– Företaget hävdar att ett nytt kollektivavtal inte gynnar cyklisterna men detta är något vi vill ha, säger Espen Utne Landgraff, klubbordförande för cykelbuden som organiseras av Fellesforbundet. 

Under tre år har facket försökt att teckna kollektivavtal med Foodora, vars affärsidé är att leverera restaurangmat till hushåll.

Under måndagen stod det klart att förhandlingar mellan Fellesforbundet och företaget inte längre var fruktbara. 

– Det är väldigt speciellt att ett företag som säger sig vilja vara seriöst nekar de anställda rätten att teckna avtal, säger Jørn Eggum, Fellesforbundets ordförande, i ett pressmeddelande.

Foodora svarar i en kommentar att fackets krav är orimligt och skulle leda till att det företaget, som har 600 anställda i Norge, i framtiden inte skulle kunna ha fast anställda cykelbud.

Förhandlingarna mellan parterna har tidigare skett mellan företaget och det norska transportarbetarfacket som nyligen blev en del av Fellesforbundet.

Genomsnittslönen för de norska cykelbuden är nästan 180 kronor i timmen.

Om de fick lön enligt transportavtalet skulle timlönen blir nästan 60 kronor högre, skriver den norska tidningen Klassekampen. 

För två år sedan gjorde Breakit en granskning av cykelbudens villkor och fann att stora skillnader mellan olika företag som leverera mat.

På Uber Eats tjänade de endast 39 kronor i timmen före skatt, medan anställda på Foodora hade en genomsnittlig lön på 163 kronor i timmen före skatt.