Bland färgglada t-shirtar, strumpor och pins med texten ”Take a chance on me” står Mollie Albertsson. Hon har jobbat som ”shop lead” i två och ett halvt år på Abba the museum på Djurgården i Stockholm. Det blir mycket engelska uttryck. Mollie Albertsson tror att det beror på att det kommer så mycket turister från världens alla hörn.

Hon får många frågor under en arbetsdag.

Tröttnar du inte på musiken? Har du träffat dem? Lever alla fortfarande?

– Konstigt nog tröttnar jag inte. Man slutar höra musiken efter ett tag. Ändå går jag runt och sjunger, säger hon.

Kan varenda låt

När hennes son låg i magen marinerades han i tonerna. Nu är Abba en favorit som går på repeat när de har ”dansfest” hemma. Från början var Mollie Albertsson inget hängivet fan. Hon kände en av de som jobbade här och fick hjälpa till med tidningsurklipp och bilder till en utställning. Efter flera år som glas- och keramikkonstnär var hon sugen på ett jobb där hon fick träffa mycket folk. Så hon sökte jobbet hon har i dag.

– Man blir ett fan och lär sig allt. Nu kan jag varenda låt, tidigare hade jag bara lyssnat på Abba Gold (samlingsalbum, reds.anm).

Museer på sommaren

Runt sex miljoner besök gjordes på landets museer förra sommaren. En ökning med nästan 60 procent jämfört med året innan.

Sommartoppen: Skansen (629 007 besökare förra sommaren), Vasamuseet (444 616), Gotlands museum (271 240). Abba the Museum har 350 000 besökare per helår.

Efter tidigare pandemitapp finns oro efter att gratis entré på statliga muséer slopades vid årsskiftet. Abbamuseet är dock privat.

Besökare svimmade

Nu är hon ansvarig för butiken. Hon ser till att allt flyter på. Beställer varor, packar upp och ser till att butiken ser snygg och lockande ut. Övriga anställda roterar arbetsuppgifter. Butik, köerna, kassa, utställning – alla gör allt.

Utanför är trottoaren full. Om en kvart – klockan 10 – slår portarna upp. Sommaren är alltid högsäsong. De har mycket extrapersonal och är enligt Mollie Albertsson ”bemannade till tänderna”. Många turister är från Storbritannien, Tyskland och USA. Vissa är extra stora Abbafans. En person svimmade till och med när hon kom in på museet.

– När personal sprang fram för att hjälpa sa hennes dotter, ”det är lugnt, hon är bara exalterad”.

”Vårt motto är att 'you walk in and dance out'”, säger Mollie Albertsson.
”Vårt motto är att ’you walk in and dance out’”, säger Mollie Albertsson.

”Expert på griniga gubbar”

En annan gång kom det in en riktig ”surgubbe”. Hon tog det som en utmaning. När han försökte slå på hennes fötter med sin käpp frågade hon: ”kan du inte komma på något positivt om ditt liv”.

– Då började han prata om sina katter och visa bilder. Då var jag på gott humör hela dagen. Jag är något av en expert på griniga gubbar. Vårt motto är att ”you walk in and dance out”.

Har hon då träffat någon i Abba? Ja. Björn (Ulvaeus) som är en av muséets ägare har hon sett och vinkat till. Frida (Anni-Frid Lyngstad) har hon träffat.

– Hon är min favvo om man får ha en sådan. Supertrevlig. Hon var på utställningen och hade sjungit och dansat på scenen med sig själv, säger hon.

Mollie Albertsson

Yrke: Butiksansvarig, ”shop lead” på Abba the museum

Ålder: 35

År i yrket: 2,5 år, men har jobbat i fyra år på muséet

Favoritlåt med Abba: ”Does your mother know?” när hon är på sång- och danshumör. ”Soldiers” när hon känner sig lite melankolisk.

Bäst med jobbbet: Att få träffa besökare från hela världen

Sämst: Det är sorgligt när säsongsarbetarna ”dansar vidare” när säsongen är över.