Arbetslivskriminalitet på byggen, usla villkor för UPS-förare, dödsolyckor och säkerhetsläckor på fackförbund. Det är några av de tunga granskningar som mött läsarna på Arbetet under september.  

Aldrig tidigare har Arbetets nyhetsbevakning lockat så många läsare. Men även ledartexter, kultur och debatt har haft hög räckvidd.

Dessutom har engagemanget från läsarna också ökat den senaste månaden. Antalet sidvisningar per besök är det högsta på hela året.  

2023 blir ett superår

– Det som är särskilt kul är att det inte bara är enskilda artiklar som stuckit i väg i läsning utan att i princip alla våra artiklar når fler, säger Arbetets chefredaktör Yonna Waltersson.

Hon fortsätter:   
– Vi har det senaste året jobbat mycket för att ställa om hur vi jobbar digitalt utifrån hur det digitala landskapet förändras och de utmaningar som kommer med att jobba mot olika sociala medie-plattformar. Då är det också extra roligt att se att vårt arbetssätt fungerar.  

2023 ser ut att bli ett superår för Arbetet vad gäller både antalet besökare och sidvisningar. Oavsett analysverktyg pekar alla pilar uppåt. Sett till perioden januari-september har besökare och sidvisningar ökat markant i år jämfört med i fjol.   

– Vi samarbetar alltmer med övriga tidningar i LO Mediehus och hjälper till att återpublicera deras journalistik. För oss är det roligt att kunna bidra till att den journalistik vi gör i mediehuset får större genomslag och blir mer läst, säger Yonna Waltersson.  

Arbetet nominerat till fyra priser

I dagarna har Arbetet också fått fyra nomineringar till Tidskriftspriset. Ett avslöjande om byggbranschens brutala baksida har nominerats till Årets granskning.

I kategorin Årets grepp återfinns det digitala spelet Lönekampen som på ett innovativt och lättsamt sätt förklarar avtalsrörelsen.

Andra säsongen av podden Från Golvet har nominerats till Årets ljud och dessutom har Arbetets reporter Mårten Martos Nilsson nominerats till det prestigefylld Årets journalist.   

– Det här visar att allt det hårda arbete som vi lägger ned varje dag, varje vecka för att sätta arbetslivsjournalistiken på kartan, betalar sig, förklarar Yonna Waltersson.