På torsdagsmorgonen röstade EU-parlamentets transportutskott om att skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till EU-kommissionen.

Det skulle inneburit en omstart för flera års arbete med att reglera yrkeschaufförers arbetsvillkor.

Motståndet mot paketet har varit hårt och detta var ett försök från den EU-skeptiska och konservativa partigruppen ECR att stoppa upp lagpaketets väg mot slutförhandling.

Men initiativet misslyckades då utskottet röstade emot att skicka tillbaka det till kommissionen.

– En lättnad, säger Johan Danielsson, S-parlamentariker i utskottet.

Nu återstår ytterligare en omröstning i utskottet på tisdag i nästa vecka innan slutförhandlingar, så kallad trialog, kan inledas mellan parlamentet, kommissionen och ministerrådet.

Johan Danielsson betonar att det i dag var 30 ledamöter som röstade emot att skicka tillbaka förslaget och endast 19 som röstade för.

– Det är extra skönt eftersom vi måste ha minst 25 röster på tisdag, säger han.

Om färre än 25 då skulle rösta för att gå in i slutförhandling måste parlamentet arbeta om sitt ställningstagande till lagförslaget.

Det är inte en lika dramatisk omstart som omröstningen i dag kunde ha lett till, men ändå en process som kan dra ut rejält på tiden.

Regelpaketet rör chaufförers rätt till vila, hur de ska omfattas av arbetsvillkor i det land där de kör samt i vilken utsträckning de får stanna och köra nationella transporter i länder dit de kört internationellt.

I går skrev Arbetet om Johan Danielsson som vice ordförande i transportutskottet. Sedan dess har besked kommit om att han lämnar den posten för att bli samordnare för den socialdemokratiska partigruppens arbete i utskottet.

Det är ett större politiskt ansvar.

– Det ger mig större inflytande att driva den agenda jag har, säger han.

Högst upp på den står just arbetsvillkor i transportsektorn, samt grön omställning.