Sofia Dorofejeva har alltid velat köra tåg.

Nu ligger vägen till drömmen öppen, sedan lokförare plockats bort från det ryska arbetsmarknadsdepartements lista över yrken som anses skadliga för kvinnor. 

– Vi kvinnor som velat ha det här jobbet har väntat väldigt länge, säger 21-åringen från Moskva till franska public service-bolaget RTÉ.

Lista utestänger kvinnor från en lång rad jobb som anses för tunga eller farliga, vilket Arbetet Global tidigare rapporterat om. Efter årsskiftet har denna förteckning kortats från 456 till 100 yrken.

Att döma av Moskvas transportförvaltning, som nu anställt sina tolv första kvinnliga tunnelbaneförare, handlar spårbytet om teknikutveckling snarare än förändrad kvinnosyn.

Automatisering har gjort att förarnas jobb inte längre är ”förknippat med tung fysisk ansträngning”, skriver förvaltningen i ett pressmeddelande som återges av The Guardian

Kampen för att få köra tåg har pågått länge.

2009 stämde en kvinna Sankt Petersburg sedan hon med hänvisning till sitt kön nekades jobb som tunnelbaneförare. Fallet gick hela vägen till författningsdomstolen där staden 2012 fick rätt. 

Utöver Moskvas tunnelbana har även det statliga järnvägsbolaget RZD meddelat att det öppnar förarhytten för kvinnor.

Sofia Dorofejeva har redan fått jobb som assisterande lokförare och är nöjd med att få koncentrera sig på yrket i stället för vägen dit. 

– I stället för att kämpa kunde vi äntligen bara ta ett jobb, säger hon till RTÉ.

Olämpligt för kvinnor?

1974 införde dåvarande Sovjetunionen en lista på yrken som var stängda för kvinnor. Listan motiverades med kvinnornas bästa – yrkena ansågs för tunga och farliga. Bland yrkena fanns sjöman, fallskärmshoppare och bilmekaniker.

Efter att FN 2016 fällt Ryssland för diskriminering, och ideella organisationer kampanjat mot yrkesförbuden, meddelade arbetsmarknadsdepartementet att listan skulle revideras och antalet yrken som anses som olämpliga har nu strukits från 456 till 100.

Den nya listan trädde i kraft den 1 januari 2021. Nu får ryska kvinnor meka med bilar och köra tåg, men fortfarande är de utestängda från flera jobb inom exempelvis gruv-, olje- och isoleringsindustrin.   

Källor: Human Rights Watch, Library of Congress