Arrivas beslut kom efter centrala förhandlingar med Seko. I ett brev till personalen skriver Arrivas affärsområdeschef Mattias Wrangtorp att företaget visserligen fortfarande har arbetsbrist och tufft ekonomiskt, men ändå väljer att dra tillbaka uppsägningarna och hyvlingen för att ”visa vår vilja att facklig samverkan ska bygga på ett givande och tagande i en god anda”.

Från början varslades 12 lokförare om uppsägning, men fem har antingen gått i pension eller fått andra jobb, vilket betyder att det är sju kvar som nu kan andas ut.

– De senaste månaderna har varit tunga för de uppsagda lokförarna som stått i första ledet. De ska ha en stor eloge, säger Ola Brunnström.

I somras varslades 300 anställda om uppsägning på Pågatåg. Det verkställdes inte utan i stället valde företaget att försöka omvandla heltidstjänster till deltider, hyvla.

Personalen skulle välja deltid eller uppsägning. Den som sa nej skulle sägas upp, hette det.

I mitten av oktober visade det sig att endast en anställd hade tackat ja till Arrivas ultimatum om att gå ner i arbetstid eller bli uppsagd. Nu säger alltså Arriva att ingen tjänst ska omregleras till deltid.

Att hyvlingen och uppsägningarna nu är historia innebär, enligt Ola, att företaget sträcker ut en hand till klubben för att parterna ska komma framåt i de lokala förhandlingar som återstår.

– Vi är alla trötta och behöver arbetsro.

Seko och Arriva har ärenden i Arbetsdomstolen som ska lösas, som exempelvis huruvida det lokala avtalet gällde under den period när Arriva skapade nya tjänster för kundvärdar på tågen.

I avtalsrörelsen 2020 lyckades Seko få igenom att lönerna för kundvärdarna på Pågatågen ska höjas rejält.

Arriva kände sig då överkörda av sin egen arbetsgivarorganisation Almega.

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.