Det var i början av mars som Arbetet och Kommunalarbetaren avslöjade hur hemtjänstföretaget Enklare Vardag utnyttjar personal och fuskar med tidsregistreringarna.

Personal tvingas arbeta långt mer än tillåtet utan att få betalt för all tid och tvingas ibland betala tillbaka delar av lönen, enligt ett flertal källor och dokumentation.

Sedan dess har Upplands Väsby och Järfälla hävt sina avtal med företaget och i går, tisdag sa Stockholm upp sitt avtal. En uppsägning är mildare än en hävning och sker inte omedelbart. I stället får företaget sex månader på sig att avsluta sin verksamhet.

– När vi har gjort en samlad bedömning har det inte räckt till hävning utan blivit en uppsägning, säger Raili Karlsson, avdelningschef vid äldreförvaltningen i Stockholm.

Den ”samlade bedömningen” består av tre delar enligt henne: Brister i nyckelhanteringen, äldre som inte fått den hjälp de haft rätt till och brister i tidsrapporteringen.

En viktig del i beslutet att häva företagets avtal i Upplands Väsby för några veckor sedan var just de brister i tidsregistreringen som Arbetet och Kommunalarbetaren kunde bevisa.

En anställd registrerade vid ett flertal tillfällen att den arbetat i kommunen, samtidigt som personen registrerat att den arbetat som personlig assistent i en annan kommun. Vid ett av dessa tillfällen hade personen också registrerat att den arbetat i Stockholm – alltså på tre ställen samtidigt.

Enligt Raili Karlsson är just den dubbelregistreringen en del av beslutet att säga upp avtalet.

– Vi har träffat andra kommuner och gått igenom listor. Det finns några stycken dubbelregistreringar, säger hon.

När det gäller nyckelhanteringen handlar det om att Stockholm kunnat bevisa att personal tagit med nycklar hem.

– Så ska det inte vara om man tittar på avtalet, säger Raili Karlsson.

Man har också sett brister i omvårdnaden av de äldre som inte alltid fått sina planerade insatser.

– De har kanske hoppat över lunchen och det kan ett besök med dubbelbemanning där det bara kommit en person.

– Tillsammans med stadens tidigare erfarenheter av företaget gör detta att staden inte längre har ett fortsatt förtroende för företaget, menar Raili Karlsson.

Samtidigt avslutar staden också avtalet med företaget Östermalms privata hemtjänst. Företaget ägs av samma moderbolag som Enklare Vardag och har samma ägare och vd, Fariba Bameti. Östermalms privata hemtjänst startades 2014, samma år som Enklare Vardag sas upp av Stockholms stad första gången och har i dag verksamhet i tre stadsdelar i Stockholms innerstad.

–  I och med att det är samma ägare så säger vi upp det avtalet också, säger Raili Karlsson.