Efter avslöjandet om hemtjänstfusk – Enklare Vardag nekas tillstånd
Hemtjänstföretaget Enklare Vardag nekas tillstånd att bedriva hemtjänst. Inspektionen för vård och omsorg konstaterar att bolaget gjort sig skyldigt till omfattande brister i flera kommuner – något som KA och Arbetet avslöjade för ett år sedan.
I början på mars förra året avslöjade Kommunalarbetaren och Arbetet omfattande fusk och utnyttjande av personal inom hemtjänstföretaget Enklare Vardag.
Det handlade om personal som tvingats arbeta långt mer än tillåtet utan att få betalt för all tid och ibland tvingats betala tillbaka delar av lönen, enligt ett flertal källor och dokumentation.
Deras namn hade använts i flera olika kommuner så att det inte skulle upptäckas och ibland hade de arbetat under andra personers namn.
Företaget hade också fuskat med tidsregistreringarna genom att plocka ner taggarna som ska registrera besök hemma hos brukarna och registrerat besök när de inte varit på plats.
Nu meddelar Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, att Enklare Vardag nekas tillstånd att bedriva hemtjänst.
Anledningen är de många brister som företaget gjort sig skyldigt till i flera kommuner och som KA och Arbetet avslöjade.
Ivo skriver att Enklare Vardag har registrerat insatser som inte har utförts, att samma person har registrerats för insatser med för kort tid emellan för att det ska vara fysiskt möjligt att ha tagit sig mellan brukarna, att inloggningskvittenser som ska sitta uppe hos brukarna har varit nedtagna och att det funnits minst en otillåten anhöriganställning.
Dessutom nämns den uppgift från KA:s och Arbetets granskning som var direkt avgörande för att Upplands Väsby skulle häva avtalet – nämligen att en person vid ett antal tillfällen registrerats för arbete inom både hemtjänst och personlig assistans samtidigt.
Utöver de brister som handlar om fusk, skriver Ivo också att personalen har saknat korrekt utbildning, att man inte följt rutinerna för nyckelhantering, att det funnits brister i och ibland helt saknats genomförandeplaner, att man inte meddelat kommunen när brukare fått ändrade behov och att personal saknat arbetskläder och namnbricka.
Enklare Vardag har yttrat sig över det som framkommit i Ivo:s granskning. Bolaget hävdar att uppgifterna inte stämmer utan att medierapporteringen satt press på kommunerna att häva avtalen.
Ivo konstaterar att kommunerna inte enbart har gått på medieuppgifter utan har gjort egna granskningar och hittat de många bristerna.
Eftersom samma brister förekommer i flera kommuner tyder det på systematiska felaktigheter, enligt Ivo.
Ivo skriver också att bristerna ligger nära i tid och förekommit under en längre tidsperiod utan att Enklare Vardag gjort något för att rätta till dem.
Upplands Väsby och Järfälla hävde avtalen med Enklare Vardag i samband med avslöjandet förra året. En tid därefter sade Stockholm upp avtalet med sex månaders uppsägningstid.
Sollentuna hittade också brister och i samband med det lämnade Enklare Vardag självmant kommunen. Enklare Vardag har fortfarande avtal med Solna, Lidingö och Nacka, som menade att de inte kunde säga upp företaget om de inte hittade brister som begåtts hos dem.
I Nacka hittade man dock brister, men tyckte inte att det räckte för att säga upp dem.
Men sedan förra året krävs tillstånd för att bedriva hemtjänst. I väntan på besked har de företag som bedrev hemtjänst innan tillståndsplikten infördes, fått fortsätta driva hemtjänst.
I och med Ivo:s avslagsbeslut får företaget inte längre bedriva hemtjänst. Beslutet måste dock vinna laga kraft, och om Enklare Vardag överklagar får de fortsätta tills allt är avgjort.
– Vi kommer att överklaga, säger Enklare Vardags vd Fariba Bameti.
I övrigt vill hon inte kommentera Ivo:s beslut.
Sedan Ivo:s avslagsbeslut kom är Enklare Vardag inte valbara i Lidingö. Företaget har enligt Lidingö meddelat att de kommer att överklaga. Inte heller i Solna syns Enklare Vardag som alternativ på hemsidan.
Enklare Vardag har sedan tidigare tillstånd för att bedriva personlig assistans. Vad som händer med det tillståndet är oklart.