Samma löner som sedan flera år tillbaka, hård tidspress och eget ekonomiskt ansvar för en cykel att jobba ifrån.

Efter att Sydsvenskans reporter tagit jobb som cykelbud rapporterar han om villkor som liknar de Arbetet skrev om i början av året

Samtidigt uppges över tusen nya personer ha anställts under det första halvåret av pandemi, då många beställt hem mat.

Kollektivavtal saknas fortfarande för buden, men samtal pågår.

– Vi har en sittning med företaget bokad i morgon, säger Transports ombudsman Lars Karlsson på onsdagen.

Arbetet har tidigare skrivit om att förhandlingar inleddes i december förra året. Sedan bytte företaget vd och efter det bromsades samtalen av pandemin.

Men nu uppger Lars Karlsson att diskussionerna kommit igång och att man nått relativt långt, att det finns en innehållsmässig grund för ett företagsavtal för Foodoras cykel- och mopedbud att prata vidare om på torsdagen.

Nästa steg är att diskutera lönenivåer.

– Företaget kommer säkert ha åsikter kring våra förslag, konstaterar Lars Karlsson.

I februari gick Transport också ut med en värvningskampanj riktad mot Foodorabuden. 

Lars Karlsson säger att det är en grupp som är svårorganiserad bland annat på grund av att många kommer från andra länder. Fackets utåtriktade arbete har också bromsats av covid-19.

Nu i oktober har Transport inlett en ny kampanj med rabatterade medlemskap för buden.

I september förra året tecknade Foodora kollektivavtal i Norge efter att cykelbuden strejkat där.

Lars Karlsson säger att man sneglat på deras avtalsmodell när man nu bland annat skissat på att buden skulle kunna få viss ersättning per månad särskilt för utrustning som cykel och mobiltelefon.