– Beslutet är oacceptabelt. Myndigheterna förintar ett av de mest framgångsrika fackförbunden i Ryssland, säger oppositionspartiet Jablokos ordförande Grigorij Javlinskij i en kommentar till nättidningen Novaya Gazeta.

Tidningens korrespondent i Sankt Petersburg uppger att domaren Olesja Pavlova fattade beslutet om likvidation efter bara tre minuter.

Fackförbundet MPRA, vars medlemmar främst finns vid biltillverkarna Ford, AvtoVaz och Volkswagen, åtalades av stadsåklagaren Sergej Litvinenko för att ha bedrivit politisk verksamhet och för utländsk finansiering, något som är förbjudet enligt den ryska lagen om ”utländska agenter”.

Den politiska verksamheten handlar i sak om att MPRA visade sitt stöd för sjukvårdspersonal i Moskva som protesterade mot nedskärningar 2016.

De stödde även långtradarchaufförernas protester mot nya vägavgifter 2017, vilket kom att bli en politisk belastning för president Vladimir Putin.

Till detta kommer att förbundet även samlat in namnunderskrifter för ett lagförslag om att löner ska skyddas från inflation genom indexering.

–  Åklagaren hävdade att det här inte kan ses som försvar av de anställdas rättigheter, och alltså ligger utanför vad en fackförening ska syssla med. Vilket vi anser är struntprat, säger MPRA:s ordförande Aleksej Etmanov till Arbetet Global i telefon från Sankt Petersburg.

– Vi har aldrig brutit mot någon lag, och allt vi gör är sådant som fackföreningar normalt gör.

Aleksej Etmanov, ordförande för det ryska bilarbetarfacket. Foto: MPRA

Den utländska finansiering som förbundet tagit emot består i att det globala industrifacket IndusriAll, där MPRA är medlem, har betalat omkring 360 000 rubel (drygt 55 ooo kronor) för facklig utbildning.

– Vi har betalat medlemsavgifter till IndustriAll i tio år, mellan 100 000 och 250 000 rubel om året. De pengar vi fick för två seminarier, ett 2015 och ett 2016, innebär att vi har fått tillbaka en mindre del av vad vi har betalat in, säger Aleksej Etmanov till Arbetet Global.

Fackförbundet, som bildades 2006 och står utanför den stora ryska centralorganisationen FNPR, har genom åren organiserat en rad strejker och andra aktioner.

Här finns det verkliga skälet till att ryska myndigheter stoppar oss, hävdar Aleksej Etmanov.

MPRA har bland annat lyckats försvara medlemmarna vid Ford och General Motors mot nedskärningar. När Volkswagen beslutade om nedskärningar i sin fabrik i Kaluga organiserade MPRA omfattande protester.

Åtalet mot oss är en politisk beställning.

Aleksej Etmanov

Just den starka fackklubben vid Volkswagen är en nagel i ögat på guvernören i Kaluga, enligt Novaya Gazeta.

Aleksej Etmanov bekräftar den beskrivningen och berättar att det sedan fem år tillbaka varit spänt mellan MPRA och guvernören, Anatoly Artamonov.

–  Åtalet mot oss är en politisk beställning. Inför presidentvalet vill de inte veta av några fristående organisationer som de inte har kontroll över, säger Aleksej Etmanov.

Administrationen i Kaluga ligger enligt Aleksej Etmanov bakom en 22 minuter lång propagandafilm mot MPRA på Youtube (Arbetet har inte kunnat få filmens avsändare bekräftad). Förra året visades filmen två gånger i den regionala tv-kanalen i Kaluga.

I filmen beskriver en anonym man som sägs vara före detta medlem i MPRA organisationen som militant och aggressiv.

I filmen finns bland annat en kort sekvens där Aleksej Etmanov kritiserar annekteringen av Krim, och uppgifter från anonyma personer gör gällande att facket tar emot pengar från utlandet.

Domen om likvidering av MPRA har ännu inte vunnit laga kraft, och fackförbundet kommer att överklaga den.

Ryska facket

• Bilarbetarfacket MPRA organiserar 2500 anställda som jobbar på Ford, AvtoVaz och Volkswagen.

• Ryska fackföreningsrörelsen förändrades kraftigt efter Sovjetunions fall. Trots den snabba omorganiseringen och reformeringen av de gamla fackliga strukturerna finns fortfarande en utbredd folklig misstänksamhet mot fackföreningsrörelsen.

• Den fackliga landsorganisationen heter FNPR, men där ingår inte bilarbetarfacket.

Källor: TT, Union to Union