– Det finns en stor vilja att bli uttagna i konflikt eftersom inget annat tycks hjälpa. Jag får dagligen frågan om vi kommer gå ut i strejk, säger Rainer Andersson, tågvärd och vice ordförande i Sekos pendelklubb i Stockholm.

Han säger att en stor del av hans arbetstid som tågvärd går till att öppna och stänga dörrar men att hans viktigaste uppgifter handlar om säkerhet och trygghet. Han ser till exempel till att folk inte kliver ut ur tåget i farliga spårområden vid långvariga stopp.

Men under mars har tågvärdar på pendeltågen i Stockholm börjat ersättas med kameror, vilket har bidragit till personalbrist och kaos i trafiken.  

– Vi känner oss otrygga. Vi får ensamt ansvar för alla resenärer, har lokföraren Melissa Svenhard tidigare sagt till Arbetet om att förare jobbar ensamma ombord.

Rainer Andersson, Seko.
Rainer Andersson, Seko.

Seko kräver förbud

Pendeltågen i Stockholm är först med ensamarbete för lokförarna, men inom Seko finns oro för att det kan sprida sig. I de pågående förhandlingarna om nytt kollektivavtal för spårtrafiken kräver Seko därför ett förbud mot ensamarbete på tåg. 

Ett krav som Rainer Andersson och hans kollegor alltså gärna backar med strejk om det behövs.

Thomas Gorin Weijmer är ombudsman på Seko med ansvar för spårtrafiken.

Han betonar att detta är ett av flera lika viktiga krav som Seko driver i förhandlingarna. Och han säger att facket, som alltid, hoppas komma överens med arbetsgivarna förhandlingsvägen – utan konflikt.

Arbetsgivarna: ”Oerhört ingrepp”

Men kravet på förbud mot ensamarbete skaver på andra sidan förhandlingsbordet. 

– Det är ett oerhört ingrepp i vår arbetsledningsrätt. Jag vet inte vad vi skulle kunna yrka gentemot facken som skulle ha samma dignitet, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen.

Det låter inte som att det är något du är sugen på att diskutera?
– Nej. Och det har vi förmedlat till facket.

”Kommer bli medlingar”

Irene Wennemo är generaldirektör för Medlingsinstitutet, som kliver in när fack och arbetsgivare lägger konfliktvarsel och behöver hjälp att komma överens.

Hon säger att årets avtalsrörelse är svår utifrån det ekonomiska läget, men att samtalsklimatet mellan parterna i olika branscher verkar gott. Hon vill inte peka ut något område där konfliktåtgärder ligger närmare till hands. 

Apropå spårtrafiken säger hon att det fanns många svåra frågor att lösa där även i förra avtalsrörelsen och att man då löste det utan medling.

– Men man vet aldrig. Att det blir medlingar är det enda vi kan vara säkra på men vilka avtal det blir om är svårt att säga.

Innehåll från Spotify

Genom att klicka på knappen godkänner du Spotifys dataskydsspolicy.