LÄS OCKSÅ Krav på fler kvinnor hos Joe & the Juice

På bara några år har Joe & The Juice öppnat 28 barer runt om i landet. Affärsidén är att sälja juice och det är unga män som ska göra det.

I företagets reklamfilmer syns unga snygga killar och rekryteringsprocesserna kallas för castings där sökande värmer upp med armhävningar och krigsmålar sig i ansiktet. Utseendet är viktigt och den sökande måste ladda upp en bild på sig själv när ansökan görs online.

LÄS OCKSÅ Juicebaren vägrar betala OB-tillägg

I juni hade kedjan hundra anställda i Sverige men endast två var kvinnor, uppger tidningen Dagens PS. När Arbetet besöker fem olika juicebarer i centrala Stockholm är det endast unga män bakom diskarna.

– Ifall en kvinna tittar in hos oss kan hon få en oskyldig flirt i samband med latten. Det ger en intimare känsla, kanske också självförtroende, säger varumärkeschefen Kasper Garnell till finländska Hufvudstadsbladet.

Skärmdump från företagets Facebooksida.

Skärmdump från företagets Facebooksida.

I en intern film som spreds på nätet i våras syns vältränade killar som inför en helt manlig publik tävlar om vem som kan göra godaste juicen. Och i Finland rekryteras just nu anställda med slogan ”Detta är inte bara ett jobb. Detta är en kultur, brödraskap – du vill ju slåss för ditt team?”.

– Vi har nästan inga kvinnliga sökande, förklarar Sverigechefen Kasper Borst och förnekar att könsdiskriminering förekommer.

– Vi har inga fördomar om kön, det enda vi kräver är att våra anställda ska vara hängivna våra kunder och bra arbetskamrater, skriver han i ett mejl till Arbetet.

LÄS OCKSÅ Sex och utseende i fokus hos Joe & The Juice

Han berättar att Joe & the Juice ska dra igång en rekryteringskampanj där målet är att locka fler kvinnliga sökande. Lyckas det inte finns risken att företaget blir ett fall för Diskrimineringsombudsmannen, DO.

– I tredje kapitlet i diskrimineringslagen står att om man har en ojämn könsfördelning måste man aktivt arbeta för en bättre könsbalans, säger Peter Wråke, jurist på DO.

Om reklamfrasen från den finländska annonskampanjen hade lanserats i Sverige hade den, enligt honom, inte varit tillåten.

– Det är inte lagligt med kvotering genom annonskampanjer, säger han.

Även Dan Holke, chefsjurist för LO-TCO Rättsskydd, har synpunkter på företagets rekrytering.

– Det luktar diskriminering. Om det dyker upp en kvinnlig sökande som har bättre förutsättningar men inte får jobbet så finns det en regel som säger att företaget måste bevisa att det inte förekommit diskriminering, säger han.

Han tillägger att den skeva könsbalansen på företaget kan tyda på att det förekommit diskriminering.

– Men för att det ska kunna fastslås måste någon först driva ärendet.

Kollektivavtalslöst

Joe & Juice startade i Danmark 2002 och har de senaste åren expanderat kraftigt. Idag har kedjan 169 juicebarer i åtta länder. Förhoppningen är att i slutet av 2016 driva 185. Hotell- och restaurangfacket, HRF, uppger att företaget inte har kollektivavtal och att facket under flera års tid försökt att få till ett sådant.