Det är snart två och ett halvt år sedan olyckan inträffade under rutininspektionen av en av de enorma takkranarna på SSAB:s stålverk i Luleå.

Den 55-årige kraninspektören Rolf Blomkvist klämdes till döds mellan en väggfast plattform och ett plåtskåp på takkranen, eller traversen som det också heter.

På tisdag inleds rättegången i Luleå tingsrätt där åklagaren har valt att åtala SSAB för grovt arbetsmiljöbrott.

Orsaken är att det tio gånger, tidigast 2003, varnades för klämrisken hos väggplattformen i olika inspektionsprotokoll.

Varningar som på olika sätt föll mellan stolarna.

Dödsfällan var kvar trots tio varningar

Arbetsmiljö

– Om man har ett besiktningsorgan som påtalar det här gång på gång och arbetsgivaren ändå inte gör något utan kör vidare, då tar man en medveten risk och det är det som gör det till ett grovt brott, sa åklagaren Christer Jarlås till Arbetet i vintras.

Att få till ett datum för rättegången har dock dragit ut på tiden efter att åtalet lämnades i sommaren 2017.

Enligt huvudskyddsombudet Thomas Barsk som var en av de första på plats efter olyckan, är det jobbigt för många att återigen påminnas om händelsen.

Men samtidigt är det skönt att rättegången blir av.

– Jag hoppas att det här blir någon slags avslut nu, för vi har ju valsat i rätten med jämna mellanrum, säger han.

SSAB-området i Luleå har, som Thomas Barsk nämner, varit hårt drabbat av allvarliga olyckor de senaste åren.

Mellan 2011 och 2016 inträffade fem dödsolyckor på området. Alla har dock inte legat under SSAB:s arbetsmiljöansvar.

Platschefen Nils Edberg: Jag vill inte säga att det är slumpen

Arbetsmiljö

Thomas Barsk ska själv vara vittne under rättegången och kommer sedan att delta som åhörare.

Enligt honom har det skett konkreta förändringar på stålverket sedan olyckan.

– Den stora missen här var hyllan han klämdes mot, som inspektörer anmärkt på i många år. Det berodde på att vi inte hade något bra system för att ta hand om avvikelser i protokollen. Nu finns det föreskrifter på att alla de här avvikelserna ska in i en handlingsplan. Då blir de synliga, och det fanns inte förr.

Det har också startats ett kransäkerhetsprojekt som ska säkerställa att alla takkranar är säkra att arbeta på utan fallskydd. Tidigare saknades exempelvis räcken på flera platser, vilket Arbetsmiljöverket anmärkte på efter olyckan.

– Det är ett projekt som vi fortfarande inte är i mål med men det pågår. Och det tror jag faktiskt är unikt bland de företag som har traverser, säger Thomas Barsk.

Rättegången inleds tisdagen den 2 oktober och beräknas pågå i tre dagar. Arbetet kommer att rapportera från rättegången under veckan.