Den 21 januari brände den högerradikala provokatören Rasmus Paludan koranen utanför Turkiets ambassad i Stockholm.

Aktionen följdes av protester i flera muslimska länder och sunnimuslimernas högsta lärosäte, al-Azhar-universitetet i egyptiska Kairo, uppmanade till global bojkott av svenska produkter. 

Men än så länge tycks bojkottkraven inte ha fått genomslag. Åtminstone inte i det land som Rasmus Paludans koranbränning var riktad mot. Det visar en rundringning Arbetet gjort till svenska företag verksamma i Turkiet.  

Ikea och Essity märker inte av bojkott

”Det snabba svaret är att det är för tidigt att säga, men vi har inte nåtts av några uppgifter kring minskat besöksantal i varuhusen”, skriver Ikeas kommunikationsavdelning till Arbetet.

Inte heller hygienföretaget Essity – med varumärken som Libresse, Tena och Tork – har märkt av någon minskad försäljning. 

Industrikoncernen Sandvik har haft verksamhet i Turkiet sedan 1966 och säljer främst till andra företag. 

”Vi har förstås löpande följt nyhetsflödet, men har i dagsläget inte noterat någon påverkan för vår del”, skriver Sandviks presstjänst. 

Kontanthanteringsföretaget Loomis har verksamhet på ett fyrtiotal platser i Turkiet.

– Vi har inte blivit påverkade av den senaste tidens händelser utan vår business rullar på som vanligt, säger personalchefen Mårten Lundberg. 

”Förhöjd risk” efter koranbränningen

Sveriges ambassad i Turkiet har varnat för ”förhöjd risk för incidenter mot svenska intressen” och svenskar som vistas i landet ”uppmanas till ökad vaksamhet och försiktighet”. 

Loomis har omkring 1 200 lokalanställda men inga svenska medarbetare baserade i Turkiet. 

– Däremot besöker svenska stödfunktioner till och från våra olika länder. Det är klart att det görs avvägningar där man nu bör följa UD:s rekommendationer, men vi har inga drastiska åtgärder som resestopp, säger Mårten Lundberg.

Svenska företag väl förankrade i Turkiet

På halvstatliga Business Swedens kontor i Turkiet följer handelssekreteraren Edin Erkocevic aktivt utvecklingen. Hittills finns inga signaler på att svenska företag drabbats. 

– Det betyder inte att det inte kan finnas företag som påverkats men av de företag vi har kontakt med så har inget angett att deras verksamhet påverkats, säger han. 

 – Det är viktigt att komma ihåg att svenska företag i den här delen av världen är väl förankrade, såväl i länderna där man har verksamhet som i lokalsamhällen. 

Rasmus Paludans koranbränning

Den 21 januari brände den högerradikala politikern Rasmus Paludan koranen utanför Turkiets ambassad i Stockholm. Paludan har utlovat fler koranbränningar om inte Turkiet godkänner Sveriges ansökan att gå med i Nato. 

I Turkiet väckte koranbränningen stor vrede. President Recep Tayyip Erdoğan har kallat aktionen ”ett hatbrott”. Turkiska ministrar har sagt att händelsen minskar chanserna att Turkiet släpper in Sverige i militäralliansen. Utanför Sveriges konsulat i Istanbul brände uppretade demonstranter svenska flaggan. 

Länder som Saudiarabien, Jordanien och Marocko har officiellt fördömt aktionen. De afghanska talibanerna har uppmanat regeringen att straffa Paludan. Protester i Pakistan och Indonesien har samlat tusentals deltagare. 

Det inflytelserika al-Azhar-universitetet i egyptiska Kairo har uppmanat världens muslimer att bojkotta svenska produkter och företag. ”Inget är heligt för dem annat än överflöd, produktion och konsumtion”, skrev universitetet i uppmaningen.  

När den danska tidningen Jyllands-posten år 2005 publicerade en serie karikatyrer av profeten Muhammed manade al-Azhar till bojkott danska produkter. Mejerijätten Arla drabbades då av minskad försäljning och tvingades stänga sin fabrik i Saudiarabien.