– Jag vet inte hur många gånger jag sagt till mig själv ”I kväll vägrar jag övertid. Ändå så hamnar man där om och om igen”, säger Nuno Blomqvist, som har arbetat på UPS i 16 år.

Klockan är strax efter nio på morgonen. UPS-chaufförerna samlas på kontoret i utkanten av Västerås för att gå igenom gårdagens resultat. Det är som vanligt allt annat än bra. När chefen börjar prata hörs frustrationen och stressen i hans röst.

”Jag är besviken. Vi har ett företag att sköta. Vi har siffror att möta. UPS har sparkat många på sistone, det är något ni måste tänka på”, säger chefen och fortsätter:

”Folk kommer till mig och vill bara ha, ha och ha. Ni ger mig inget tillbaka. I går missade vi över 400 paket. Det påverkar er direkt.”

”Ni kan inte ringa in er sjuka bara för att ni tycker att vi behandlar er illa och beordrar er två timmar övertid.”

Citaten är hämtade från ljudinspelningar som Arbetet fått ta del av. Vid tiden för inspelningen hade utskällningarna pågått i månader. Cheferna byts ofta ut, men ledarstilen är densamma, berättar anställda.

Registrerar som kunden ej hemma – åker aldrig dit

Hoten och utskällningarna över de missade paketen är en sak. En annan är hur chaufförerna beordras att hantera problemet. Arbetet har tagit del av skriftligt material som visar att företaget systematiskt fuskar – på direkt order från cheferna.

När en förare inte hinner leverera ett paket ska hen inte registrera det i systemet som hann inte. I stället ska chauffören välja alternativet kunden ej hemma. Detta trots att man alltså inte ens försökt att nå kunden.

Paket som inte delas ut åker i stället tillbaka till centret, eller droppas av vid ett postombud – eller ”access point” på UPS-språk. Att säga som det är, att man som chaufför är helt överbelastad och att tiden inte räcker till, accepteras inte eftersom det skulle ledas till dålig statistik.

Morgonmötet tar cirka tio minuter. Därefter kallas förarna som presterat särskilt dåligt in till chefens rum. Vissa personer som Arbetet pratat med säger att de blivit hotade att bli av med jobbet.

Andra säger sig ha fått skriftliga varningar för att de inte lyckats sköta arbetsuppgifterna – arbetsuppgifter som alla i grunden vet är omöjliga att klara av.

Nästa stopp är pakethallen. Där är tanken att bilen ska vara packad och klar så att chauffören direkt kan ge sig ut på sin redan tidspressade runda.

Men morgonsorterarna är inte klara. Det är de aldrig. Som chaufför är det bara att kavla upp ärmarna och lasta in resten.

Klockan tickar. I bakgrunden skriker stressade kollegor på varandra. ”Det där får du ta, jag hinner inte!”

För att inte leverera dålig statistik beordras chaufförerna att säga till kunderna att de försökt nå dem, trots att de aldrig ens prövat. – Jag vet en som nyligen gjorde så med 40 paket. Inte ett enda försök hade gjorts att nå kund, säger Nuno Blomqvist.

100 stopp per dag

När det äntligen är dags att rulla ut från centret är förarna redan 45 minuter sena. Under dagen väntar uppemot 100 stopp. Så många som 250 paket ska lämnas av bilen.

Det innebär att varje stopp kan ta som mest drygt fyra minuter. På den tiden ska chauffören hinna köra till adressen, parkera bilen, lasta av paketet och möta upp kunden.

Tar man lunch, rast och går på toaletten någon gång under dagen så krymper tidsluckan till cirka tre och en halv minut. Att strunta i lunchen är därför väldigt vanligt. Ett flertal anställda samt facket bekräftar att situationen är mycket pressad.

UPS – störst i världen

UPS är världens största paketdistributionsföretag. Dagligen hanterar de cirka 13 miljoner paket världen över. Företaget startades i Seattle 1907 av grundaren James E Casey. Med sina kantiga bilar och bruna uniformer är UPS något av en amerikansk ikon. Bilarna och uniformerna har bland annat synts i serier som King of Queens och i filmer som Legally Blonde och Charlies Angels.

I början av 90-talet började UPS etablera sig i Sverige. Med center i Malmö, Stockholm, Västerås, Jönköping och Göteborg konkurrerar företaget i dag med Postnord, DHL, Schenker och Bring. Cirka 15 procent av den svenska marknaden tillhör UPS.

Globalt har företaget omkring 500 000 anställda i över 200 länder. I Sverige arbetar cirka 1 000 personer för UPS.

Nuno Blomqvist är en av de omkring 45 chaufförerna på UPS Västerås som lever med det här dagligen. Med 16 år på företaget har han sett utvecklingen gå från illa till usel, till vad han i dag kallar ”extrem”.

– I början sov jag inte på nätterna. Jag vaknade ofta med stresspåslag. I dag har jag jobbat så pass länge att det blivit en vana, säger han.

Han har ofta blivit beordrad övertid och jobbar med konstant stress, men klarar på grund av sin erfarenhet för det mesta sin egen rutt. Värst är det för de nya, säger Nuno Blomqvist.

Av de cirka 40 förarna på centret är mellan fem och tio sjukskrivna varje vecka, berättar han. När det var som värst har 18 personer varit borta. Det innebär indragna rutter, och mer jobb för dem som är kvar. Som mest har 2 500 paket blivit liggande på centret. Vissa kunder får vänta i månader.

– De nya är väldigt stressade, gör misstag, kör mot rött och hamnar i konflikter med kunder. Rutterna kan också ändras under dagen. Då sitter man ännu mer i skiten, berättar Nuno Blomqvist.

Rostiga bilar och blankslitna däck

Nunos kollega Walter Sandberg har jobbat med paketleveranser i 27 år, varav 24 i USA. Han använder ett annat starkt ord för att beskriva arbetsmiljön på UPS: toxisk.

– Folk börjar sina dagar utskällda, uppgivna och med en känsla av att de är värdelösa. Sen ska de ge sig ut tokstressade i osäkra bilar. UPS snackar mycket om säkerhet, men det är ett spel för gallerierna. Det kommer att sluta i en katastrof, säger han.

Flera gånger har han rödflaggat dåliga bilar. Trasiga ABS-bromsar och antisladd-system, vinterdäck utan dubb och blankslitna däck är några exempel på fel som personalen rapporterat.

På centrets baksida står varje dag en handfull trasiga bilar. UPS mekaniker hinner inte laga dem i tid.

I de fall de inte går att ersätta kör man med dem ändå, eller använder hyrbilar som inte är utrustade för paketleveranser.

När Walter Sandberg för en tid sedan vägrade köra en bil med sönderrostad bumper gav chefen bara den till en kollega som inte vågade säga emot.

Bumpern ska inte bara ta emot stötar utan fungerar även som en trappa när föraren tar sig in och ut ur lastbilen med de tunga paketen.

– Det gör mig så upprörd. Jag känner inte igen UPS från hur det sköts i USA. De har sina problem där med. Men här är det vanskött.

Det han oroar sig för mest är en allvarlig olycka – att en kollega ska få sladd på en isig väg, eller att en ouppmärksam fotgängare råkar gå ut i gatan vid fel tillfälle.

– Ibland när jag är stressad ute på vägarna så ser jag framför mig hur ett barn hoppar fram bakom nästa kurva, säger Walter Sandberg.

För att spara tid lär sig UPS-förare en massa knep. Allt är en jakt på sekunder.

Många använder smitvägar och bryter mot hastighetsbegränsningar. Andra förare packar förarutrymmet fullt med paket för att slippa öppna lastutrymmet för ofta.

Nuno Blomqvist har utvecklat en egen metod när det kommer till backning.

– Jag öppnar bakluckan inifrån bilen när jag ska backa till en kaj. Jag vet precis hur nära jag kan gå. På så sätt kan jag gå ut direkt genom bilen och spara några sekunder.

Mikael Löwdin från Transport.
Mikael Löwdin från Transport pratar med Walter Sandberg och Nuno Blomqvist. Foto: Per Groth

Kund hotade med järnrör

Fusk är dock det mest effektiva sättet att ta sig igenom dagen. Att skanna paket som ”kunden ej hemma” är särskilt tidsbesparande i lägenhetshus. Då slipper föraren trappor, portkoder och krånglande hissar.

– Allt för att snygga till siffrorna. Jag vet en chaufför som nyligen gjorde så med 40 paket. Inte ett enda försök hade gjorts att nå kunderna, säger Nuno Blomqvist.

Fusket må underlätta för dagen och bättra på centrets statistik, men det är också ett sätt att konstant skjuta sig i foten. I stället för att signalera att man inte klarar av mängden paket så tillåts problemen att fortsätta.

Chaufförerna vittnar också om hur psykologiskt nedbrytande det är att hela tiden luras. Som förare är man i grunden serviceinriktad och vill inte ljuga.

– Man mår inte bra av att hålla på med så här konstiga grejer varje dag. De flesta vill bara göra ett bra jobb och ha rimliga villkor, säger Nuno Blomqvist.

Thomas Johansson är koordinator på UPS. Dagligen sitter han med klagomål som kommer in till företaget. För några år sedan var det nästan inga. Numera är det ofta uppemot 100 klagomål per dag.

– Vi ljuger för kunderna. De vet om det och det gör många rasande. Jag förstår det. Många har ju till och kameror utanför sina hus i dag. De flesta har betalat frakt för att få dem hem till dörren, säger han och fortsätter:

– Det blir också ett arbetsmiljöproblem. Förarna åker ut med en stark oro i kroppen. Vi hade en kund häromveckan som hotade att komma hit med ett järnrör om han inte fick sitt paket.

– Rutterna kan förändras under dagen. Då sitter man ännu mer i skiten, säger Nuno Blomqvist.

Facket: ”UPS ljuger och förhalar”

Transportarbetareförbundet har länge kämpat i motvind med UPS. Viljan att göra något åt problemen är liten, menar Joakim Borg, ombudsman på Transport i Västerås.

– Vi är inte ute efter att torpedera UPS. Vi vill samverka med dem. Men jag har aldrig varit med om ett företag som motarbetar oss så mycket. De strular med siffrorna, ljuger och förhalar. Deras beteende går inte ihop.

Tillsammans med Unionen har förbundet nu anmält UPS Västerås till Arbetsmiljöverket. Det är kulmen på ett års arbete med att försöka få företaget att lyssna.

Utöver den anmälan finns redan ett vitesföreläggande på 75 000 kronor ställt till arbetsplatsen – för avsaknad av systematiskt arbetsmiljöarbete.

– Vi vill ha en grundlig professionell utredning via företagshälsan. Det säger UPS nej till. I stället har man gjort en egen undersökning där alltför få har svarat. De anställda är rädda att svara ärligt, säger Mikael Löwdin, regionalt skyddsombud på Transport.

– Jag har aldrig varit med om ett företag som motarbetar oss så mycket, säger Joakim Borg, ombudsman på Transport i Västerås.

Problemen spridda över landet

Flera Arbetet pratar med är överens om att centret i Västerås bara är ett exempel. Problemen på UPS förekommer inom hela landet, däribland Stockholm och Jönköping. De gemensamma nämnarna är underbemanning, fusk och dåliga bilar.

Pamela Horn, chaufför på UPS-centret i Jönköping säger att de precis slutat ljuga för kunderna. Tidigare uppmanades även de att registrera olevererade paket med kunden ej hemma, trots att man inte försökt nå dem.

– Det har varit precis likadant hos oss. Det fuskas med siffror för att det ska se bättre ut på huvudkontoret. Efter mycket bråk med företaget gör vi inte det längre, men vad som händer med statistiken vågar jag inte svara på, säger hon.

Även när det gäller den bristande säkerheten känner hon igen sig. Bilarna är gamla, har dålig belysning och släpper in damm och avgaser.

– Jag har vägrat att köra flera stycken. Påtalar man problemen för cheferna får man politikersvar, men ingenting görs. I stället lånas de ut till andra center. 

Slitna bilar

Förare på UPS i Västerås har dokumenterat det dåliga skicket, här några exempel:

Däck med hål. Risk för punktering.

Blankslitna däck. En trafikfara.

Bumpern i bakre lastluckan har delvis lossnat. Risk för fallolycka när föraren ska kliva på steget med tungt paket i famnen.

Inga svar från UPS

Arbetet har sökt platschefen på centret i Västerås. Han vill inte ställa upp på en intervju men anser att de anställda borde försöka se situationen ur företagets perspektiv.

Han slussar oss vidare till UPS HR-avdelning i Sverige. Enligt dem svarar UPS aldrig på frågor från journalister på lokal nivå.

I stället hänvisar de till den globala kommunikationsavdelningen och Andrew Hansen, kommunikationschef för Europa, Mellanöstern och Afrika.

Inte heller han vill inte ställa upp på en intervju. Han svarar heller inte på Arbetets specifika frågor om stress, säkerhet eller det avsiktliga ljugandet för kunderna.

Via mejl ger han i stället följande uttalande:

Vi jobbar tätt med fackförbund och andra sociala parter och vi har kollektivavtal och betalar pensioner för våra anställda i Sverige. Vi strävar efter att bygga en öppen och bekräftande arbetsmiljö och vidtar särskilda åtgärder för att se till att säkerheten alltid är central i det vi gör. Självklart förväntar vi oss att våra anställda levererar paket i enlighet med sändarens och mottagarens instruktioner. Det innefattar ibland att man lämnar dem på en säker plats, så som en UPS access point.

Varma bilar ledde till strejk

Sommaren 2023 varslade det amerikanska fackförbundet Teamsters om strejk på UPS. Strejkhotet omfattade nära 340 000 amerikanska arbetare. I juli slöts ett avtal som innebär höjda ingångslöner och bättre arbetsvillkor. En av de stora frågorna var avsaknaden av AC i bilarna, något som misstänks ha legat bakom dödsolyckor i USA. Enligt avtalet ska UPS nu utrusta alla nya bilar i USA med AC.

Så långt har man inte kommit i Sverige. I somras anmälde Transport UPS Sverige till Arbetsmiljöverket med krav på att införa AC som standard även i Sverige, detta efter att förare uppmätt temperaturer på 50 grader i förarutrymmet.

Kravet avslogs av Arbetsmiljöverket med motiveringen att det krävs en större kartläggning av problemen. I svaret säger myndigheten att man har för avsikt att öppna ett eget tillsynsärende i frågan, då ställt mot UPS terminal vid Sturups flygplats i Malmö.