Ola Brunnström är styrelseledamot på Seko Pågatågen. Han är glad i dag.

Ett hundratal kundvärdar får en lönehöjning med 3 000 kronor och en höjd slutlön med 6 000 per månad. Ungefär samma nivå som om de anställts som tågvärdar i stället.

– Det är en av de allra viktigaste frågorna för oss, säger Ola Brunnström. Nu minskar skillnaderna betydligt mellan de nyanställda kundvärdarna och övriga. 

Han poängterar att de kundvärdar som anställts de senaste två åren har tjänster på 75 procent, vilket betyder att höjningen blir 75 procent av 3 000 respektive 6 000 kronor.

Ola Brunnström konstaterar också att hyvlingsfrågan, som är stor på Pågatågen, inte blir löst.

– Vi får fortsätta arbeta med den lokalt, utan möjlighet att ta till konfliktvapnet. Arriva håller fast vid att tjänsterna ska hyvlas ner till 80 procent. 

Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer är också glad över dagens avtal.

– Det är skönt. Vi har löst många frågor, säkrat lönerna för kundvärdarna på Pågatågen, säger han.

En annan viktig seger för Seko är att avtalet säkrar villkoren för personalen när det är byte av operatör vid upphandling.

Finns ett lokalt avtal så går det inte, som Arriva Pågatåg gjort, att tillämpa det centrala branschavtalet. Ett nytt lokalt avtal ska ha samma värde som det gamla. 

Först ut att tillämpa de nya reglerna blir Krösatågen och Mälartågen.

– Vi har fått igenom detta utan att behöva varsla om konflikt. Det trodde vi inte, säger Thomas Gorin Weijmer.

I övrigt följer spårtrafikavtalet märket, det vill säga ger totalt, med avsättning till flexpension 5,4 procent i löneökningar till 2023.

Första december i år höjs lönerna med 2,7 procent. Det finns en låglönesatsning som ger 705 kronor på lokala tariffer.

Dock blir det Inga retroaktiva löneökningar. Alla tariffer höjs enligt märket. 

Han ger Tågföretagen en eloge för att de tagit steget att se till att ett byte av operatör nu inte kan leda till sänkta löner och sämre anställningsvillkor.

Avtalet, som undertecknades i dag, löser som sagt inte problemen med hyvling. Något Thomas Gorin Weijmer beklagar. 

Orsaken är att hyvling är en del av uppgörelsen mellan privattjänstemännen, PTK och Svenskt näringsliv om lagen om anställningsskydd, las, som även LO-förbunden Kommunal och IF Metall skrivit på.

Därmed var det svårt att få gehör för en egen lösning för spårtrafiken.

– Vi har inte våra kamrater med oss, helt enkelt, säger Thomas Gorin Weijmer. 

Pierre Sandberg, förbundsdirektör i Tågföretagen, är nöjd med avtalet: 

– Jag är glad över att vi nu har kommit överens om ett avtal som är bra för både medarbetare och företag. Våra förhandlingar med facken har varit både konstruktiva och lösningsorienterade. Tillsammans har vi bland annat identifierat och tagit fram lösningar kring lokala kollektivavtal och verksamhetsövergångar och kommit fram till ett hållbart sätt att hantera detta, säger han.

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.