Elbilsjätten Tesla stämmer nu svenska staten, genom Transportstyrelsen, för att företaget inte får tillgång till registreringsskyltar till nya bilar. Stämningen ska ha lämnats till Norrköpings tingsrätt idag 27 november, enligt Dagens industri.

Samtidigt stäms även statligt ägda Post Nord vid Solna Tingsrätt. Teslas svenska dotterbolag TM Sweden kräver att Post Nord åter delar ut post till företaget.

”Denna tvist handlar om ett mycket allvarligt, närmast systemhotande, agerande hos Postnord” skriver Tesla i stämningsansökan som Dagens Industri tagit del av.

Bakgrunden är att Sekos och ST:s blockad av postgången till Tesla gör att Transportstyrelsen inte kan skicka ut registreringsskyltar till nya Teslabilar.

Skyltarna får nämligen bara skickas med Post Nord, uppger Transportstyrelsen och hänvisar till Kammarkollegiets ramavtal för posttjänster.

Inga nya Teslabilar på vägarna

När posten inte delas ut, utan blir liggande hos Post Nord, kan inga nya Teslabilar rulla ut på svenska vägar. Det är därför Tesla nu stämmer Transportstyrelsen och staten.

Transportstyrelsen anser att den fullgör sitt uppdrag att tillhandahålla registreringsskyltar i och med att skyltarna beställs från tillverkaren och levereras till Post Nord.

Tesla anser att Transportstyrelsens hållning är orimligt.

”Genom detta exempellösa agerande har Transportstyrelsen blivit ett djupt skadligt instrument i arbetsmarknadskonflikten, vilket drabbar Tesla och framför allt drabbar det Teslas anställda och kunder”, skriver bolaget i domstolshandlingarna uppger Dagens industri.

Kräver att få hämta skyltar och post omedelbart

Tesla vill nu att domstolen beslutar att Tesla ska kunna hämta skyltarna direkt hos företaget som tillverkar dem i väntan på att frågan ska avgöras rättsligt.

Det skulle kräva ett samtycke från Transportstyrelsen och Tesla vill att domstolen ska koppla det så kallade interimistiska beslutet till ett vitesbelopp på 1 miljon kronor.

I stämningsansökan mot Post Nord kräver Tesla också att domstolen fattar att interimistiskt beslut. Här handlar det om att Tesla ska få sin post i väntan på domstolsbeslut. Företaget skriver att de kan hämta posten på egen hand hos Post Nord om domstolen beslutar om detta.

”Finns en enklare lösning”

IF Metalls strejk mot Tesla har nu pågått i en månad och läget är låst. Inga förhandlingar har skett sedan den 6 november.

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä säger till Arbetet att Tesla väljer en lång och krånglig väg när företaget stämmer Transportstyrelsen och Post Nord för att få tillgång till registreringsskyltar.

– Jag har en mycket enklare lösning: Skriv på kollektivavtalet. Vi är redo redan i kväll.

Teslakonflikten på 30 sekunder

IF Metall inledde en strejk på Teslas serviceställen och verkstäder den 27 oktober. Syftet är att få den amerikanska elbilsjätten att teckna kollektivavtal.

Flera fackförbund, främst inom LO, har varslat om sympatiåtgärder för att öka trycket på Tesla. Det handlar om allt från att inte hantera Teslabilar i svenska hamnar till att blockera postutdelning, städning och reparationer av företagets laddstolpar och verkstäder.

Tesla säger nej till avtal av princip. Företaget har inte kollektivavtal någonstans i världen.

I de flesta andra länder regleras minimilöner och villkor dock i lagen. I Sverige sker det i kollektivavtal.

Kollektivavtal är frivilligt, men facket kan vidta konfliktåtgärder för att tvinga företag att teckna avtal. Det är det som nu sker mot Tesla.

Hittills, den 27 november, deltar tio fackförbund i konflikten på något vis.