Det handlar om det nya frihandelsavtalet som ersätter det gamla handelsavtalet Nafta. 

Det nya heter USMCA vilket står för USA, Mexiko och Kanada. Som innan är det dessa länder som gjort upp om vilka regler som ska finnas för handeln.

Enligt de flesta experter är avtalet mycket likt det tidigare. Fast det finns några avgörande skillnader. Facken och lönerna. 

Men vi backar några år. Förutom att bygga en mur mot Mexiko har Donald Trump velat flytta jobb från Mexiko till USA. 

Presidenten kallade det gamla Naftaavtalet för det sämsta handelsavtal som någonsin undertecknats.

Enligt amerikanska uppskattningar ledde Naftaavtalet till att 800 000 jobb flyttades över från USA till Mexiko från 1997 till 2013.

De låga lönerna i Mexiko gjorde att amerikanska företag tjänade på att förlägga sin produktion till Mexiko. Det växte upp flera bilfabriker och sammansättningsfabriker – maquiladoras – vid gränsen mot USA. 

Donald Trumps vill nu ta tillbaka jobben genom att göra det dyrare att producera i Mexiko.

Höjda löner, fria fackföreningar och bättre arbetsmiljö kostar pengar och skillnaden mellan att producera i USA och i Mexiko minskar.

I det nya handelsavtalet står det att 40 till 45 procent av de bildelar som tillverkas måste produceras av arbetare som har en lön på minst 16 dollar i timmen år 2023. 

Mexiko har också gått med på att göra arbetsmarknadsreformer som ska stärka arbetares rättigheter, vilket var ett krav som Demokraterna i USA lyckades få in i avtalet. 

Det finns även skrivningar som handlar om att Mexiko ska se till att arbetsmiljön ska bli bättre och miljökraven skärpas. 

Det amerikanska facket AFL-CIO är mycket nöjt. 

Det här är det största steget som USA tagit för att stärka arbetares rättigheter på 85 år, hävdar Richard Trumka som leder centralorganisationen.

Och han har flera skäl att fira.  

Enligt uppgifter till Arbetet Global håller det amerikanska fackets biståndsorganisation Solidarity center på att få ett kraftigt ökat stöd. Pengarna ska gå till att stärka mexikanska fack att pressa upp lönerna. 

Och i år höjs dessutom minimilönen i Mexiko med 20 procent, vilket gör att anställda minst ska få kring 65 kronor i timmen, fast inte ens i närheten av de 16 dollar som det nya avtalet kräver.

Så det ser ljust ut för de mexikanska arbetarna.

I alla fall på pappret. Hur det blir i verkligheten vet vi ännu inte. 

Bloomberg, som är en nyhetsbyrå som specialiserat sig på ekonomi, träffade flera mexikanska arbetare strax efter att avtalet var klart.

De var inte lika hoppfulla.

En säkerhetsvakt på GM:s bilfabrik i Toluca, nära Mexico city, säger att han inte tror det blir några förändringar och han känner flera som blivit av med jobbet då fabriker stängts.