Ansvarslöst. Jättekorkat. Det dummaste beslut man har tagit, någonsin. Melissa Svenhard, lokförare och med i styrelsen för lokförarnas klubb på MTR, skräder inte orden. 

Det gäller beslutet att från 1 mars ersätta tågvärdarna med kameror på hälften av alla pendeltåg i Stockholm.

Nu har två dagar gått. Många lokförare har sjukskrivit sig vilket orsakat kaos i trafiken. Melissa Svenhard är egentligen föräldraledig men har gått in och jobbat fackligt under krisdagarna.

Vilka konsekvenser får beslutet för er lokförare? 
– Vi känner oss otrygga på tåget. Vi får ensamt ansvar för alla resenärer. Vi kan ha upp till 1 800 resenärer med oss på ett långt tåg i rusningen. 

”En säkerhetsrisk”

Melissa Svenhard säger att tågvärdarna är oumbärliga. När något går sönder är det de som rapporterar in felet. Om någon förstör tågdörren kan de hjälpa till att återställa den. Tågvärdarna har helt enkelt funnits där och fångat upp sådant som lokförarna inte alltid hinner om trafiken ska flyta på. På så vis kan det innebära en säkerhetsrisk för passagerare, menar hon, men också för lokförarna. 

– Jag blir ju ensam, så om något händer mig så är det en säkerhetsrisk. I dag märker tågvärdarna om jag inte är tillgänglig. Säg att jag blir utsatt för hot och våld, vilket sker, då finns ingen där som kan hjälpa mig, säger Melissa Svenhard. 

Som facklig har hon följt med oroliga medlemmar på möten med chefer. Många säger att de inte vill, orkar eller kan köra tåg utan tågvärd. 

– Verkligheten är att tågen kommer gå utan tågvärdar och vill du inte köra utan tågvärd så kan du inte köra pendeltåg. Men om du känner att du har för dålig utbildning eller att du fått för dålig stöttning kan vi gå in och försöka se till att du får det du behöver. 

Lagt skyddsstopp

Skyddsombuden på MTR har även lagt två skyddsstopp inför förändringarna.

Enligt arbetsmiljölagen får skyddstopp läggas då fara finns för arbetstagarnas liv eller hälsa. Men Arbetsmiljöverket landade i att det inte fanns fog för att stoppa arbetet. Då gällde det bland annat bristande riskanalyser.

Nu när det är skarpt läge tittar skyddsombuden på att eventuellt lägga nya skyddsstopp, enligt Melissa Svenhard. 

”De svek löftet”

I valrörelsen kampanjade många i Melissa Svenhards fackklubb, Seko Lok Pendeln, för att Socialdemokraterna skulle ta hem regionvalet.

På Facebook inför valet skrev socialdemokraten Jens Sjöström, nu förste vice ordförande i regionens trafiknämnd, att ”Vi socialdemokrater lovar att riva upp detta beslut och behålla tågvärdarna.”

– De lovade oss att riva det här systemet om de vann region Stockholm, vilket de gjorde, mycket tack vare den fackliga kampen. Men de svek löftet. 

Hur känns det? 
– För jävligt. Jättetråkigt. Man hoppas ju att politiker ska hålla sina löften. Sedan förstår jag att det handlar om kompromisser, men det här känns inte som att man har kompromissat heller utan man har gått på den linje som redan var satt. 

Innehåll från Spotify

Genom att klicka på knappen godkänner du Spotifys dataskydsspolicy.