DSC06661

Foto: Arbetet

UPPDATERAD 08.23 18/10 2016. I över ett år har Joe & The juice och Hotell- och restaurangfacket, HRF, förhandlat om ett kollektivavtal. Men efter att ett avtalsförslag skickades i maj i år får inte förbundet längre tag på ägarna. 

LÄS OCKSÅ Sex och utseende i fokus hos Joe & The Juice

– De svarar inte ens på mejl numera. Jag har sökt dem sedan maj och det enda besked jag får från företaget är att ägarna åker till Singapore, Japan och andra länder runt om i världen för att starta nya juicebarer, säger Per Persson avtalssekreterare på HRF.

Som Arbetet skrivit tidigare har danska Joe & The Juice expanderat stort i Sverige och resten av världen. Men det är nästan bara unga snygga män som anställs. Förbundet och företaget har träffats sju gånger i Sverige. Träffarna har skett på företagets juicebarer i Stockholm och vid några tillfällen på fackets expedition.

Enligt HRF har ägarna till Joe & The Juice uppgett att de är villiga att teckna kollektivavtal. Företaget har dock, enligt facket, krävt ett undantag. De vill slippa betala OB-tillägg, något en anställd bekräftar för Arbetet.

I och med att företaget har flera juicebarer på flygplatser och tågstationer med sena öppettider så hoppas de kunna spara stora pengar. I stället för att betala ob-tillägg har företaget erbjudit de anställda gratis måltider.

– Vi har inte gått med på det. Syftet med ett kollektivavtal är att villkoren ska vara lika för alla företag, säger Per Persson till Arbetet.

LÄS OCKSÅ ”Luktar diskriminering” hos juicebaren

Enligt de uppgifter facket fått in så är bedömningen att lönen för de anställa ligger mellan fem och tio kronor under kollektivavtalets timlön på 119 kronor. Till facket har Joe & The Juice uppgett att de betalar in försäkringar och pension för sina anställda.

– Men vi kan inte se om de verkligen gör det, säger Per Persson.

Anställningstiden för personalen uppges också vara kort.

– Till oss har de uppgett att den i genomsnitt endast är 16 månader. Det är väldigt kort. Företaget säger att de vill ha en ungdomskultur och det innebär att det är korta puckar.

Joe & The Juice ska nu hålla en casting i Sverige för att rekrytera nya anställda. Att hålla castings där arbetssökande får visa upp sig framför arbetsgivare är en ovanlig rekryteringsmetod på den svenska arbetsmarknaden, som använts av Choice Hotel tidigare.

Per Persson misstänker att Joe & The Juice casting främst handlar om att hitta personer med rätt utseende.

– Jag tycker att det är ett sätt att anställa som inte visar någon större respekt för kunskaper och erfarenheter, säger han.

Efter att denna artikel publicerades hör Kasper Borst, Sverigechef på Joe & The Juice, av sig till Arbetet i ett mejl.

– Vi har kontinuerlig dialog med HRF och har gett förslag på avtal som liknar kollektivavtal som vi har i andra länder.

– Vi erbjuder löner som består av olika nivåer och tillägg liksom olika förmåner till alla våra anställda.

Linda Flood