– Han skrev ett meddelande till mig att vi skulle ha farsdagsfika när han slutade jobba den dagen.

Det berättar Joakim Myrberg när han förhörs i rättegången som ska ta ställning till om Green Cargo bär ansvaret för hans pappas död.

Det blev ingen farsdagsfika. I november 2018 klämdes bangårdsarbetaren Per Myrberg mellan två godsvagnar som han skulle koppla ihop.

Han föll till marken och fick sitt högra ben avklippt av ett vagnshjul och avled sedan av sina skador.

Nu ska domstolen alltså avgöra om arbetsgivaren, Green Cargo, ska ställas till svars för det som hände. På tisdagen inleddes förhandlingarna i Falu tingsrätt där åklagaren kräver att bolaget ska betala en miljon kronor i företagsbot för arbetsmiljöbrott.

”Man föreställer sig smärtan”

När åklagaren visade bilder från olycksplatsen blev det jobbigt för de anhöriga. Särskilt bilden på ett orange byxben under en tågvagn och bilden på en plastsäck med Per Myrbergs tillhörigheter.

– Det är jobbigt för man föreställer sig smärtan som han måste ha upplevt. Det blev så verkligt när man fick se platsen där det hände, tåget och hans kläder, det var smärtsamt, säger Per Myrbergs dotter Anna–Karin Hällman som är på plats i Falu tingsrätt med sina syskon.

Samtidigt tycker hon att det är skönt att rättegången till slut kommit i gång. 

– Det känns skönt, för nu händer det äntligen något. Jag känner tacksamhet mot alla som har gjort den här grundliga utredningen, att de orkar engagera sig, orkar driva det. Det känns jättefint.

Var inte behörig

Hur kunde Per Myrberg jobba på bangården trots att han egentligen inte var behörig och hade hälsoproblem?

Varför hade Green Cargo inte vidtagit några åtgärder för att hindra personalen att gå mellan tågvagnar som var i rörelse? Och varför hade det inte gjorts någon ordentlig riskbedömning av arbetet.

Det är några av de saker som åklagaren menar ligger bakom dödsolyckan och som gör att företaget inte gjort tillräckligt för att det inte skulle hända.

Av någon anledning hade Per Myrberg inte gjort sin obligatoriska hälsokontroll. Det innebar att han inte var behörig att jobba med att koppla ihop vagnar på bangården. Åklagaren anser att Green Cargo inte haft något system för att hindra att han ändå tilldelades pass.

Green Cargo menar att det inte har något samband med olyckan, för om han hade gjort undersökningen anser företaget att han hade blivit godkänd.

– Jag har inte sett mer än att de påstår det och jag tycker inte att man kan resonera så. Han borde ha varit spärrad från arbete, säger åklagaren Anders Gustafsson till Arbetet i en paus.

Hade svåra smärtor

I förhöret med sonen Joakim Myrberg fokuserade åklagaren mycket på att Per Myrberg hade svåra smärtor i sina knän och fötter och hade svårt att utföra sitt jobb.

– Och det har ju ett samband med hälsoundersökningarna. Han borde inte ha haft den här tjänsten överhuvudtaget, säger Anders Gustafsson.

Efter olyckan har Green Cargo ändrat vissa rutiner. Bland annat har man lagt in en spärr i systemet så man inte ska kunna jobba om man inte är godkänd.

”Låter helt bisarrt”

Dessutom har man tagit bort ett undantag i regelverket som sa att man vid vissa tillfällen fick gå mellan vagnar som är i rörelse.

Även om undantaget enligt åklagaren inte gällde det arbete Per Myrberg utförde tycker Anna-Karin Hällman att det är märkligt.

– Koppla vagnar som rullar, det låter ju helt bisarrt i min värld, de väger ju ton. Hur kan man med gott samvete skicka ut folk och utföra sådana arbetsuppgifter. Det känns inte rimligt.

Arbetet har tidigare skrivit om den långdragna utredningen av vad som hände när Per Myrberg dog. Hans dotter, Anna-Karin Hällman, har också berättat om sorgen efter den lekfulla pappan och morfadern i Arbetets podd, Från golvet.