Efter en hel del fram och tillbaka är avtalet nu till sist klart. Foodora tecknar kollektivavtal med Transport för sina drygt 2 000 bud.

Enligt Transport är det det första kollektivavtalet i Sverige mellan ett fackförbund och ett så kallat plattformsföretag.

– Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport i ett pressmeddelande.

Förhandlingarna har pågått sedan februari 2020 kring avtalet som omfattar företagets verksamhet inklusive cykel- och mopedbud.

Enligt Transport omfattar avtalet alla anställda på Foodora, alltså även de bilbud det tidigare varit diskussioner om.

Dock inte de som jobbar på de så kallade Foodora markets, som Transport benämner som terminalarbetare. De är nämligen formellt anställda i ett annat företag.

Avtalet börjar gälla den 1 april 2021. Avtalet kommer att reglera villkoren för drygt 2000 Foodoraanställda bud.

– Under dialogen vi har haft med Svenska Transportarbetareförbundet har det varit viktigt med en bra förståelse för våra behov och vår affär, då Foodora är ett bolag som verkar i en ny bransch. Vi är ett bolag som är pionjärer inom många områden och att vi nu är överens om ett avtal, är ytterligare ett kvitto på att vi leder förändringen framåt, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd för Foodora Sverige i ett pressmeddelande.

Kollektivavtalet innehåller bland annat…

Höjda löner och ersättningar för buden under vissa tider

Årliga löneökningar i linje med märket

Ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder

Pension och försäkringar som är i linje med Transports övriga kollektivavtal

Rutiner och riktlinjer om hur parterna gemensamt ska arbeta för cykel- och mopedbudens arbetsmiljö

Källa: Transport