Cykelbud på Foodora runt om i världen kämpar och har kämpat för bättre villkor. Det visade Arbetet i en stor granskning av företaget som publicerades nyligen.

Det har hittills tagit stopp när Transport velat teckna kollektivavtal för cykelbuden som levererar mat på Foodora i Sverige.

Men efter att facket i Norge har strejkat och lyckats få till avtal hoppas även det svenska facket på framgång i samtalen med företaget. 

Strejk och rättsprocesser – så kämpar Foodoras cykelbud för sina villkor

Arbetsmiljö

– Foodora är ju ett av företagen i branschen som i alla fall gör lite rätt. De har anställda och tar på så sätt ett ansvar som en del andra inte gör. Vi hoppas nu att de ska vilja ta ett steg till och ta ett större ansvar för de anställdas villkor och arbetsmiljö genom att teckna kollektivavtal, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Även om Foodora anställer sina cykelbud handlar det om korta kontrakt de första åren och arbetstidsmåttet ligger vanligen på mellan 10 och 20 timmar i veckan. 

För att öka trycket på Foodora i förhandlingar om avtal satsar Transport denna vecka på att få fler medlemmar bland de anställda.

På samma sätt arbetade det norska facket med att öka medlemsantalet bland cykelbuden innan de tog strid för avtal.

Transport ordnar denna vecka möten med Foodoras cykelbud runt om i landet och de erbjuds att teckna ett rabatterat medlemskap. 

– Vi har haft sådana här riktade kampanjer mot andra grupper förr och det har fungerat bra. Nu erbjuds Foodoras anställda ett rabatterat medlemsskap några månader, och sedan hoppas vi att de ska stanna kvar i förbundet, säger Tommy Wreeth.

I transportsektorn har den så kallade plattforms- eller gig-ekonomin spridit sig snabbt. Till skillnad från Foodora fungerar många företag som en ren förmedlare av tjänster utan egna anställda.

Det innebär att fasta anställningar för till exempel varubud ersatts av tillfälliga uppdrag, så kallade gig, som buden får via appar som erbjuder tjänsterna.

Arbetsgivarna slipper på så sätt arbetsgivaransvar. 

– I de fallen blir det en slags daglöneri där den som säljer sig billigast får uppdraget, och de saknar helt trygghet. Detta är riktiga yrken som förtjänar riktiga anställningar med schyssta villkor. Allt annat är oanständigt, säger Tommy Wreeth.