– Det är såklart vårdpersonalen som har tagit den största smällen i dessa tider. Men våra medlemmar har gått till jobbet varje dag för att andra ska kunna stanna hemma. Och de fortsätter att göra ett sjudjävla jobb just nu för att folk ska få hem det de vill ha till jul.

Det säger Mårten Pavlov som är ordförande för Sekos Postnordklubb Syd.

– Men än så länge är känslan ändå att det håller ihop, konstaterar han sedan.

I samband med Black Friday slog Postnord rekord. Närmare 1,3 miljoner paket och varubrev hanterades under ett dygn, vilket är en 25 procentig ökning jämfört med förra årets rekorddygn.

Nu väntar julklappsruschen, som även den kommer ske på nätet i större utsträckning än någonsin, enligt e-handelsföretagens prognoser.

– När det gäller paketdistribution så är det ett oerhört hårt tryck på leveranserna. Men den bild jag har är att det ändå fungerat ganska bra. Det är klart att det är ett pressat läge, men jag har inte hört något som är direkt alarmerande, säger Stefan Fougt som är Sekos huvudskyddsombud för Postnord Sverige.

Men han reserverar sig samtidigt för att han uttalar sig på en övergripande nivå.

– Jag är huvudskyddsombud för hela landet. Då kan man undra på vissa ställen: vad pratar han om, vi har ju hur besvärligt som helst. Och så är det ju naturligtvis.

”Det är såklart vårdpersonalen som har tagit den största smällen i dessa tider. Men våra medlemmar har gått till jobbet varje dag för att andra ska kunna stanna hemma. Och de fortsätter att göra ett sjudjävla jobb just nu för att folk ska få hem det de vill ha till jul”, säger Mårten Pavlov.

Även Johan Andersson, som är huvudskyddsombud på Postnord i Uddevalla, vittnar om ett hårt tryck på de anställda. Men än så länge håller de stånd på hans arbetsplats.

– Vi sliter på så gott det går och tar in extrapersonal så vi klarar av det, än så länge i alla fall. Vi har också en stark skyddsorganisation i Postnord. Säger skyddsombudet till så får vi in det vi behöver. 

Liknande signaler kommer från skyddsombud i andra delar av landet som Arbetet talat med: Ett stort tryck, men än så länge hanterligt.

Men Postnord sticker ändå ut i arbetsskadestatistiken.

Enligt siffror som Arbetsmiljöverket tagit fram åt Arbetet är andelen arbetsolyckor på Postnord närmare fyra gånger så hög som för arbetsmarknaden som helhet.

Arbetsskador

För att få ett jämförbart mått används något som kallas relativ frekvens. Där mäts antalet arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1 000 anställda. 

– Vi är skadedrabbade, absolut. Det är ju ett jobb som är stressigt samtidigt som det är fysiskt tungt. Och det är ju en kombination som sällan är bra. Men det känns som att vi har ett grepp på det, att vi jobbar med det. Sedan kan man alltid göra mer, säger Stefan Fougt.

Mathias Krümmel, chef för produktion på Postnord Sverige, kände inte till den höga skadefrekvensen innan Arbetet ställde frågor om den. Då han inte sett statistiken vill han inte uttala sig om vad det kan bero på. 

– Men det låter bekymmersamt. Vi måste analysera om det är så att vi kan få tag på det materialet och se vad man mäter, hur man mäter, vad ingår och vad är det för likheter och skillnader, så man förstår vad som är vad.

Hur ska ni hantera det?
– Om det du säger stämmer, vilket jag inte betvivlar, så behöver vi kanske börja jämföra och prata med andra kollegor i branschen. Vad är det ni gör som inte vi gör, vad är det för arbetsmoment som sticker ut. Då får man borra i de här sakerna, säger Mathias Krümmel.

Mathias Krümmel, chef för produktion på Postnord Sverige.

Sedan ungefär ett år tillbaka håller Arbetsmiljöverket på med en inspektionsinsats mot just e-handeln. Bland annat har man inspekterat flera av såväl Postnords som konkurrenternas terminaler. Men där sticker inte Postnord ut.

För alla aktörer gäller att Arbetsmiljöverket riktat omfattande krav mot vissa av företagets terminaler, medan andra inte får några anmärkningar alls, enligt Eric Storbjörk som är projektledare för inspektionsinsatsen.

– Det säger oss att man inte har ett sammanhållet kvalitativt arbetsmiljöarbete i hela organisationen. Man har ett och samma organisationsnummer, men många arbetsställen, och de borde därmed kunna säkerställa att man har samma goda arbetsmiljö på alla sina arbetsställen, konstaterar Eric Storbjörk.

Postnord störst på paketmarknaden

Postnords prognos för e-handeln inför 2020 var en ökning med 14 procent. I och med pandemin har ökningen i stället blivit drygt 30 procent.

Enligt siffror från Post och telestyrelsen, som gäller för 2018, stod Postnord då för drygt 40 procent av den totala paketmarknaden, med UPS som tvåa på drygt 20 procent. DHL och Schenker kom på delad tredjeplats med omkring 10 procent var.

När det gäller inrikesmarknaden, paket som skickas inom Sverige, är Postnords dominans ännu större. Där har man 60 procent, medan DHL och Schenker ligger runt 15 procent var.