LO-förbunden kommer att kräva 4,4 procent i löneökningar för 2023. Dessutom vill man se låglönesatsning som innebär 1 192 kronor för de som tjänar under 27 100 kronor. 

Det beslutade LO:s styrelse i dag, måndag, med en klar majoritet.

Transport röstade nej

Men ett förbund ställer sig alltså inte bakom det gemensamma kravet. Transportarbetareförbundet röstade nej, enligt uppgift till Dagens Arena.

Enligt Transports presstjänst handlar det om att ordföranden Tommy Wreeth röstade nej i LO-styrelsen för att han ansåg att kravet ligger för lågt.

Men det innebär inte att Transport som förbund har ställt sig utanför samordningen, inte än i alla fall.

Besked senast den 9 december

Nu ska frågan processas internt inom förbundet och ett besked ska komma senast den 9 december.

I förra veckan kom LO-förbunden överens om vilken avtalsmodell de vill se i den stundande avtalsrörelsen, med en tydlig satsning på dem med lägst löner. I den delen ställda sig Transport bakom samordningen.

4,4 procent och låglönesatsning

Nu har LO-styrelsen även enats om vilka krav man ska ställa i procent och kronor. Detta efter att facken inom industrin, som går först och sätter det så kallade märket, presenterat sina krav på 4,4 procent.

Kraven ska sedan behandlas i respektive förbund. Senast den 9 december ska de lämna besked om de ställer sig bakom LO:s gemensamma krav.