På kort tid har Shein revolutionerat den globala modebranschen. Genom stark närvaro i sociala medier, samarbeten med influerare och förbryllande låga priser har företaget vuxit i rekordfart. Från 2019 till 2021 ökade vinsten med nästan 400 procent och Shein värderas i dag till hisnande 100 miljarder dollar. 

Samtidigt är mycket lite känt om Kinas ”mest mystiska miljardbolag”. Till skillnad från många andra internationella modebolag – som H&M, The North Face och Zalandoo – ger Shein knappt någon information alls om sina leverantörskedjor

Filmat med dold kamera

Kläderna tillverkas i Kina. Mer än så uppger inte Shein. Men i en granskande dokumentär lyckas brittiska Channel 4 identifiera flera underleverantörer till Shein och med hjälp av dold kamera filma inuti två textilfabriker i kinesiska Guangzhou.  

Enligt uppgifterna i dokumentären jobbade textilarbetarna 18-timmarsdagar och hade bara en ledig dag per månad. 

– Det finns inga söndagar här, säger en textilarbetare i dokumentären. 

Vissa arbetare jobbade på provision och fick enligt Channel 4 motsvarande 40 öre per färdigt plagg. Fabrikerna anklagades dessutom gör att straffa arbetare som gjorde fel med olagliga löneavdrag.

Flera skandaler skakar Shein, på bilden påse med logotyp.
Shein har byggt sin framgång på närvaro i sociala medier och samarbeten med influerare. Och, förstås, hjärnskrynklande låga priser.

Shein: Inga olagliga straffavdrag

Shein kallade uppgifterna ”extremt oroande” och svarade med att tillsätta en oberoende utredning. När resultaten nu presenterats står det klart att modejätten tillbakavisar de flesta av anklagelserna. 

Enligt Shein ger dokumentären en missvisande bild av provisionsmodellen. 40 öre är inte ersättningen per färdigt plagg utan per arbetsmoment – en vanlig t-tröja består exempelvis av elva moment – vilket ger en betydligt högre slutsumma. 

Att löneavdrag skulle ha förekommit avfärdas också. I stället menar Shein att lönerna ligger långt över medel.

”Det gläder mig att arbetarna i de här två fabrikerna tjänar betydligt mer än minimilönen och mer än många andra arbetare i regionens textilindustri”, säger Sheins hållbarhetschef Adam Whinston i ett uttalande som citeras av branschtidningen Just Style.      

Shein samarbetar med influencers på instagram, skärmdump.
Samarbete med influerare i sociala medier som Instagram och Tiktok är Sheins viktigaste marknadsföringsstrategi.

Erkänner för långa dagar

Däremot erkänner Shein att arbetsdagarna varit längre än vad kinesisk lagstiftning tillåter. Några 18-timmarsdagar är det dock inte tal om, enligt företaget. I stället har den ena fabriken haft arbetsdagar på 13,5 timmar och den andra på 12,5 timmar. 

”Shein har dragit ned beställningarna från bägge leverantörerna med tre fjärdedelar tills de helt uppfyller uppförandekoden”, säger hållbarhetschef Winston i uttalandet. 

Det är mycket svårt för oberoende aktörer att kontrollera om Sheins påståenden stämmer. Shein har inte släppt utredningen i dess helhet och hemlighåller fortfarande namnen på de aktuella fabrikerna. 

Kinesesiska Shein säljer billiga kläder till kunder online.
Shein har locket på kring alla sina leverantörskedjor.

Rolling Stones dumpar Shein

Uppgifterna om arbetsvillkoren i Sheins leverantörskedja har fått stor uppmärksamhet i Storbritannien. Företaget meddelar nu att det kommer att satsa motsvarande 156 miljoner kronor på arbetsmiljöförbättringar under de kommande tre–fyra åren. 

Frågan är om den summan – ungefär en tusendel av Sheins intäkter i fjol – är tillräcklig för att väga upp den negativa publiciteten. En influeraragentur har sagt upp samarbetet i protest. Dessutom vill rockikonerna i Rolling Stones riva kontraktet som tillåter Shein att använda bandets logotyper i en ny klädserie. 

– Vi vill inte förknippas med Shein efter att ha tagit del av de senaste avslöjandena om hur arbetare i leverantörskedjan behandlas, och vi har begärt att kollektionen dras tillbaka, säger en talesperson för Rolling Stones till I News.

Giftiga kemikalier i grön klänning från Shein
Greenpeace Tyskland testade Sheins kläder och hittade höga halter av hälsofarliga kemikalier.

Giftiga kläder och tvångsarbete

Sedan dokumentären sändes i oktober har flera andra kontroverser hopats kring Shein. 

I slutet av november rapporterade Greenpeace Tyskland att 15 procent av företagets plagg ”innehåller hälsofarliga kemikalier som överstiger EU:s gränsvärden”.  

Bara några dagar tidigare hade laboratorietest utförda för affärstidningen Bloomberg visat att Sheins kläder innehåller bomull från den kinesiska provinsen Xinjiang, där över en miljon människor från den muslimska minoritetsgruppen uigurer internerats i arbetsläger

Xinjiangs bomullsproduktion bygger enligt människorättsorganisationer på tvångsarbete och företag som H&M, Nike och Adidas bojkottar råmaterial från regionen. 

USA införde 2020 lagstiftning som ska stoppa bomullsimport från Xinjiang, men Shein klarar sig genom en lucka i lagen. 

Privata inköp värda under motsvarande 8 000 kronor kan enligt Bloomberg importeras skattefritt till USA. De allra flesta beställningar som görs på Sheins sajt eller app ligger långt under det, och kontrolleras därför sällan av tullmyndigheter.

Det vet vi om Shein

Grundades 2008 av Xu Yagtian, även känd som Chris Xu. Innan dess sålde Xu bröllopsklänningar men expanderade då till damkläder mer generellt. Varumärket hette ursprungligen She Inside men bytte 2015 namn till Shein.      

Xu är en av Kinas rikaste personer men notoriskt publicitetsskygg och ger aldrig intervjuer. Enligt vissa uppgifter föddes han i USA och studerade vid George Washington University. Enligt andra uppgifter föddes han 1984 i kinesiska Shandong. Kinesiska medier uppger att han kommer från en fattig bakgrund och tvingades arbeta parallellt med sina universitetsstudier. 

Sheins verkliga genombrott kom under pandemin. 2019 hade företaget intäkter på drygt tre miljarder dollar. 2021 hade det stigit till närmare 16 miljarder dollar. I år värderades Shein till 100 miljarder dollar. Det är mer än Zaras ägare Inditex och H&M tillsammans. 

Källor: Forbes, Guardian