”Vill ledningen behandla sina anställda som hundar?”

Det franska facket CFDT skräder inte orden om det svenska hygienföretaget Essity. I ett pressmeddelande kallas arbetsgivarens nya smittskyddsinitiativ för integritetskränkande och omyndigförklarande. 

Enligt CFDT vill Essity att personalen i Frankrike ska bära halsband som varnar om anställda inte håller avståndet till varandra. Bryts rekommendationerna om social distansering avger halsbanden enligt facket ett tjut på 85 decibel, vilket får CFDT att jämföra med antiskällhalsband för hundar.        

Franska dagstidningen Le Monde uppger att halsbanden också har blinkande led-lampor.  

Karl Stoltz, pressansvarig Essity, menar att flera misstag uppstått kring systemet.

– Det är inte ett halsband eller en dosa, det är som ett passerkort som du fäster i midjan. Det här kortet piper eller vibrerar när du är närmare än två meter från någon annan. I tidningen står det 85 decibel men det är inte sant. När man är ute i produktionsanläggningen är ljudet så lågt att du inte hör det, man måste ha den på vibration.

Enligt Essity har tekniken ingen geotaggning, vilket innebär att de anställdas rörelsemönster på arbetsplatsen inte kan skapas eller lagras. Systemet varnar bara om avstånd inte upprätthålls. Om någon anställd bekräftas ha covid-19 kan de som varit i närheten av personen smittspåras. 

– Vi tittar hela tiden på hur vi kan göra arbetsplatsen säkrare och det här är en teknik man testar just nu, säger Karl Stoltz.

En del av fackets upprördhet handlar om bristande dialog.

Tidigare åtgärder har införts i samverkan men denna gång påstås ledningen ha struntat i att förhandla, något som enligt CFDT väcker misstankar om att ”utrustningen kan användas i andra syften”.  

Men enligt Essity kommer arbetstagarnas representanter att få säga sitt. 

– De har diskussioner med facket i Frankrike just nu, de kommer ha ett möte i veckan, säger Karl Stoltz.

Essity

Var tidigare en del av SCA men registrerades 2017 som ett eget bolag.

Essity tillverkar hygienprodukter som mensskydd och blöjor. Har under pandemin även börjat tillverka skyddsutrustning. 

Har totalt 46 000 anställda, varav runt 2 800 i Frankrike. 

Hade 2019 en nettoomsättning på knappt 129 miljarder kronor.

Källor: Essity, Le Monde.