I godsvagnarnas ände finns ett litet utvändigt fotsteg. Där stod en anställd på Green Cargo i Södertälje hamn den trettonde september. Vagnarna skulle flyttas för att lastas om. 

Vid sådan långsam förflyttning radiostyrs vagnarna ofta från fotsteget i vagnsänden, eller så står någon där för att hålla uppsikt när vagnarna backas.

Men något gick fel i hamnen. Vagnen spårade ur, den anställde föll av och blev påkörd.

Den skadade kördes med ambulans till sjukhus och togs till kirurgen.

”Otroligt hemsk händelse”

– Det är en otroligt hemsk händelse som har inträffat, säger Thomas Holm, arbetsmiljöchef på Green Cargo.

Han vill inte kommentera skadeläget närmare. I fråga om hur olyckan kunde ske hänvisar han till att utredning pågår. 

Arbetsmiljöverket ska inspektera arbetsplatsen nästa vecka.

Tre tidigare dödsolyckor

Arbetet granskade förra året riskerna vid just den här typen av arbete.

Sedan 2012 har tre anställda på Green Cargo omkommit i samband med arbete från fotstegen. 

Och det gäller inte bara Green Cargo. Förra året omkom en anställd på Hector Rail när vagnen vars fotsteg han stod på krockade med en timmerbil.

– Jag ska inte sticka under stol med att det finns faror med det här, men vi skapar förutsättningar för att göra det på ett säkert sätt, säger Thomas Holm om arbetssättet.

Nytt skydd dröjer

Förra året sa han till Arbetet att man löpande bytte till större fotsteg än tidigare.

Och att man tagit fram en prototyp för ett torsoskydd, en bygel som gör att den som står på fotsteget inte kan falla eller hoppa framåt i färdriktningen. Det fanns då ingen vagn med ett sådant monterat.

Nu, nästan ett år senare, säger han att fotsteg och handtag har fortsatt att bytas ut och att merparten av vagnarna nu har större fotsteg. De större är 35×35 centimeter.

Men endast en prototypvagn med torsoskydd finns i trafik. Fler skydd finns att sätta på när konstruktionen har fått nödvändiga godkännanden. 

Olycksvagnen inte Green Cargos

– Det är klart att det finns viss frustration, säger Thomas Holm om att olyckor händer medan förebyggande åtgärder förbereds.

Men han slår fast att det är viktigt att inte hasta fram lösningar, att det skulle kunna skapa nya problem.

Åtgärderna gäller de vagnar som är Green Cargos egna. Vagnen som var inblandad i olyckan i Södertälje ägdes av ett annat bolag.

Så är det med många av vagnarna som de anställda arbetar med och då har Green Cargo mindre makt över hur fotstegen är utformade.

Hur det såg i det här fallet kommer utredningarna visa.

Tidigare olyckor på Green Cargo