– Taxiförare är kanariefågeln i kolgruvan i det kommande angreppet från AI. Våra jobb kanske försvinner först, men nästa gång kan det vara din tur.

Den bistra varningen riktade Mark Gruberg från taxifacket SFTWA i samband med en protest i San Francisco, rapporterar CBS

Taxiförare i den amerikanska staden hade samlats utanför den lokala transportmyndigheten för att uppmana politikerna att rösta nej till att tillåta förarlösa bilar i kommersiell trafik.    

Men trots att taxifacket fick stöd av polis och räddningstjänst – som vittnade om förarlösa fordon ställer till problem vid utryckningar – så gav de styrande grönt ljus till ”robottaxis”. 

Därmed är det fritt fram för Cruise, som ägs av motorjätten GM, och Googleägda Waymo att börja konkurrera med stadens mänskliga förare.  

Att slå sönder vävstolarna stoppade inte den industriella revolutionen.

Gustaf Järsberg, arbetsmiljösamordnare Transport

Robotar ett ”existentiellt hot”

Taxifacket SFTWA kallar robottaxis för ett ”existentiellt hot” mot arbetstillfällena i branschen. Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport, instämmer i de amerikanska kollegornas analys. 

– Det här kommer att hända i Sverige också. Diskussionen om huruvida artificiell intelligens tar över jobben, den diskussionen är över. Frågan är när, hur fort det går, och vad vi gör för att bemöta det, säger han.  

– Att slå sönder vävstolarna stoppade inte den industriella revolutionen. Det är samma sak nu. Här får man säkra omställningen. 

Två förarlösa bilar på en gata i San Francisco.
Två förarlösa bilar från googleägda Waymo möts på en gata i San Francisco.

Transport kräver omställning

När hamnarna i Tyskland automatiserades förhandlade facket fram omställningsavtal för sina medlemmar.

Transport försöker väcka samma diskussion i Sverige.

Men än så länge är arbetsgivarsidan kallsinnig, säger Gustaf Järsberg.

– Inför du AI så måste det finnas möjligheter till vidareutbildning. Det har vi legat på om i två avtalsrörelser nu, men hittills har våra motparter varit helt aviga. De tycker att vi fått allt vi behöver i omställningspaketet som LO gjorde med Svenskt Näringsliv, som vi för övrigt sagt nej till som enda fackförbund.     

Självkörande taxibilar

Förarlösa fordon i testtrafik har rullat på San Franciscos gator i flera år, men verksamheten har varit strängt reglerad.  

Under testperioden fick Cruise (som ägs av GM) bara köra i begränsade delar av staden och enbart ta betalt under vissa tider. Waymo (som ägs av Google) fick inte ta betalt alls för obemannade färder. 

Företagen har bara några hundra fordon var, men planerar att snabbt expandera verksamheten. 

Källor: APCPUC