MTR tog över trafiken av Mälartåg i december 2021 och sedan dess har bolaget haft stora problem med att leverera tåg i tid.

Nu har MTR och Mälardalstrafik kommit överens om att häva kontraktet i förtid.

– Vi gör det för att vi inte har lyckats hitta en ekonomiskt hållbar situation. Det har också varit utmanande för oss att skapa en bra leverans för alla resenärer, säger Erik Söderberg, presschef på MTR, till Sekotidningen.

Stolthet hos MTR

Han säger att MTR är stolta över vad de åstadkommit trots dessa förutsättningar.

– Vi har utbildat många lokförare och tågvärdar i systemet och motarbetat den stora lokförarbristen på det nationella planet. Nu ställer vi in väldigt få tåg på grund av personalbrist, säger Erik Söderberg.

Facket: Utmaningar med MTR

Anna Bergström är Sekos klubbordförande på Mälartåg. Hon förklarar att facket har haft flera utmaningar med MTR genom åren.

– Vi får väl se hur det blir med den nya operatören, men vi hoppas att det ska bli så få kollektivavtalsbrott som möjligt framöver, säger Anna Bergström.

Transdev tar över Mälartåg

Från och med den 16 juni tar Transdev tar över Mälartåg. Avtalet är på två år och är ett så kallat nödavtal.

Facket vill ännu inte kommentera den nya operatören, då de precis har nåtts av nyheten.

– Men det är skönt att det blir en verksamhetsövergång i alla fall, så att vi slipper söka om våra jobb, säger Anna Bergström.

Andra MTR-kontraktet som hävs

Detta är MTR:s andra stora tågkontrakt som hävs i förtid, efter att samma sak skedde med Stockholms pendeltåg. Men enligt Erik Söderberg är det olika situationer.

I detta fall har det uppstått flera oförutsägbara faktorer som gör att kontraktet inte blir lönsamt, förklarar han.

– Det har varit lokförarbrist och visat sig kräva fler lokförare än vi kunnat veta i förväg för att hålla i gång trafiken i det stora geografiska området, säger Erik Söderberg.

MTR:s verksamhet i Sverige

MTR:s samtliga kontrakt inom den svenska spårtrafiken går ut inom drygt ett år.

Nyligen förlorade den Honkongbaserade operatören kontraktet för Stockholms tunnelbana samt sålde MTRX till finska VR Sverige. I mars i år tar SJ över Stockholms pendeltåg från MTR, som sedan 2016 skött trafiken.

Men enligt Erik Söderberg betyder det inte nödvändigtvis att Hongkongbaserade MTR lämnar den svenska marknaden.

– Kommer det fram en intressant möjlighet kommer vi att utvärdera den utifrån ett kommersiellt perspektiv, säger han.

Så blir det med underhållet

I nuläget har MTR även kvar sitt underhållsbolag MTR Tech och städbolaget MTR Facility management. 

Erik Söderberg säger även att städverksamheten på Mälartåg kommer att gå över i en verksamhetsövergång. Men MTR har kvar underhållsverksamheten än så länge.

– Gällande just Mälartåg kommer vi fortsätta ha underhållet även en tid framöver, antagligen en bit in på hösten, säger han.

Transdev: Vi har god erfarenhet

Frida Ukmar, affärsområdeschef för spår på Transdev, säger att tågbolaget ska göra allt för att leverera den trafiken resenärerna förväntar sig.

– Jag ser också fram emot att välkomna alla medarbetare och träffa fackliga parter så fort som möjligt, för att diskutera hur vi kan göra det här bra.

MTR har behövt köra Mälartåg med färre avgångar. Hur blir det när Transdev tar över?

– Vi kommer att köra den trafik som Mälardalstrafik beställer av oss. Tillsammans med dem kommer vi planera för att nå en planerad turtäthet.

Vad blir den största utmaningen?

– Det är med stor ödmjukhet vi tar oss an den här uppgiften. Det är en kort mobiliseringstid och det i sig är en utmaning, säger Frida Ukmar, och fortsätter:

– Men vi har ju god erfarenhet av att med kort varsel ta över och starta upp trafik. Vi har gjort det tidigare, både när vi tog över Öresundstågen och Krösatåget.

Artikeln är tidigare publicerad i Sekotidningen som tillsammans med Arbetet och sex andra titlar ingår i LO Mediehus.