens med den logiska ordningen på svensk arbetsmarknad, säger Lars Karlsson.

Nästa steg blir att kontakta egenanställningsföretagen för att reda ut hur cykelbudens anställningssituation ser ut, enligt honom.

– Vi måste också utreda Uber Eats roll i den här kedjan i förhållande till svensk lagstiftning. Ska de betraktas som arbetsgivare om de tillhandahåller tjänsten?

Enligt företaget Uber Eats är anledningen till att de inte vill ha något kollektivavtal att de inte har några anställda. I ett mejlsvar till Arbetet refererar de till cykelbuden som ”leverenspartners” som använder företagets ”tjänster”. Man menar att man är en ”teknologisk plattform som erbjuder ”flexibla affärsmöjligheter till hundratals restaurangpartners och leveranspartners i Stockholm”.

”Vi hoppas att detta möte hjälpte Transports representanter att förstå Uber Eats affärsmodell bättre och varför kollektivavtal inte är applicerbara på denna situation.” skriver Bodil Sidén från Uber i mejlet.

I dag finns det inget specifikt kollektivavtal för cykelbud, något som, enligt Lars Karlsson, lyfts som ett problem av företaget Foodora. Företaget är ett av de som i dag har direkt anställda cykelbud men ännu inget kollektivavtal. Lars Karlsson förstår synpunkten men menar att det är oklart vem ett sådant avtal skulle förhandlas med. Ingen av cykelbudsbolagen är med i någon arbetsgivarorganisation.

– Det skulle kanske vara en bra lösning med ett avtal som passar branschen. Vi kan ju teckna ett separat avtal med en arbetsgivare, men pratar vi om branschpart måste vi ha en motpart, säger Lars Karlsson.

Läs mer om kollektivavtal 

Fackkurs för Joe & the Juice

• Krav på fler kvinnor hos Joe & The Juice

• Juicebaren vägrar betala OB-tillägg

Läs mer om egenanställning

A-kassan ska bli mer förutsägbar

• A-kassan ett lotteri för egenanställda

• Så har domstolarna dömt i fyra fall om egenanställdas rätt till a-kassa

• • Fick betala tillbaka 30 000 till a-kassan