Mannen som miste livet i arbetsplatsolyckan natten till onsdagen ska ha klämts mellan ett lok och en vagn.

– Jag vet egentligen inte vad som har hänt, mer än att en kompis och kollega har förolyckats, säger Hans Danvall, arbetsmiljöansvarig Seko Green Cargo, som arbetar på samma ort som den omkomna mannen.

”Ingen förstår någonting”

Hans Danvall träffade kollegan så sent som i måndags och beskriver honom som en erfaren och duktig radioloksoperatör.

– Så det är väl ingen som förstår någonting just nu egentligen.

En utredning om arbetsmiljöbrott har inletts, men än så länge finns få detaljer om olyckan.

– Det vi vet är att vår medarbetare påträffades allvarligt skadad någon gång efter midnatt. Räddningstjänsten var på plats väldigt snabbt, men han förklarades avliden kort därefter, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo.

Har aktiverat krisstöd

Enligt honom aktiverades företagets krisstöd omedelbart på natten. Kamratstödjare har skickats till Älmhult för att ta hand om de medarbetare som hittade den omkomna mannen, men även de som inte var i tjänst.

Vad var det för arbetsuppgifter som mannen utförde?
– Han var radioloksoperatör och skulle koppla ihop lok och vagn på bangården, säger Stephan Ray.

Vad händer nu?
– Allt arbete på bangården är stoppat och ingen verksamhet kommer att bedrivas resten av dygnet med hänsyn till våra medarbetare.

Många dödsolyckor på Green Cargo

Spåret där olyckan inträffat är för närvarande avspärrat i väntan på teknisk undersökning, skriver polisen.

Green Cargo har drabbats av flera dödsolyckor de senaste åren, något Arbetet har granskat i en rad artiklar.

Farligt fotsteg

Bland annat har många olyckor skett i samband med att anställda har stått på ett litet fotsteg i ändarna på godsvagnarna när man kopplat ihop tåg.

Arbetsmiljöverket är inne på att förbjuda allt åkande på fotsteget, något Arbetet tidigare rapporterat om.

Det är oklart om den omkomna mannen åkte på fotsteget när olyckan hände.

– Jag har inga sådana uppgifter än så länge. Vi har sedan januari ett förbud mot att åka på fotsteget på loken och vår ambition är att sluta åka på fotstegen även på vagnarna. Där är vi överens med Arbetsmiljöverket, säger Stephan Ray.

Mannens anhöriga är underrättade.  

Lyssna på Arbetets podd Från Golvet