I flera år har Lars Karlsson, ombudsman på Transport, försökt få reda på detaljer om försäkringen som Foodora har för sina anställda.

– Jag har bett medlemmar kräva ut försäkringsintyg men de får ingen information, säger han.

Arbetet har pratat med fem cykelbud, varav ett har slutat, som inte heller vet vad olycksfallsförsäkringen hos IF täcker.

En av dem råkade för några veckor sedan ut för en olycka när han levererade mat för Foodora. Han ramlade från sin cykel och har fortfarande ont i armen.

Olyckan rapporterades in till Foodora och några dagar senare kom beskedet att försäkringen inte inkluderar läkarbesök eller mediciner.

– Om den hade gjort det hade jag definitivt bokat in ett läkarbesök men nu avvaktar jag eftersom det blir en kostnad för mig, säger den anställde som vill vara anonym.

En annan anställd säger att han nyligen fick beskedet att försäkringen endast gäller allvarliga olyckor, men inte vid smärre skador eller trasig utrustning som är vanligt bland cykelbuden.

Tidigare fanns lite utförligare information om IF:s olycksfallsförsäkring på Foodoras intranät.

Nu står i princip enbart att den är tecknad för de anställda och att de måste kontakta HR-avdelningen för frågor.

Arbetet har tagit del av mejl från HR-avdelningen från 2019 som svarar att det är hemförsäkringen som gäller vid skador på cykel och mobil. Numera får anställda endast muntligt besked men fortfarande verkar det vara just hemförsäkringen som ska stå för kostnader.

– Jag har en medlem som jag tror vi ska kalla till förhandlingar om. Han välte med sin cykel under en leverans och mobilen förstördes. Svaret från Foodora var att den trasiga mobilen måste gå på hemförsäkringen, säger Lars Karlsson.

Men utan en hemförsäkring som har ett drulleskydd blir det ingen ersättning.

– Arbetsgivaren skjuter över ansvaret på den anställda som måste ljuga och säga att det hände på fritiden och dessutom ha tecknat drulle. Det är svårt att förstå försäkringsvillkor och tänk dig då om du inte är så bra på svenska.

I två fall har Foodora gjort upp ekonomiskt med anställda, vilket har fått Lars Karlsson att tvivla på försäkringens existens.

– De menade att det blev krångligare att gå via försäkringen. Vår tolkning var då att det inte ens finns en försäkring.

Johanna Lindskog Lindell, är pressansvarig på Foodora i Sverige. När Arbetet frågar om vilken försäkring de anställda har mejlar hon och svarar:

– Samtliga våra anställda är försäkrade, och det är något som de får information om i våra interna kanaler. 

På följdfrågor om vad som ingår i försäkringen, till exempel läkarbesök vid olycka eller en ny mobil om den går sönder i tjänst, är svaret:

– Försäkringar har jag redan kommenterat.

Än så länge finns inget godkänt kollektivavtal mellan Foodora och Transport. Många frågetecken återstår för att facket ska göra tummen upp, vilket Arbetet skrivit om tidigare.

Vid ett tecknande godkänner Transport endast ett avtal som inkluderar kollektivavtalade försäkringar i Fora.

Om Foodoras styrelse går med på detta är okänt.

– Det kan jag inte kommentera då vi har en dialog med förbundet som är god, skriver Johanna Lindskog Lindell.

Olyckor bland anställda

Förra året förändrades statistiken som Arbetsmiljöverket tillhandahåller gällande olyckor på Foodora.

Antalet olyckor med sjukfrånvaro under 2020 var 48, jämfört med 132 för 2019.

Samtidigt var antalet olyckor utan sjukfrånvaro 153 i fjol jämfört med 98 året innan.

Källa: Arbetsmiljöverket. (Siffror för 2020 kan komma att justeras)