Podd med Ola Brunnström

I Arbetets podd Från Golvet får Ola Brunnström berätta om hur det var att bli avskedad och hur kollegorna då ryckte in.

I början av februari förra året kom beskedet från tågföretaget Arriva. Alla uppsägningar och planer på hyvlingar av arbetstid bland Pågatågens anställda drogs tillbaka.

Beskedet kom efter en hård facklig kamp. En kamp som gjort att inget annat tågföretag sedan dess vågat gå fram med liknande planer, säger lokföraren och huvudskyddsombudet Ola Brunnström.

– När vi visar att det går att hålla ihop kollektivt och stoppa hyvling så fattar alla andra arbetsgivare att det här inte ser så jätteroligt ut. De tittar på vad som hände med Arriva i media och så vidare, säger han.

När Arriva gick fram med sina hyvlingsplaner gjorde de anställda på Pågatågen gemensam sak i sitt motstånd. Bara en handfull av över 300 anställda tackade ja till företagets ultimatum om att gå ner i arbetstid eller bli uppsagd, enligt en sammanställning från fackförbundet Seko. 

Hamnade i centrum efter mejl

Ola Brunnström hamnade själv i centrum för konflikten då han hotades av uppsägning efter att ha skickat ut ett skarpt formulerat mejl om arbetsgivarna till fackklubbens medlemmar. Något han berättar om i Arbetets podcast ”Från golvet” som kommer ut i dag onsdag. 

Han menar att striden på Pågatågen dels verkade avskräckande på andra arbetsgivare i tågbranschen, dels visade andra fackklubbar hur man kan organisera sig för att stoppa försök från arbetsgivare att hyvla de anställdas arbetstid. 

– Jag tror det påverkat företag i spårtrafiken jättemycket. De har superkoll på det här och vet exakt vad som hände. Men en förhoppning är ju att andra branscher som inte har hyvling än också ser det här, säger han.

Seko: Två försök till hyvling

Thomas Gorin Weijmer är ansvarig ombudsman för spårtrafiken på Seko. Enligt honom har det gjorts två stora försök till hyvlingar inom spårtrafiken.

Det första skedde 2014 på Veolia som körde Öresundstågen. Det försöket lyckades Seko stoppa genom en stor strejk samma år.

Det andra försöket var just Arrivakonflikten.

– Annars ser vi att arbetsgivarna har varit väldigt restriktiva att omvandla tjänster. Det förekommer en del på marginalen här och där men inte i någon stor omfattning.

”Kunde triggat andra arbetsgivare”

Huruvida striden på Arriva fått andra arbetsgivare inom spårtrafiken att dra öronen åt sig är svårt att säga enligt Thomas Gorin Weijmer.

– Det förekom inte heller i nån större omfattning innan Arrivas tilltag. Men hade de kunnat göra det då hade de kanske triggat fler arbetsgivare att pröva motsvarande manöver.