I drygt ett år har diskussionerna om kollektivavtal mellan Transport och Foodora pågått. Nu ser de alltså ut att gå i mål, enligt Sveriges Radio.

Arbetet har tidigare granskat villkoren på företaget, både i Sverige och i andra länder.

En granskning som inte var särskilt smickrande för företaget. Frusna löner, hård press och eget ekonomiskt ansvar för en cykel att jobba ifrån var några av problemen.

Arbetet har tidigare även skrivit om att förhandlingar om ett kollektivavtal inleddes i december 2019. Sedan bytte företaget vd och efter det bromsades samtalen av pandemin.

Transport har alltså länge kämpat för att teckna avtal med företaget. Bland annat har förbundet haft en kampanj där man erbjudit rabatterat medlemskap till anställda på Foodora för att öka organisationsgraden.

Arbetet söker Transport för en kommentar.

Foodoras vd, Hans Skruvfors, är positiv till att det nu är på väg att tecknas ett avtal.

– Förhoppningsvis något som är banbrytande i den här delen av branschen, som visar att man kan ingå i den svenska modellen, säger han till Sveriges Radio Ekot.

Innehållet i avtalet är ännu inte känt, men enligt uppgifter till Ekot ska såväl som löner som arbetstider regleras i kollektivavtalet.

Nu återstår att avtalet får godkänt av bolagets och Transports styrelser. Tanken är att det ska gälla från den 1 mars.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) applåderar uppgörelsen. 

– Bra Transportfacket och Foodora! Ert avtal är ett stort steg för att göra kollektivavtal till norm för appföretagen, och för att göra plattformsekonomin till en del av den svenska modellen, skriver hon på Twitter.

Foodora har vuxit kraftigt under pandemin, från 1 500 anställda är man nu omkring 3500, då fler stannat hemma och beställt hem mat.