I mitten av mars berättade Arbetet om cykelbudet Carlos Gomes som via sms fick beskedet från företaget Foodora att hans kontrakt som budcyklist inte skulle förnyas. Beskedet kom dagen efter att Transport, där Carlos Gomes är medlem, kontaktade företaget om hans uteblivna sjuklön.

Men Carlos Gomes godtog inte uppsägningen. Han menade att han var fast anställd av företaget, eftersom han inte skrivit på några kontrakt som antydde något annat, efter de tre första månaderna då han arbetade på korttidskontrakt.

Nu har Carlos Gomes fått rätt mot Foodora, berättar Lars Karlsson, ombudsman på avdelning 5 på Transport.

– Vi har haft dialog med företaget sedan i mars. Till slut sa de att han får en tillsvidareanställning. Han skrev på kontraktet den 26 juli.

Carlos Gomes jobbar nu, enligt Lars Karlsson, tio timmar i veckan på Foodora, något han valt själv. Han kan inte berätta själv om jobbet för Arbetet eftersom han har skrivit på ett avtal om att inte uttala sig om Foodora i medier, förklarar Lars Karlsson.

– Han har fått en anställning och konflikten är löst. Vi behövde inte gå till domstol. Nästa steg är att diskutera kollektivavtal men där blir vi lite frostigt bemötta av företaget.

Arbetet har tidigare berättat om att inga av de stora cykelbudsföretagen har kollektivavtal. En orsak som Foodora har lyft fram var att det inte funnits något specifikt kollektivavtal för just cykelbud. Men i det nya transportavtalet, som blev klart i maj i år, går det att inkludera cykelbuden, vars villkor och arbetsuppgifter ska regleras lokalt.

Det är en sådan lokal förhandling som Transport nu vill göra med Foodora, och parterna ska träffas i oktober för att ta tag i frågan, enligt Lars Karlsson.

Samtidigt pågår en annan konflikt mellan Foodora och Transport. Fackförbundets regionala skyddsombud har lämnat in två så kallade 6:6a-anmälningar mot Foodora, alltså skrivelser där fackförbundet begär ingripande från Arbetsmiljöverket. Bland annat vill man se en riskbedömning över samtliga cyklisters utrustning och arbetsuppgifter.

Men när det regionala skyddsombudet besökte cyklisternas lokal blev han inte insläppt av företaget. Foodora har nämligen startat en egen skyddskommitté och valt egna skyddsombud, något som gör att det regional skyddsombudet förlorar sin tillträdesrätt.

Men enligt Lars Karlsson, vill inte företaget lämna ut kontaktuppgifter till den som valts till skyddsombud bland cyklisterna.

– De vägrar lämna ut de här uppgifterna. Det är nästa punkt vi bråkar om, säger Lars Karlsson.

Tidigare i veckan berättade Arbetet också om att Foodora just nu är under utredning av polisen efter att ha underlåtit att anmäla en allvarlig olycka som drabbade ett av företagets cykelbud.

Arbetet har utan framgång sökt Foodora för en kommentar.