I medierapporteringen har det målats upp en bild av att det är klappat och klart.

Foodora blir första plattformsföretag att teckna kollektivavtal i Sverige. Företagets styrelse har sagt ja till det avtal som förhandlats fram under ett års tid. 

Men Transport är inte redo att skriva på. Utan löften om en helhetslösning blir det inget avtal, enligt förbundets ordförande Tommy Wreeth.

– För cykelbuden är vi överens. Men det är en del saker vi måste lösa med företaget först, säger han till Arbetet.

Det handlar om att det avtal som förhandlats fram bara täcker cykel- och mopedbud.

Enligt Tommy Wreeth har bolagets verksamhet förändrats en hel del sedan förhandlingarna inleddes för ett år sedan. Bland annat har man anställt ett par 100 bilbud och öppnat så kallade Foodora markets, som han liknar vid utlämningsställen eller lagerterminaler.

– Då har vi haft en diskussion med dem om att vi måste lösa helheten. Vi kan inte teckna ett avtal som bara täcker 60-70 procent av verksamheten, säger Tommy Wreeth.

I måndags föreslog Transport att Foodora antingen ska teckna ett hängavtal på Transportavtalet för bildbuden eller gå med i arbetsgivarorganisationen och då omfattas av avtalet direkt.

I Transportavtalet finns en kategori som kallas ickemotoriserade bud och de ska hanteras i ett separat avtal.

– Om de går med på vårt förslag så blir allting rätt. Då har de ett avtal som täcker eventuella budbilsförare och terminaler och så får de en komplettering på cykelbuden, i det avtal vi förhandlat fram nu, säger Tommy Wreeth.

Kommer ni skriva på avtalet för cykelbuden om de inte går med på helheten?
– Inte om vi inte får några garantier att man ska gå åt det hållet. De måste i ett protokoll, när vi gör upp Cykelavtalet, förbinda sig att ta det andra steget också, antingen hängavtal eller ännu hellre att gå med i arbetsgivarorganisationen.

Arbetet har sökt Foodora för en kommentar.