Arbetet Global

Få fackliga utrikesnyheter, reportage och fördjupning med Arbetet Global med Erik Larsson och Linda Flood

Det dröjde till klockan två på natten till fredagen innan det nya kollektivavtalet undertecknades mellan matleveransföretaget Foodora och det norska facket Fellesforbundet, skriver tidningen Fri Fagbevegelse.

De norska cykelbuden hade, när avtalet skrevs, strejkat i över en månad för bättre villkor och lön.

14 600 nok Det blir cykelbudens årliga ersättning för kläder och utrustning.

Det nya avtalet innebär en löneökning på 5 850 norska kronor per år, enligt Fri Fagbevegelse. Cykelbuden får också ersättning för kläder och utrustning på 14 600 norska kronor per år. Det införs också en stegvis löneökning baserat på antal anställningsår.

– Vi är mycket nöjda med att strejken är över och att vi har ett tariffavtal på plats i en bransch som vi inte har haft ett avtal med tidigare. Här är Foodora först ute, och det är väldigt bra, säger Björn Anders Jonassen, förhandlingsansvarig på Fellesforbundet till Fri Fagbevegelse.

I Sverige har inget av de många cykelbudsföretagen som trafikerar gatorna i de större städerna ännu kollektivavtal.

Transport har dock länge försökt få till ett kollektivavtal med Foodora, men har hittills fått kalla handen, enligt Peter Winstén, avtalssekreterare  på fackförbundet.

– Vi har försökt få till förhandling med just Foodora och det har inte gått så bra alls. Så det är ett steg i rätt riktning att de lyckats få till ett avtal i Norge.

Peter Winstén tror dock att det norska kollektivavtalet kan bli en fördel i framtida förhandlingar, som sköts av Transports lokala Stockholmsavdelning.

– När de tecknat i Norge så finns ju ändå en möjlighet.

Ett problem för Transport i kontakterna med de appbaserade leveransföretagen att få är med i facket. Det kan minska möjligheten för en strejk liknande den i Norge.

– Det är klart att det måste finnas muskler om man ska gå ut i konflikt.

Han menar att hela fackföreningsrörelsen gemensamt måste ta ett grepp om det som ofta kallas för gig-ekonomin.

– Man kan inte ha ett system där personer är som livegna, kör omkring på utrustning som är fallfärdig, inte har någon arbetsmiljö och inte har några rättigheter, säger Peter Winstén.

Arbetet har sökt Foodoras presstjänst som dock inte har återkommit.