– Det är jävligt tråkigt att behöva strejka. Men när ingen lyssnar på oss har vi inget val, säger Niklas Sjödin, lokförare på pendeltågen i Stockholm.

– Om det gällde pengar skulle vi inte ha stått här. Men det handlar om säkerheten. Vi förare kan inte ha uppsikt över vad som händer i tåget samtidigt som vi kör, säger kollegan Sandra Jansson.

Niklas Sjödin och Sandra Jansson står utanför centralstationen i Stockholm sedan tidigt måndag morgon tillsammans med några tiotal andra strejkande förare.

De känner stöd från allmänheten, och när en passerande sopbil tutar uppmuntrande svarar flera förare med att höja nävarna i luften.

En banderoll sammanfattar vad strejken handlar om: ”Rör inte min tågvärd”.

Pendeltåg demonstration
Demonstrationer utanför Centralstationen i Stockholm.

Lokförare arbetar ensamma ombord

Sedan början av mars har tågvärdarna på pendeltågen börjat ersättas med övervakningskameror, vilket betyder att föraren arbetar ensam ombord.

– När tåget fylls på med mer och mer folk växer oron: ”Fan om det händer något nu”, säger en av de strejkande förarna till Arbetet.

– Vi måste åtminstone få ordentlig utbildning i hur vi ska klara en evakuering eller en brand på egen hand. Vi har bara tränat på de situationerna tillsammans med en tågvärd, säger en annan.

– Vi känner oss otrygga på tåget. Vi får ensamt ansvar för alla resenärer. Vi kan ha upp till 1 800 resenärer med oss på ett långt tåg i rusningen, sa lokföraren Melissa Svenhard till Arbetet tidigare i år.

Akut sjukdom och bråk

Akut sjukdom bland passagerarna, bråk och skadegörelse är andra händelser som en ensam förare inte kan hantera, hävdar de strejkande.

Så fort pendeltåget lämnar en station stängs videoövervakningen av automatiskt för att föraren ska rikta all uppmärksamhet på körningen och spåret framför honom eller henne.

– Senaste veckorna har jag behövt lämna tåget flera gånger för att gå ut och kolla växelfel och liknande. Ett tåg med upp till 1 800 resenärer står då obemannat i fem-tio minuter, säger Niklas Sjödin.

Inte vänta på strejkvarsel

Det centrala avtalet för spårtrafiken går ut den 30 april, och i förhandlingarna om ett nytt avtal kräver Seko ett stopp för ensamarbete på tågen.

Om två veckor skulle Seko alltså kunna ta strid helt lagligt mot att tågvärdarna försvinner. Men att vänta in ett strejkvarsel från Seko var inget alternativ, anser Nils Westberg Ahlmark, förare på pendeltågen sedan 16 år.

– Seko säger att vi skadar förhandlingarna genom att gå i vild strejk. Det låter inte som att vårt förbund är redo för konflikt.

Flera av de strejkande förarna anser att Seko har varit ”lamt” i frågan om tågvärdarna på pendeltågen, och mer eller mindre accepterat att tågvärdarna ersätts med kameror.

Kritiken riktas både mot förbundet och den egna klubben, Seko Lok Pendeln.

– Mitt förtroende för Seko minskade redan när facket skrev på ett avtal som gör att vi kan tvingas köra tåg på våra lediga dagar. Nu har jag gått ur Seko och gått med i fackförbundet ST i stället, och flera kollegor har tagit samma steg, säger en förare som vill vara anonym. 

Arbetet har sökt företrädare för Seko Lok Pendeln för kommentarer.

Regionrådet: Utpressning

Till Sekotidningen säger Anton Fendert (MP), regiontrafikråd i region Stockholm, att man inte har några planer på att backa från beslutet om att ersätta tågvärdarna med kameror. 

– Det här är ett utpressningsförsök som är lönlöst. Vi kommer inte att väja oss i frågan. Tågvärdarna kommer inte att komma tillbaka till pendeltågen i Stockholm, säger han.

Seko tar avstånd

Förbundets kommunikationschef Jonas Pettersson kommenterar den vilda strejken så här:

”Vi tar självfallet alltid avstånd från vilda strejker oavsett var, när och hur dessa genomförs eller planeras. Den svenska modellen bygger på att vi som fackförbund förhandlar med arbetsgivarorganisationer om villkoren för våra medlemmar och när vi väl har ett kollektivavtal på plats så råder fredsplikt på avtalsområdet.”

Seko förhandlar som bäst om ett nytt avtal för spårtrafiken. I de förhandlingarna driver Seko krav på bättre villkor och arbetsmiljö, säger Jonas Pettersson, som tillägger:

”Att i det läget organisera olovliga och vilda strejker gör det knappast lättare att förhandla.”

SL: Stor trafikpåverkan

Den vilda strejken kommer att pågå under tre dagar med start klockan 03 natten till måndagen.

– Det kommer att ha stor trafikpåverkan, säger SL:s presschef Andreas Strömberg till TT

TT skriver att SL har fått uppgifter från tågoperatören MTR att det är förare som skulle ha börjat jobba tidigt på morgonen som inte dykt upp.

Det är oklart hur många de är och det är inte heller klart hur många ytterligare som inte kommer att dyka upp när deras arbetspass startar senare under morgonen och dagen, vilket kan leda till ”ryckig och oregelbunden trafik” enligt SL.

Vad är vild strejk?

En så kallad ”vild” strejk är en olovlig strejk organiserad av enskilda medarbetare.

En ”vanlig” strejk kommer oftast till från ett fackligt centralt håll för att sätta press på arbetsgivaren när det ska tecknas nya avtal eller bättre villkor.

Innehåll från Spotify

Genom att klicka på knappen godkänner du Spotifys dataskydsspolicy.