Svensk Direktreklam gav 13-åring tungt ensamjobb
Lisa Jönssons 13-åriga dotter var glad över sitt första jobb. Men för att ensam dela ut 40 kilo reklam i ett backigt område med hundratals brevlådor fick hon 34 kronor i timmen.
Jobbet som reklamutdelare lyfts av Svensk Direktreklam fram som ett bra första jobb för tonåringar. Från 13 års ålder får man börja jobba, i enlighet med Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Då räknas man som äldre barn och får ha ett lätt och ofarligt arbete som inte är fysiskt eller psykiskt tungt.
Lisa Jönsson bor i Salem utanför Stockholm och följde med sin 13-åriga dotter på ett introduktionsmöte på Svensk Direktreklam. Uppdraget som presenterades tolkade hon som ett bra första jobb och lagom ansträngande för dottern.
– Hon var jätteglad att få sitt första jobb och tjäna egna pengar. Att dela ut reklam i brevlådor lät som jättebra gymnastik för en liten trettonåring, säger Lisa Jönsson.
Ensam utdelning i tufft område
Jobbet som reklamutdelare är ett extrajobb, där den anställde kan ta på sig att dela ut reklam i ett eller flera områden. Reklamutdelaren hämtar reklamen på stoppställen från fredag eftermiddag och gör utdelningen under helgen.
Lisa Jönsson tyckte dock det saknades information på introduktionen och blev fundersam.
– Vi fick inga bra svar på hur omfattande jobbet var, storleken på området där man ska dela ut reklamen eller hur lång tid det kunde tänkas ta.
Där skulle hon jobba ensam, utan träning eller möjlighet att gå bredvid någon.
Hon valde att följa med dottern på den första utdelningsrundan.
– Vi bor i Salem, och distriktet där min dotter skulle dela ut reklam är oroligt. Där skulle hon jobba helt ensam, utan träning eller möjlighet att gå bredvid någon först, säger Lisa Jönsson.
72 kilo reklam
Dottern skulle dela ut reklam i två områden och fick reklamleveranser på sammanlagt drygt 72 kilo att dela ut. Reklamen lämnas vid stoppställen i anslutning till utdelningsområdena och den tyngre av leveranserna vägde över 40 kilo.
Reklamen ska dras i en stor kärra.
– Kärran är svår att dra och styra, och området hon ska jobba i är väldigt backigt. Det var inte heller något vi fick veta i förväg, säger Lisa Jönsson.
Kärran är svår att dra och styra.
Reklamen skulle delas ut till totalt 492 hushåll i flerfamiljshus. Lisa Jönsson insåg snabbt att jobbet skulle bli alldeles för tungt för dottern, som hade svårt att hålla emot kärran i nerförsbackarna.
Eftersom kontraktet var påskrivet och uppsägningstiden 14 dagar slutade det med att hon gjorde helgens utdelning själv.
– Jag har rätt bra kondition och sprang upp i trapporna, sprang ner, var snabb i lådorna. Efter nästan tre och en halv timme hade jag utfört det ena området.
”Följer inte arbetsmiljölagen”
Totalt tog jobbet sju timmar. Enligt Lisa Jönsson hade reklamen dessutom levererats till fel stoppställe på fredagen, så att hon och dottern först fick leta efter den.
– Reklamen skulle också vara färdigsorterad, men när jag kontrollerade den stämde det inte. Så vi fick sortera den ändå.
Lisa Jönsson menar att jobbet är alldeles för tungt och svårt för en ensam 13-åring.
Det här är inget arbete för barn.
– Det här är inget arbete för barn. I vården tar man inte in minderåriga eftersom jobbet är för tungt – och det här är tuffare än så. Det kräver starkare fysik och är lika tungt psykiskt när du möter en aggressiv kund som blir förbannad för att den får reklam. Jag klarar det, men en trettonåring?
Svensk Direktreklam följer inte arbetsmiljölagens regler om hur arbete för äldre barn ska utformas, menar Lisa Jönsson. Hon har kontaktat Arbetsmiljöverket.
– Företaget kan inte ha koll på lagen när de delar ut sådana här uppdrag. Vem skyddar barnen i de här sammanhangen? Alla barn har inte så ettriga föräldrar som min dotter. Barn har ju ingen aning om hur det ska fungera på arbetsmarknaden.
Timlönen: 34 kronor
Lönen för reklamutdelningen betalas med en viss summa per utdelningsområde. Utan semesterersättning skulle Lisas dotter få 106 kronor per område, 120 kronor om semesterersättningen räknas in.
I Lisa och hennes dotters fall landade den totala lönen för arbetspasset på 240 kronor. Det motsvarar en timlön på ungefär 34 kronor för helgens utdelning.
Om hon inte stressar blir det ännu lägre timlön.
Men för dottern hade timlönen blivit mycket lägre än så om hon gjort jobbet själv, enligt Lisa Jönsson, eftersom dottern aldrig hade klarat av reklamutdelningen på sju timmar.
– Betalar vi sådana löner i Sverige? På introduktionen sa de ”ta det lugnt, stressa inte”. Men om hon gör det blir det ju ännu lägre timlön.
Inte första gången
Det är inte första gången Svensk Direktreklams löner och villkor uppmärksammas. Flera tidningar, däribland Arbetet, har tidigare skrivit om de låga lönerna, anställda som inte får ut sin lön och att reklamutdelarna ofta är migranter och nyanlända med få andra alternativ.
Förra veckan krävde Lisa Jönsson av Svensk Direktreklam att dottern ska få sluta jobbet omedelbart.
– Eller så får de ge uppdrag som rimmar med arbetsmiljölagen.
Jag upplevde att bolaget inte har koll på arbetsmiljölagen.
Därefter har Lisa Jönsson pratat med en rekryterare från bolaget och platschefen för området Stockholm Södra där Salem ingår, Isaac Mukiibi. Hon uppfattade att hon var långt ifrån den första föräldern att höra av sig i samma ärende.
– Isaac var jättetrevlig och öppen för feedback, samtidigt som jag upplevde att bolaget inte har koll på arbetsmiljölagen. Det vi pratade om hade jag velat veta på introduktionsmötet. Jag förstod att många ungdomar slutar efter första arbetspasset, och det är så onödigt, säger Lisa Jönsson.