Arbetet Global

Arbetet Global är ett projekt som delfinansieras av Union to Union.

30 mars  

Mexiko stänger. Coronaviruset har fått fäste i landet och minst 28 personer uppges ha dött. Myndigheterna deklarerar nationellt hälsonödläge. All icke nödvändig produktion i både offentlig och privat sektor ska upphöra. 

På Electrolux kylskåpsfabrik i Ciudad Juárez i norra Mexiko tror anställda att de ska få gå hem under kommande veckor, att kylskåpstillverkning inte är en samhällsviktig funktion.

Men företaget vill inte stänga och får medhåll från branschorganisationen och externa jurister. Produktionen fortgår medan flera anställda insjuknar. 

Carlos, som egentligen heter något annat, har kring dessa dagar ont i halsen och feber. Han har besökt företagets läkare som tycker att han kan fortsätta jobba.  

– Vi försökte få till en dialog med arbetsgivaren och samtidigt fick vi reda på att det fanns bekräftade fall av covid-19 bland personalen. Vi ville att de skulle stänga men de nekade.  

När produktionen fortgick ställde de anställda två krav: munskydd till alla och möjlighet att hålla avstånd på arbetsplatsen.  

– Det enda vi hade fått dittills var klorin, inte ens handsprit, utan klorin som vi fick hälla på våra händer, säger Carlos. 

Dagarna som följer blir stämningen mer orolig bland personalen. Cirka 4 800 anställda håller igång produktionen i tre skiftpass.  

7 april

Carlos och hans kollegor fortsätter att ifrågasätta Electrolux hantering av viruset. De samlas i kafeterian för protester. 

Under protesterna på fabriken i Ciudad Juárez.

13 april 

På eftermiddagen, efter sitt arbetspass, blir Carlos tillsammans med sex andra inkallad i ett konferensrum med stora bord där flera personer sitter redo med olika dokument.  

– De ville att vi skulle skriva på papper om frivillig uppsägning. För det skulle jag få 50 000 pesos (cirka 22 000 kronor reds anm) men jag vägrade.  

Carlos berättar att han, efter 14 år på företaget, borde ha blivit erbjuden minst 75 000 pesos för en frivillig uppsägning. Eftersom den inte heller var frivillig så säger han att han enligt lag har rätt till mer ersättning.  

– Vi trodde att de skulle meddela att de skulle vidta säkerhetsåtgärder, i stället utnyttjade de situationen och sparkade hundra personer fast i grupper om sju och sju.  

Enligt företaget blev 99 personer uppsagda. Många anställda valde att skriva under ett papper om frivillig uppsägning. 

20 april

Electrolux beslutar att stänga fabriken efter att två anställda dött av covid-19. Under kommande dagar testas all personal och företaget meddelar att tre anställda är bekräftat smittade.  

Anställda som anses tillhöra riskgrupp behöver inte längre komma till jobbet.

Maria, som egentligen heter något annat, har högt blodtryck och skickas hem i fyra månader. Hon lovas full lön till en början, men efter två månader halveras den.

Electrolux var till en början skyldiga enligt lag att betala full lön till personer i riskgrupp. Men efter sista maj blev det upp till enskilda bolag att bestämma ersättningsnivån. Electrolux valde då, i likhet med andra, att betala 50 procent av full lön.

Det blir två tuffa månader för Maria som säger att hennes lön är cirka 1 200 pesos, 500 kronor.  

Efter en veckas nedstängning meddelar Electrolux att man ska ha produktionsstopp till 1 juni. Endast underhåll av fabriken genomförs.  

26 april

Tidningsbudet Tony Karlsson ligger i sin säng i lägenheten i Södertälje och scrollar genom sociala medier i telefonen. Artiklarna den här dagen handlar om nya dödsfall i covid-19.

I Sverige har hittills 2 194 personer dött av viruset. Från Spanien kommer nyheter om att vårdanställda stämmer staten eftersom de tvingas jobba utan skyddsutrustning och infektionsläkare över hela världen gör allt för att förstå sig på det nya viruset.   

Men det Tony Karlsson fastnar för är vad som händer i Mexiko. Han hittar till en artikel i den spanska tidningen El País. 

Den handlar om villkoren på landets sammansättningsfabriker, maquiladoras. Där står det om hur en anställd dött på en fabrik som tillverkar kylskåp åt svenska Electrolux.

Han börjar googla och hittar mer information. Därefter går han med i Facebookgrupper för att höra vad de anställda har att säga om sina anställningsvillkor. Dagarna som följer kontaktar han journalister och fackföreningar och tipsar även Sveriges Radio.  

6 maj

Sveriges Radio Ekot rapporterar om villkoren för de anställda på kylskåpsfabriken i Ciudad Juárez. Karin Ström, internationell ombudsman på Unionen, vaknar i sitt hem i Stockholm till Ekots nyhet. 

Företaget kritiseras av anställda för att ha avskedat arbetare som protesterat mot bristande skyddsåtgärder.  

Karin Ström kontakter Peter Ferm, klubbordförande på Electrolux, som också har hört nyheten. Samma dag begär de att företaget ska göra en oberoende utredning om vad som hänt och om företaget följt sin egen uppförandekod. 

Electrolux reagerar på radioinslaget. Företaget skriver att det gjort mycket för att minska risken för smitta och vidtagit restriktiva åtgärder. Bland annat har plexiglas satts upp, saneringar genomförts och anställda har uppmanats att hålla distansen.

Företaget hävdar att de som fått sparken har avskedats eftersom de samlades i fabrikens kafeteria och vägrade gå tillbaka till sina arbetsplatser. Enligt Electrolux var det ett brott mot reglerna om social distansering.  

En vecka senare skriver även Unionens fackförbundstidning Kollega om fallet och Tony Karlsson delar artikeln i en mexikansk Facebookgrupp. Många anställda hör av sig till honom och berättar om villkoren på fabriken. 

19 maj

Ett officiellt regionalt beslut tas om att Electrolux produkter är essentiella.

29 maj

Karin Ström på Unionen tar upp fallet med det globala industrifacket Industrall som är Electrolux motpart i det globala ramavtalet. Därefter involveras Tony Karlsson i utredningen om vad som har hänt. 

1 juni

Electrolux öppnar för full produktion igen.  

3 augusti

Personer i riskgrupp kallas tillbaka till jobbet. Senare samma månad inleder 32 tidigare anställda, däribland Carlos som vägrade skriva på erbjudandet om frivillig uppsägning, en förlikningsprocess mot Electrolux. En process som kan ta flera år.  

20 augusti 

Utanför den röda tegelbyggnaden har Tony Karlsson tänt en cigarill och funderar över hur aktionen ska gå till. Klockan är halv åtta på morgonen.

En person i en välstruken skjorta går in genom dörrarna till Electrolux huvudkontor i Stadshagen, Stockholm. Ett fåtal personer passerar på gatan utanför i morgonens klibbiga sensommarvärme. 

Tony Karlsson planerar en manifestation utanför Electrolux huvudkontor i Stockholm.

Tony Karlsson låter blicken glida över området.  

Han vill veta hur många som passerar vid den här tiden på morgonen för han planerar att två dagar senare ställa sig utanför huvudkontoret och dela ut flygblad.

Inte så många, konstaterar han.

Det är hans sätt att uppmärksamma uppsägningarna på fabriken i Mexiko. Han har lite svårt att förklara varför han bryr sig så mycket. Kanske är det för att han varit i Mexiko mycket, för att hans flickvän bor där. Sedan beskriver han sig som en person som brinner för sociala frågor. Agerar då han ser en orättvisa, även om den sker på andra sidan Atlanten.  

26 augusti

Tidig morgon. Tony Karlsson och en kompis delar ut flygblad och tar bilder utanför Electrolux huvudkontor i Stockholm. Syftet är att väcka uppmärksamhet för arbetarna i Mexiko. Men aktionen går obemärkt förbi, inga större nyhetsmedier rapporterar om den. 

22 oktober

Coronaviruset har, likt på många platser i världen, börjat spridas på nytt i Ciudad Juárez. Hälsonödläge utlyses och på Electrolux har minst 42 anställda konstaterats smittade. Ytterligare två har dött i sviterna av covid-19. 

Samma dag har Unionen ett videomöte med fabriksledningen i Mexiko samt deras chefer som sitter i USA.  

6 november 

Maria och 15 andra på hennes avdelning som anses tillhöra riskgrupp skickas hem på nytt. I minst en vecka ska de få vara hemma med halva lönen.  

– Jag är rädd för att bli smittad men samtidigt har jag svårt att vara hemma med så låg lön, säger hon.  

Numera får anställda munskydd och företaget mäter kroppstemperaturen på alla anställda när de börjar jobba varje dag, berättar Maria.  

– Men många är sjuka. De säger att de rengör noggrannare inne i fabriken men det har jag aldrig sett.  

11 november

Hemma vid sin dator försöker Carlos sälja mobiltillbehör via olika plattformar. Sedan han blev sparkad har han inte sökt nya jobb, i stället är han nöjd med att tillhöra den informella arbetskraften i landet.

Arbetslösheten har stigit och det är svårt att få jobb, dessutom känner han sig inte så sugen på att jobba inom tillverkningsindustrin just nu.  

– Jag är så missnöjd med bristen på lojalitet som företaget uppvisade. Men nu vet jag vilken typ av företag det är och trots att jag jobbade där i 14 år så saknar jag inget. Jag vill bara få betalt och sedan aldrig höra från dem igen.  

12 november

På eftermiddagen presenterar företaget slutsatserna i den interna utredningen. Electrolux hänvisar till utredningen och i ett pressmeddelande erkänner de att uppsägningarna i april kunde ha skötts snyggare. Företaget har inte följt sina egna riktlinjer. Fallet är inte avslutat. Nu ska en dialog föras om hur arbetarna som blivit av med jobben ska kompenseras. 

Företaget uppger också att de, precis som övriga vitvarubranschen, gjort en tolkning om att produktionen var samhällsviktig.

Unionen välkomnar utredningen.  

På fabriken är produktionen i full gång trots att regionen Chihuahua, där Ciudad Juárez ligger, återigen har deklarerats som en röd zon.

Hur många anställda som har dött av covid-19 på fabriken är oklart.

Minst tio, säger Maria. Andra uppgifter uppskattar dödstalet till 15. Electrolux uppger till Arbetet Global att elva anställda har dött under pandemin, men det är inte bekräftat från mexikanska sjukvården att orsaken var covid-19.